پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

برقراری ارتباط همتا به همتا (peer to peer) با Jami

در این نوشته، نحوه‌ی برقراری ارتباط همتا به همتا (Peer to Peer) با پیام‌رسان Jami را توضیح می‌دهیم.

اپلیکیشن Jami همیشه سعی می‌کند از مستقیم‌ترین مسیر ممکن بین دستگاه‌های منحصر به فرد استفاده کند تا جلوی پریدن داده‌ها بین کامپیوترهای میانی رو بگیرد.

وقتی ارتباط با موفقیت برقرار شد، سرعت و حجم اطلاعات انتقالی توسط ظرفیت محدود سِرور (مخصوصا در مواقع پر ترافیک) محدود نمی‌شود، چون تنها فقط یک سِرور وجود ندارد. در واقع دستگاه هر کسی که از Jami استفاده می‌کند نقش یک سِرور را بازی می‌کند. این روش اتصال به کاربران Jami امکان می‌دهد تا از تمام پهنای باندی که توسط سرویس‌دهنده خدمات اینترنت آ‌ن‌ها در دسترس‌شان قرار گرفته، استفاده کنند و اطلاعات را با حداکثر سرعت ممکن ارسال کنند و یا اینکه مکالمه تصویری را با کیفیت Full HD انجام دهند.

علاوه بر این، به دلیل عدم نیاز به سِرور، اگر هر دو کاربر در یک شبکه قرار داشته باشند ارتباط میان آن‌ها حتی بدون استفاده از اینترنت نیز امکان پذیر است و همچنین از حریم خصوصی آن‌ها نیز محافظت بیشتری صورت خواهد گرفت.

هدف Jami برقراری ارتباط همتا به همتا به منظور برقراری مزایای فوق در هر مورد خاص و منحصر به فرد است، اما گاهی اوقات نیز به دلایل مختلفی این موضوع امکان پذیر نیست و این مقاله دلیل آن را برای شما توضیح می‌دهد.

هنگامی که دستگاه‌های مختلف در شبکه Jami با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، ابتدا مجموعه‌ای از آدرس‌های IP عمومی و محلی را که می‌توان از طریق فناوری OpenDHT به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، برای هم ارسال می‌کنند. فناوری OpenDHT است که به دستگاه ها اجازه می‌دهد تا یکدیگر را در اینترنت بیابند و اولین اتصال خود را بدون اینکه قبلاً آدرس IP مربوطه خود را بدانند، برقرار کنند. سپس Jami از Interactive Connectivity Establishment (ICE) استفاده می‌کند تا مستقیم‌ترین مسیر برای ایجاد پیوند بین دو همتا، با استفاده از آدرس‌های مربوطه آن‌ها، را پیدا کند.

ایجاد یک ارتباط مستقیم بین دستگاه‌های هم‌گون (همتاها) به دلیل وجود دیوارهای آتشین (فایروال) و سایر موارد همیشه امکان پذیر نیست، به همین دلیل است که گاهی اوقات وجود سِروری که نقش یک واسطه و ایجاد کننده پل ارتباطی بین دستگاه خود و همتاهای دیگر را ایفا کند، ضروری است. این سِرور را Traversal Using Relays around NAT (TURN) می‌نامند.

این در واقع راهی است برای دور زدن دستگاه‌هایی که پشت دیوارهای آتشین قرار دارند و از طریق سِرور TURN انتقال اطلاعات بین دو همتا انجام می‌شود.

اگر این گزینه در تنظیمات پیشرفته حساب Jami فعال شود (که معمولا به طور پیش فرض فعال است)، آدرس فرستاده شده (از سِرور TURN) به همراه آدرس IP محلی و عمومی دستگاه در اولین پیام ارسال شده از طریق فناوریOpen DHT ارسال می‌شود.

اگر هرچه بخواهیم بگوییم که Jami کاملاً بدون سِرور کار می‌کند، گاهی اوقات این جمله نمی‌تواند تعریف درستی باشد.

با این حال، TURN برای شرایطی که اتصال همتا به همتا امکان پذیر نیست مورد مناسبی است، زیرا این یک استاندارد مشخص (RFC 5766) است که توسط کارگروه مهندسی اینترنت (IETF) اداره می‌شود. این امر به کاربران امکان این را می‌دهد تا در صورت تمایل از سِرور خود استفاده کنند، زیرا در تنظیمات Jami قابل تغییر است.

تنظیمات پیش‌فرض به یک سِرور TURN (یا turn.jami.net) که Jami آن را برای راحتی کاربران فراهم کرده، اشاره می‌کند .اما شما می‌توانید از هر سِرور TURN موجود دیگری در وب و یا سِرور TURN خودتان استفاده کنید. اگر علاقه‌مند هستید باید بدانید که Jami از سِرور coturn TURN server server استفاده می‌کند و شما در صورت داشتن دانش فنی می‌توانید خودتان نیز آن را نصب کنید.

منبع: https://jami.net/establishing-peer-to-peer-connections-with-jami/

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا