پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: پس‌کوچه

ورود به «دهکده جهانی» از دریچه اینترنت

ما در پس‌کوچه با اشتراک گذاشتن مطالبی جالب به استقبال روز جهانی اینترنت رفتیم و از شما خواستیم تا خاطرات خود را از نخستین تجربه‌ی حضور در فضای اینترنت و دنیای مجازی برای ما بنویسید. حالا وقت آن رسیده که با هم بخشی از خاطرات شما را ورق بزنیم و بخوانیم:

از صدای اتصال با مودم دایل‌آپ، ترس‌های شبانه و قطع‌ و وصل‌های ناگهانی تا برخورد انگشت با حس‌گرِ تلفن‌های همراه و ورود به دنیای «دهکده جهانی».

از صدای Buzz در یاهو مسنجر، تا ایموجی‌ها و استیکرهای پر تعدادِ اپ‌های پیام رسان و عضویت در کانال‌های بی‌شمار و متنوع آن‌ها.

شما دقیقا با کدام یک بیشتر خاطره دارید؟ کدام یک شما را پرت می‌کند به نخستین روزهایی که زندگی در فضای مجازی را تجربه کردید؟

اینترنت اگرچه زمانی یک پل ارتباطی با دنیایی بود که آن را مجازی می‌خواندند، اما انگار امروز به سرزمین حقیقی بسیاری از انسان‌ها بدل شده است.

ما در پس‌کوچه با اشتراک گذاشتن مطالبی جالب و پست‌های متنوع در مورد این پدیده‌ی جهان شمول به استقبال روز جهانی اینترنت رفتیم و از شما خواستیم تا خاطرات خود را از نخستین تجربه‌ی حضور در فضای اینترنت و دنیای مجازی برای ما بنویسید.

استقبال خوبی از این ایده شد و نوشتید و تجربه‌های شما را مرور کردیم. حالا وقت آن رسیده که با هم بخشی از خاطرات شما را ورق بزنیم و بخوانیم. از زبان خودتان:

۱. تو محلمون فقط من حوصله داشتم با اون اینترنت دایل‌آپ آلبوم آهنگ دانلود کنم، دیگه همه می‌دونستن تا یه آلبوم جدید میومد، سی دی یا فلش می‌آوردن آهنگا رو بهشون می‌دادم.

۲. کارنامه آزمون درسی رو با کلی ذوق و شوق با دایل‌آپ گرفتم.

۳. فقط یادمه که سریع یه کانکشن می‌ساختم و با کارت اینترنت متصل می‌شدم و به‌سرعت هر چه تمام دوست داشتم وارد یاهو مسنجر بشم و دیگه بقیشو خودتون می‌دونید😉.

۴. اولین بار سال ۱۳۷۵ شرکت‌های مخابراتی شیراز که کار می‌کردم با اینترنت آشنا شدم . آن‌روز مشابه یا ترانزیستور رو از اینترنت با اینترنت اکسپلورر ویندوز ۹۸ سرچ کردم.

۵. اولین بار سال ۷۸ در کامپیوتر دانشگاه با اینترنت آشنا شدم و در کلاس اینترنت که در واقع اینترانت داخلی دانشگاه بود شرکت کردم. برای بغل دستی‌مون ایمیل توی پنل داخلی دانشگاه می‌فرستادیم و فکر می‌کردیم داریم شاخ غول رو می‌شکنیم.

۶. سال ۲۰۱۳ بود که تبلت گرفتم و خیلی تلاش میکردم به اینترنت متصل بشم. همراه اول از 3g پشتیبانی نمی‌کرد و فقط 3g بود بعد از تقریبا ۸ روز تونستم با تبلت اولین سایت باز کنم که موتور جستجوگر گوگل بود.

۷. یه روز اتفاقی به گوشم خورد تلفن رو وصل کنم به کامپیوتر یه جایی به اسم اینترنت وا میشه😂 وصل کردم و اینترنت اکسپلورر رو وا کردم. هیچ ایده یی نداشتم بعدش باید چیکار کنم😂 نشستم ام اس ان که دیفالت پیجش بود رو نگاه کردم و ذوق کردم😂.

۸. از اینترنت اون موقع فقط مخفیانه وصل شدن و قبض تلفن خدا تومنی یادمه 😆.

۹. من کارت‌های دایال‌آپ رو یادم میاد و التماس‌هام برای یک ربع وصل شدن به اینترنت، سرعت افتضاح بود اما هیجان هم بیشتر بود.

۱۰. اوج استفاده‌ام اون زمون‌ها آپدیت آنتی‌ویروس بود و سرچ کردن چیزای مختلف توی گوگل و ذخیره کردن عکس‌هاش، یکدونه وبلاگ هم داشتم!

۱۱. کارت اینترنت‌های پارس آنلاین برای ۵۰ مگ اینترنت رو هیچ وقت یادم نمیره هر وقت وصل میشدم دنبال بازی می‌گشتم واسه دانلود و فرق مگ و گیگ رو قاطی می‌کردم و هر دفعه باید از بابام می‌پرسیدم کدوم بزرگ‌تره کدوم کوچک‌تر.

۱۲. اون موقع میگفتن اینترنت که آدم میره انگار وارد یه دنیای دیگه شده... مودم بیرونی یادمه گرفته بودم و با مصیبت وصل شدم و اولین سایتی که باز شد تو مرورگر ام‌اس‌ان بود و چقدر برام جذاب بود دیدن تبلیغ هاش... ولی متاسفانه نمیدونستم چیکار باید با اینترنت بکنم و همینجوری رو هر لینکی یادمه کلیک میکردم. ولی اون صفحه ام‌اس‌ان و سایت آ‌او‌ال نوستالژیه جذابی شده واسم.

۱۳. اولین تجربه وصل شدنم به اینترنت با بازی word of Warcraft بود. یه بازی که با یک دنیای جدید آشنا میشی... بدجوری معتاد آشنا شدن با آدما بودم. روزی ۴ ساعت بازی میکردم ولی راحت ۲ ساعت صرف آشنا شدن با آدمای دیگه توی بازی میکردم... بعدش هم بازی تراوین بود که منجر شد با کل اینترنت آشنا بشم به خاطرش.

۱۴. یادمه کارت اینترنت درنا می‌گرفتم. بین بازی کردنام هم آهنگ دانلود می‌کردم و آپدیت نود32 رو دانلود می‌کردم. یادمه یک بار قبض تلفن اومد حدود ۲۴ هزار و خورده‌ای، بعد کلی دعوا و داد و بیداد کردن مامان و بابا که دیگه حق نداری و فلان و... بعد کلی مذاکره راضیشون کردم که اگه قبض بعدی بالای ۲۰ هزار تومن اومد، نصف پول تو جیبی اون ماه‌مو ندن. بعدش یادمه صبح زود پامیشدم پتو میکشیدم رو کیس جیغ جیغ نکنه موقع اتصال و میرفتم تو اینترنت که غرغر مامان و بابا رو نشنوم. خلاصه گذشت و گذشت تا یک روز از مدرسه اومدم خونه و خواستم کفشامو بذارم تو جاکفشی که دیدم یک قبض تاخورده تو قفسه جلو آینه اس، خشکم زد. آب دهنمو قورت دادم و اینور اونورو نگاه کردم و رفتم سراغش. بازش کردم دیدم قبض تلفنه. ولی مبلغ رو که دیدم جیغ میزدم و تو خونه می‌دوییدم، نوشته بود مبلغ قابل پرداخت ۱۹.۹۰۰ تومن. حدود ۵۰ تا کارت اینترنت درنای یک ماهه ۱۰ گیگابایت تو کشوی میز کامپیوترم بود و هنوزم هست.

۱۵. یادمه اولین بار رفتم از دکه دم خونمون کارت اینترنت شاتل گرفتم، بعد با اون صدای نازنین مودم‌های دایل آپ وصل شدم اینترنت. آی ای رو باز کردم، صفحه اول سایت یاهو باز شد، چندتا خبر بود که یکیش هیچ وقت از یادم نمیره، یه سری اطلاعات جدید درباره فیلم تازه اکران شده هری پاتر و محفل ققنوس بود، خیلی حال کرده بودم، اولین نفری بودم بین رفیقام که این اطلاعات رو میدونست، همش هم به لطف اینترنت بود.

۱۶. واسه فامیلمون اینترنت دایال آپ راه انداختم، وصل کردم و رفتم. یک ماه بعد ازش پرسیدم از اینترنت راضی هستی، گفت نه، گفتم چرا؟ گفت هیچ چی نمیاد. کاشف به عمل اومد که یه کارت اینترنت ۱۰ ساعته رو استفاده کرده و نشسته جلوی مانیتور تا اینترنت بیاد.

۱۷. یازده سالم بود من و خواهرم استفاده از اینترنت رو بلد نبودیم، با دایل آپ وصل شدیم تو صفحه مرورگر سرچ کردیم ریکی مارتین :)، صفحه اول وب که اومد با عکس‌های ریکی مارتین درست به اندازه کشف آمریکا هیجان انگیز بود:) از ترس اینکه یهو بابام سر نرسه و عکس یارو رو نبینه حواسمون بود سریع صفحه رو ببندیم، برای اینکه مجدد بعد رفت و آمد بابام بتونیم صفحه رو باز کنیم من مثل کودن‌ها نشستم از ادرس‌بار مرورگر همه چی رو نوشتم رو کاغذ تو هربار سرچ عکس‌اش همین رو می‌نوشتیم.

۱۸. اوایل که کارت از سوپری می‌خریدیم، اما بعدها که adsl 128 گرفتم، یادمه دو هفته ای گذاشتم نسخه کیفیت بالای ۱۶ گیگی فرشتگان و شیاطین کد داوینچی دانلود بشه. بعد دیدم یه پارتش مشکل داره و از هاست پاک شده. یه دو هفته واسش وقت گذاشتم.

۱۹. سال ۱۹۹۹ وصل شدم به اینترنت. میخواستم مطمئن بشم وصله، اینترنت اکسپلورر رو تو ویندوز ۹۸ باز کردم صفحه http://msn.com لود شد زنگ زدم به یه نفر دیگه که اینترنت داشت گفتم ببین یه صفحه اومده توش همچین عکسی هست درسته دیگه؟ گفت اون عکس روزی چند بار عوض میشه پسر من از کجا بدونم!

۲۰. سالشو یادم نیست دقیقا. ولی یادمه با دایل آپ وصل شدیم تا برادرم تو کنکور ارشد ثبت نام کنه. البته یک ثبت نام ساده ۲ ساعت طول کشید.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا