پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

دی‌ان‌اس (DNS) چیست؟

دی‌ان‌اس و یا Domain Name Server را می‌توان به دفترچه‌ی تلفن در اینترنت و یا نسخه‌ی اینترنتی ۱۱۸ تشبیه کرد. نقش دی‌ان‌اس در اینترنت، ‌مانند زمانی است که شما با شماره‌ی ۱۱۸ تماس می‌گیرید و می‌گویید: « شماره تلفنِ سازمان X را لازم دارم» و اپراتور ۱۱۸ درخواست شما را بررسی کرده و شماره‌ی سازمان را به شما می‌دهد

برای آشنایی بیشتر با نقش دی‌ان‌اس در بازدید از یک وبسایت اینترنتی، از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. دی‌ان‌اس و یا Domain Name Server را می‌توان به دفترچه‌ی تلفن در اینترنت و یا نسخه‌ی اینترنتی ۱۱۸ تشبیه کرد. نقش دی‌ان‌اس در اینترنت، ‌مانند زمانی است که شما با شماره‌ی ۱۱۸ تماس می‌گیرید و می‌گویید: « شماره تلفنِ سازمان X را لازم دارم» و اپراتور ۱۱۸ درخواست شما را بررسی کرده و شماره‌ی سازمان را به شما می‌دهد.

این نکته را به یاد داشته باشید که تمامی مرورگرها برای اینکه سایتی را باز کنند، باید به آدرس اینترنتی (IP) آن سایت دسترسی داشته باشند. برای عمومِ کاربران اینترنتی، به خاطر سپردنِ آدرس اینترنتی 172.217.0.110 به جای https://google.com کار خیلی ساده‌ای نیست، هرچند که برای بعضی کاربران این کار امکان‌پذیر است. (به این دلیل که به خاطر سپردنِ اسم به جای شماره برای ما کار راحت‌تری است). در اینجا DNS، با ترجمه‌ی اسم وبسایت به آدرس اینترنتی، روند به خاطر سپردن آدرس وبسایت‌ها را آسان‌تر می‌کند.

برای درکِ روندِ تبدیلِ نام سایت به آدرس اینترنتی (IP) باید درباره‌ی اجزای سخت‌افزاری مختلفی که در طول یک درخواست اینترنتی درگیرند، بیشتر توضیح دهیم. برای یک مرورگر این روند در پشتِ پرده انجام می‌شود و کاربر نیاز به انجام هیچ کاری ندارد.

در این‌جا مراحلی که مرورگر طی می‌کند تا اسم وبسایت را به یک IP تبدیل کند، مرور می‌کنیم:

وقتی کاربر اینترنتی در مرورگرِ خود، سایت google.com را وارد می‌کند:

۱- مرورگر درخواستِ حل کردن آدرس را از دستگاهِ کاربر به سرور DNS می‌فرستد.

۲- سپس سرور، آدرس اینترنتی سایتِ مورد نظر( در اینجا google.com) را به مرورگر می‌فرستد. در این مرحله مرورگر آگاه شده که google.com در آدرسِ اینترنتی 172.217.0.110 در دسترس است.

۳- مرورگر درخواستِ فراخوانی اطلاعات را به آدرس اینترنتی 172.217.0.110 می‌فرستد.

۴- در نهایت محتوای سایت درخواست شده برای کاربر فرستاده می‌شود.

سرورهای دی‌ان‌اس نقش مهمی در ارتباطاتِ اینترنتی بر عهده دارند و به همین دلیل یکی از نقاطِ تمرکز فیلترینگ محسوب می‌شوند. چندین روش بسیار ساده ولی پر استفاده برای فیلترینگ و از طریق دستکاری یا بلاک کردن این پروتکل وجود دارد که در آینده در نوشته‌ای دیگر به آن‌ها می‌پردازیم.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا