پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

چکیده‌ای بر قطع اینترنت در ایران از نگاه OONI

«OONI» نرم افزار و شبکه‌ای بین المللی برای رصد و بررسی سانسور، محدود کردن دسترسی‌ها و دست‌کاری‌های عمدی در ترافیک‌های اینترنتی است. تیم فنی این مجموعه در گزارشی جامع به موضوع «قطع اینترنت در ایران» پرداخته و ابعاد مختلف این حادثه را تحت بررسی و تحلیل تخصصی قرار داده است.

«OONI» نرم‌افزار و شبکه‌ای بین المللی برای رصد و بررسی سانسور، محدود کردن دسترسی‌ها و دست‌کاری‌های عمدی در ترافیک‌های اینترنتی است.

تیم فنی این مجموعه در گزارشی جامع به موضوع «قطع اینترنت در ایران» پرداخته و ابعاد مختلف این حادثه را تحت بررسی و تحلیل تخصصی قرار داده است. پس‌کوچه چکیده‌ای از این گزارش را به زبان فارسی ترجمه کرده که در ادامه می‌خوانید. هم‌چنین اصل گزارش کامل به زبان انگلیسی را می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

لینک گزارش: https://ooni.org/post/2019-iran-internet-blackout


«با آغاز اعتراضات سراسری در ایران در هفته‌ای که گذشت، اینترنت در سطح کشور عمدتا قطع شد و با اختلالات بسیار گسترده‌ای همراه بود.

قطع اینترنت در سراسر کشور توسط چندین منبع معتبر مانند گوگل، آی‌او‌دی‌ای و اوراکل تأیید شده است. با نگاهی به این منابع مشاهده می‌کنیم که قطع اینترنت در ایران از شانزدهم نوامبر ۲۰۱۹ آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ اتصال به اینترنت جهانی در ایران دوباره به صورت آرام و مرحله‌ای بازیابی شده است.

داده های IODA، که میزان تغییرات آنی در سطح اتصال به اینترنت را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که اپراتورهای تلفن همراه ایران ابتدا در شانزدهم نوامبر ۲۰۱۹ از خطوط جهانی جدا شدند. به دنبال آن تقریباً همه اپراتورهای دیگر نیز طی ۵ ساعت بعدی دسترسی مردم را به اینترنت قطع کردند.

به نظر می‌رسد که ISPها از مکانیزم‌های متنوعی برای طی کردن مراحل اجرایی قطع اینترنت استفاده کرده‌اند. طبق بررسی‌های دقیق انجام شده، سیستم سانسور پکت‌های ارسال و دریافت شده را بازنشانی (RST) کرد.

در طول مدت قطع اینترنت مردم ایران عمدتا امکان استفاده از اینترنت جهانی را نداشتند ولی همچنان به اینترانت ملی ایران دسترسی داشتند: شبکه داخلی که میزبان وب‌سایت‌ها و خدمات ایرانی است. با این حال، طبق ارزیابی و اندازه‌ گیری‌های OONI (که نیاز به اتصال به اینترنت دارد) بین ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ تا ۲۳ نوامبر۲۰۱۹ که از شبکه‌های مختلف در ایران جمع آوری شد، نشان می‌دهد قطع اینترنت به صورت کلی صورت نپذیرفته است.

برای کشف این موضوع و فهمیدن این‌که چگونه امکان اتصال به اینترنت در طول مدت قطع اینترنت ممکن بود، تستی را به صورت محلی انجام دادیم.

ما دریافتیم که با استفاده از روش تونل سازی توسط DNS یا DNS Tunneling می توان یک راه حل خوب البته با سرعت پایین برای دریافت ترافیک شبکه به جهت خروج از مرزهای اینترنت ایران یافت. ما هم‌چنین دریافتیم که در این شرایط تعداد معدودی با استفاده از سرورهای خصوصی مجازی (VPS) به اینترنت وصل شدند و یک پراکسی محلی در ایران راه‌اندازی و از این پراکسی برای تونل زدن ترافیک به پراکسی دیگر در خارج از ایران استفاده کردند.»

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا