پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۴ - سرویس‌دهنده‌ی اینترنت (ISP)

این مطلب، چهارمین نوشته درباره‌ی عوامل موثر در سرعت اینترنت است. در این نوشته به تاثیر سرویس‌دهنده‌ی اینترنت اشاره می‌کنیم

این مطلب، چهارمین نوشته درباره‌ی عوامل موثر در سرعت اینترنت است. در نوشته‌ی اول درباره‌ی نقش رایانه‌ی کاربر، در نوشته‌ی دوم درباره‌ی تاثیر نوع اتصال و محیط ارتباطی (تداخل سیگنال) و در نوشته‌ی سوم درباره‌ی تاثیر روتر و مودم بر سرعت دانلود در اینترنت توضیح دادیم. در این نوشته به یک عامل تأثیر‌گذار دیگر اشاره می‌کنیم:

۶. سرویس‌دهنده‌ی اینترنت (ISP)

در حالی که شاید نقشِ سرویس‌دهنده‌ی اینترنت در سرعت اینترنت شما خیلی مشهود نباشد اما یکی از مهمترین عامل‌های موثر در سرعت اینترنت است و در صورت بروز مشکل در این زمینه، برای بهبود آن از دست شما کاری جز تغییر دادنِ سرویس‌دهنده‌ی اینترنت یا بسته اینترنتی برنمی‌آید.

  • بسته‌های اینترنتی: هر سرویس‌دهنده‌ی اینترنت بسته‌های مختلفی به کاربران خود ارائه می‌دهد که هر کدام مشخصات مختلفی دارند و این مشخصات در تعیین سرعت وبگردی شما موثر خواهد بود.

    • نوع اتصال: درباره‌ی نوع اتصال و انواع مختلف آن در بخش دوم این سری مقاله صحبت کردیم که در اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

    • سرعت بارگذاری (آپلود) و بارگیری (دانلود): سرویس‌دهنده‌های اینترنت معمولا سرعت آپلود و دانلود شما را به کمک تکنیکی به نام "شکل دادن پهنای باند" کنترل می‌کنند. با استفاده از این تکنیک ISPها مقدار و توزیعِ پهنای باند داده را بر اساس نوع ترافیک، شکل آن و مقداری که آن ترافیک در شبکه به خود اختصاص داده شکل می‌دهند.

    • ترافیک و ظرفیت خط اینترنت: شبکه‌ی اینترنت معمولا بسته به نوع اتصال شما از خط‌های به خصوصی استفاده می‌کند. این خطوط مانند خط تلفن ثابت، خط همراه، خط ماهواره‌ای و یا خطوط کابلی در یک منطقه‌ی جغرافیایی همه به وسیله‌ی یک کانال مشترک به یک مرکزِ پخش متصل هستند. سرویس‌دهنده‌ها یا ISPها برای اینکه از این کانالِ مشترک حداکثر استفاده را بکنند کانال را به تعداد کاربرانِ مشترک بیشتر از ظرفیت کانال اختصاص می‌دهند. این تکنیک در اکثر مواقع کار می‌کند به دلیل اینکه کاربران همواره و به صورت ِهم‌زمان در حال دانلود اطلاعات نیستند و از طرفی کاربران خیلی به ندرت از پهنای باند کامل اینترنت استفاده می‌کنند. ولی در زمان‌هایی که کاربران به طور هم‌زمان در حال استفاده از اینترنت باشند و از پهنای باند حداکثرِ استفاده را بکنند، سرعت اینترنت پایین خواهد آمد.

بخش اول این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۱ - رایانه‌ی کاربر» را در اینجا بخوانید.

بخش دوم این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۲ - نوع اتصال و محیط ارتباطی (تداخل سیگنال)» را در اینجا بخوانید.

بخش سوم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۳ - روتر و مودم» را در اینجا بخوانید.

بخش پنجم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۵- سِرورها و روترهای مابین» را در اینجا بخوانید.

بخش ششم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۶- سِرور پس‌کوچه» را در اینجا بخوانید.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا