پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۶ - سِرور پس‌کوچه

این مطلب، ششمین نوشته درباره‌ی عوامل موثر در سرعت اینترنت است. در این نوشته به تاثیر سِرورهای پس‌کوچه اشاره می‌کنیم

این مطلب، ششمین نوشته درباره‌ی عوامل موثر در سرعت اینترنت است. در نوشته‌ی اول درباره‌ی نقش رایانه‌ی کاربر، در نوشته‌ی دوم درباره‌ی تاثیر نوع اتصال و محیط ارتباطی (تداخل سیگنال)، در نوشته‌ی سوم درباره‌ی تاثیر روتر و مودم، در نوشته‌ی چهارم درباره‌ی تاثیر سرویس‌دهنده‌ی اینترنت (ISP) و در نوشته‌ی پنجم درباره‌ی تاثیر سِرورها و روترهای مابین بر سرعت دانلود در اینترنت توضیح دادیم. در این نوشته به یک عامل تأثیر‌گذار دیگر اشاره می‌کنیم:

۸- سِرور پس کوچه

تاکنون سیر تکامل یک درخواست اینترنتی را در ۷ مرحله بررسی کردیم. در این مطلب به بررسی سِرور پس‌کوچه که کار آن پردازش درخواست‌های کاربران و فرستادن محتوای مورد نظر است، می‌پردازیم.

برای درک بهتر این روند از یک تشبیه استفاده می‌کنیم. کاربرد یک سِرور در واقع مشابه کار آشپزخانه‌ی رستورانی است که درخواست‌های مشتریان را آماده ‌می‌کند. هر فعالیتی که کاربر از طریق مرورگر خود در وب‌سایت انجام می‌دهد، سریعا به شکل یک درخواست به سِرور پس‌کوچه برای بررسی و پردازش فرستاده می‌شود.

در واقع این بخش به دو قسمت برنامه‌نویسی وب‌سایت و مشخصات سِرور و هاستینگ پس‌کوچه تقسیم می‌شود.

برنامه‌نویسی وب‌سایت

برنامه‌نویسی در واقع نکاتی است که برنامه‌نویسان پس‌کوچه باید در نظر بگیرند تا سرعت بارگذاری سایت پس‌کوچه را کاهش دهند. در ادامه به چند نکته موثر در سرعت بارگذاری یک وب‌سایت اشاره می‌کنیم.

۱. بهینه‌سازی تصاویر

اگر وب‌سایتی تعداد قابل توجهی عکس و تصویر بهینه‌سازی نشده (عکس‌هایی با حجمِ فایل بالا) داشته باشد، این موضوع باعثِ پایین آوردن سرعت بارگذاری آن وب‌سایت می‌شود. مثلا عکس‌های زیر شامل خصوصیاتی هستند که حجم فایل‌ها را بالا می‌برد:

  • نحوه‌ی فشرده‌سازی فایلِ تصویری PNG یا GIF به جای JPEG: عکس‌‌هایی که از فشرده‌سازی JPEG استفاده می‌کنند حجم کمتری دارند.

  • سایز عکس: برنامه‌نویسان باید براساس ساختار و چیدمان وب‌سایت، سایز تصاویر را بهینه‌ سازند.

  • وضوحِ تصویر: سایز تصویر متناسب با وضوح تصویر زیاد می‌شود.

۲. تعداد درخواست‌ برای فایل از سوی کاربر به سِرور

این نکته‌ی بسیار مهمی است که بیشتر به نوع طراحی وب‌سایت ارتباط دارد. هر وب‌سایتی برای نمایش درست محتوای خود نیاز به فایل‌های متعددی از طرف سِرور دارد. کدهای جاوا اسکریپت، عکس‌ها، کدهای CSS از جمله فایل‌هایی هستند که یک وب‌سایت از سِرور درخواست می‌کند. به طور مثال در وب‌سایتی که ویژگی‌های خاصِ زیادی دارد، درخواست‌های زیادی (کدهای JavaScript و غیره) هم باید به سِرور برای پردازش فرستاده شود و در نتیجه سرعت بارگذاری وب‌سایت کند می‌شود.

۳. استفاده از تکنیکِ Caching

استفاده از تکنیک Caching در وب‌سایت‌هایی که محتویات آن‌ها زیاد تغییر نمی‌کنند، بسیار مفید است. این تکنیک باعث می‌شود تا مرورگر محتویاتی را که توسط برنامه‌نویسان با قابلیت ذخیره شدن برای استفاده‌‌ی مجدد تعریف شده‌اند، در حافظه‌ی cache خود ذخیره کند. این روند باعث می‌شود که هر بار کاربر وارد آن وب‌سایت شود، نیازی نباشد تا مرورگر تمام محتویات سایت را دوباره از سِرور درخواست کند.

۴. استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا

شبکه‌‌ی تحویل محتوا مجموعه‌ای از سِرورهای پراکنده‌ شده در مناطق مختلف جغرافیایی است. محتوای درخواست شده، بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر، توسط نزدیک‌ترین سِرور به کاربر برای او فرستاده می‌شود. بنابراین استفاده از این تکنولوژی باعث بالا بردن سرعت رفت و آمد یک درخواست اینترنتی از سوی دستگاه کاربر به سِرور مورد نظر می‌شود. به طور مثال اگر شما از ایران وب‌سایتِ https://paskoocheh.com را درخواست کنید، پس‌کوچه با استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا از نزدیک‌ترین سِرور به شما محتویات سایت را برای شما ارسال می‌کند.

۵. چارچوب نرم‌افزاری استفاده شده

برنامه‌نویسان برای توسعه وب‌سایت معمولا از زبان‌ها (جاوا‌، پایتون، جاوا اسکریپت، ...) و چارچوب‌های مختلفی (وردپرس، جانگو، نود، ...) استفاده می‌کنند. انتخابِ مناسبِ زبان و چارچوب با کارکرد وب‌سایت و مشخصات آن بسیار مهم است.

مشخصات سِرور و هاستینگ

۱. سرویس‌دهنده‌ی سِرور یا هاستینگ

این مورد از عواملی است که عملکرد آن از دست برنامه‌نویسان خارج است. انتخاب درست سرویس‌دهنده‌ی سِرور (هاستینگ) نقش بزرگی در این میان ایفا می‌کند. انتخابِ هاستینگ مناسب براساس دیتاسنترهای هاستینگ، نزدیکی آن‌ها (یا سِرورهای انتقال محتوایی استفاده شده) به محل کاربران، سرعت داخلی شبکه و به اشتراک‌گذاری منابع شبکه از جمله مواردی هستند که نقش به‌سزایی در سرعت سایت پس‌کوچه ایفا می‌کنند.

۲. حافظه‌ی سرور

سِرور شامل دو حافظه می‌شود:

  • حافظه‌ی RAM که حافظه‌ی کوتاه‌مدت است و نقش آن در اختیار گذاشتن منابع لازم برای انجام پردازش درخواست‌های اینترنتی است.

  • حافظه‌ی Hard Disk یا درایو دیسک سخت که حافظه‌ی طولانی مدت است.

وقتی درخواست‌های سِرور به حدی بالا می‌روند که حافظه‌ی RAM پر می‌شود، پردازشگر مجبور خواهد شد که داده‌های مورد نظر را از حافظه HD بگیرد. در نتیجه عملکرد سِرور در پاسخ به درخواست‌های انجام شده کاهش پیدا می‌کند. بنابراین هرچه حافظه‌ی RAM بیشتر باشد امکان کند شدنِ سِرور در مواقعی که ترافیک زیادی به وب‌سایت می‌آید، کاهش می‌یابد.

۳. پهنای باند شبکه

پهنای باند سِرور معمولا نقش موثری در انتقالِ داده‌ها از سِرور به مرورگر کاربر بازی می‌کند. پهنای باند یعنی مقدار داده‌ای که سِرور وب‌سایت می‌تواند ردوبدل کند. این پرسشِ معمول که «یک وب‌سایت در ماه چه مقدار پهنای باند را باید پشتیبانی کند»، به چند فاکتور مختلف بستگی دارد:

  • نوع ساختار وب‌سایت: هر چقدر که ساختار وب‌سایت پیچیده‌تر باشد، پهنای باند بیشتری مصرف خواهد شد.

  • حجم درخواست‌‌ها: اگر یک وب‌سایت به دلیل محبوبیتِ بالا ترافیک زیادی داشته باشد، طبیعتا باید پهنای باند بالایی نیز داشته باشد.

  • رشد وب‌سایت: به طور مثال اگر شرکتی پیش‌بینی می‌کند که در آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت، باید به همان مقدار پهنای باند سِرور خود را افزایش دهد.

۴. تعداد پردازشگرها و سرعت آن‌ها

هنگامی که واحد پردازش مرکزی (CPU) یک سِرور، سرعت ریز پردازش بالایی داشته باشد، این موضوع به سرعت بارگذاری وب‌سایت کمک شایانی خواهد کرد. هر بار که کاربری درخواست مشاهده‌ی سایت را بفرستد، سِرور با استفاده از قدرت CPU خود پردازش را انجام می‌دهد. برای مثال اگر سِرور بیشتر از یک CPU داشته باشد، طبیعی است که سرعت پاسخ‌دهی و پردازش بالاتری نیز خواهد داشت.

بخش اول این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۱ - رایانه‌ی کاربر» را در اینجا بخوانید.

بخش دوم این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۲ - نوع اتصال و محیط ارتباطی (تداخل سیگنال)» را در اینجا بخوانید.

بخش سوم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۳ - روتر و مودم» را در اینجا بخوانید.

بخش چهارم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۴- سرویس‌دهنده‌ی اینترنت (ISP)» را در اینجا بخوانید.

بخش پنجم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۵- سِرورها و روترهای مابین» را در اینجا بخوانید.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا