پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

مشکل امنیتی در نسخه‌ی دسکتاپ تلگرام

یک محقق امنیتی به تازگی متوجه شده که به دلیل نقصی فنی در نسخه‌ی دسکتاپِ نرم‌افزار تلگرام و طراحی در پروتکل MTProto Mobile، آدرس IP کاربران تلگرام در تماس‌های صوتی مخفی نمی‌شود.

یک محقق امنیتی به تازگی متوجه شده که به دلیل نقصی فنی در نسخه‌ی دسکتاپِ نرم‌افزار تلگرام و طراحی در پروتکل MTProto Mobile، آدرس IP کاربران تلگرام در تماس‌های صوتی مخفی نمی‌شود. او به این نتیجه رسید که کاربران در صورت برقراری تماس صوتی با روش peer-to-peer، آدرسِ IP طرفِ مقابل را خواهند داشت. این در حالی است که امکانِ تغییر تنظیمات تماس صوتی و غیرفعال کردن peer-to-peer در نرم‌افزار دسکتاپ تلگرام و نسخه‌ی خط فرمان این اپلیکیشن، وجود نداشت.

منبع عکس: https://telegram.org/img/tl_card_synchronize.gif

پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام، با انتشار توضیحی در این خصوص اعلام کرد که لازمه‌ی تماس صوتی به روش peer-to-peer اتصالِ مستقیم مخاطبین تماس صوتی به یکدیگر و در اختیار قرار دادن آدرس IP کاربران به همدیگر است. استفاده از روش peer-to-peer در تماس صوتی، باعث حذف سِرورهای تلگرام به عنوان واسطه می‌شود و کیفیت تماس صوتی بالاتر رفته و تاخیر صدا کمتر می‌شود.

خطر لو رفتن IP در تماس صوتی، با تغییر تنظیمات پیش‌فرضِ اپلیکیشن و غیرفعال کردن peer-to-peer قابل پیشگیری است. نرم‌افزار دسکتاپ تلگرام تا پیش از نسخه‌ی ۱.۴.۰ (آخرین به‌روزرسانی در حال حاضر)، امکان تغییر این گزینه را به کاربران نمی‌داد. پس از اعلام این مشکل در تنظیمات پیش‌فرض تلگرام و نقص در نسخه‌ی دسکتاپ، تلگرام نسخه‌ی۱.۴.۰ را منتشر کرد و این امکان را در آخرین به‌روزرسانی اضافه کرد.

برای تغییر تنظیمات تماس صوتی و پیشگیری از لو رفتن IP، می‌توانید از مسیر زیر به بخش مورد نظر رفته و گزینه‌ی nobody یا My Contacts را انتخاب کنید.

Settings > Privacy and security > Voice calls> peer-to-peer

در نظر داشته باشید که با انتخاب nobody، هیچ‌کس قادر نخواهد بود با روش peer-to-peer (و در نتیجه تماس صوتی با کیفیت بهتر) با شما تماس بگیرد و بنابراین هیچ‌کس IP شما را کشف نخواهد کرد. با انتخاب My Contacts، کسانی که در لیست تماس شما قرار دارند، امکان تماس peer-to-peer با شما را خواهند داشت.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا