پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

آزادی رسانه‌ها در جهان: رتبه ۱۷۶ ایران در بین ۱۸۰ کشور!

در تازه‌ترین گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز در ارتباط با وضعیت آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان در جهان، ایران از میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۷۶ را به خود اختصاص داده است. در این گزارش که در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر شد، تنها چهار کشور اریتره، سوریه، افغانستان، کره شمالی شرایط وخیم‌تری را تجربه‌ می‌کنند و پایین از ایران در قعر جدول هستند.

در تازه‌ترین گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز در ارتباط با وضعیت آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان در جهان، ایران از میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۷۶ را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش که در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر شد، تنها چهار کشور اریتره، سوریه، افغانستان، کره شمالی شرایط وخیم‌تری را تجربه‌ می‌کنند و پایین‌تر از ایران در قعر جدول هستند.

چین و روسیه شرکای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حکومت جمهوری اسلامی در رتبه‌های ۱۷۲ و ۱۶۲ قرار گرفته‌اند. آزادترین کشورها به لحاظ آزادی رسانه و مطبوعات عمدتاً در قاره اروپا هستند. نروژ، دانمارک، سوئد، هلند و فنلاند بهترین امتیازها را در گزارش کسب کرده‌اند.

جایگاه پایین ایران در گزارش این نهاد مستقل بین‌المللی، نشان‌دهنده اعمال محدودیت‌های شدید و گسترده بر آزادی بیان و مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی و البته سطح بالای سانسور و نظارت‌های حکومتی بر جریان آزاد اطلاعات در داخل و خارج از کشور است.

این گزارش، همچنین کاهش جهانی آزادی مطبوعات را به‌ویژه با شدت گرفتن بحران‌های بین‌المللی در مناطق خاص مثل خاورمیانه، نشان می‌دهد. با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی محدودیت‌های اینترنتی نیز توسط دولت‌ها برای کنترل جریان اطلاعات افزایش یافته است.

روزنامه‌نگاران به دلیل افشای حقیقت و انجام حرفه‌ خود در چندین کشور با زندان، خشونت‌ و حتی مرگ مواجه هستند. کمک به پخش اطلاعات نادرست و تبلیغات منفی نیز تهدیدهای مهمی هستند که اغلب حکومت‌ها و بازیگران سیاسی در آن دخالت دارند.

در برخی کشورها، گروه‌های سیاسی با کنترل رسانه‌های دولتی یا دستیابی به رسانه‌های خصوصی برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی و سرکوب مخالفان، فضای رسانه‌ای را دستکاری می‌کنند.

شاخص جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۴ چالش‌های مداومی است که روزنامه‌نگاران در سرتاسر جهان و به‌ویژه خبرنگاران ایرانی با آن‌ها مواجه هستند را پیش روی ما می‌گذارد. پرونده‌سازی، اذیت و آزار مداوم، برخوردهای فیزیکی، زندان و شکنجه روزنامه‌نگاران ایرانی را هر روز تهدید می‌کند.

مراسم روز جهانی آزادی مطبوعات هر ساله در سوم ماه مه برگزار می‌شود. این روز در دسامبر ۱۹۹۳ توسط سازمان ملل متحد برای برجسته کردن نقش حیاتی رسانه‌های آزاد و مستقل در یک جامعه دموکراتیک انتخاب شد.

این روز یا‌دآوری می‌کند که حکومت‌ها در سراسر جهان بایستی به حمایت از آزادی بیان و رسانه متعهد باشند، همانطور که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب سال ۱۹۴۸ نیز به آن اشاره شده است.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا