پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن‌های رایگان مانند Turbo VPN و ارتباط آن‌ها با چین

در تحقیقات فنی-تخصصی‌ای که وب‌سایت‌ها و نهادهای حامی آزادی اینترنت و حفظ حریم خصوصی به تازگی انجام داده‌اند، به وضوح مشخص شد که حدود نیمی از فیلترشکن‌های محبوب با دانلود بسیار بالا (مانند توربو وی‌پی‌ان) متعلق به کشور چین هستند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید از جزییات این تحقیقات و نتایج آن مطلع شوید، با ما همراه شوید تا ببینیم چگونه این موضوع اتفاق افتاده است.

فیلترشکن به ظاهر ابزار ساده‌ای است که اتصال به اینترنت شما را رمزگذاری، محل استقرار شما را پنهان و از شما در مقابل نظارت نهادها و افراد محافظت می‌کند. فیلترشکن‌ها در واقع ابزاری قدرتمند برای حفظ حریم خصوصی و مقابله با سد سانسورند، اما استفاده‌ی ناصحیح و بدون ارزیابی تخصصی از آن‌ها می‌تواند مسبب خطرات و تهدیدات آنلاین شود. چرا که فیلترشکن‌ها به طور بالقوه این امکان را دارند که تمام ترافیک آنلاین و فعالیت‌های شما را رصد کنند و این باعث می شود که شما به یک هدف جذاب برای جمع‌آوری اطلاعات تبدیل شوید.

در دوران شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی میلیون‌ها نفر از مردم دنیا استفاده‌ی گسترده‌تر از اینترنت برای کار، سرگرمی و برقراری ارتباطات مجازی را در پی داشته و بحث استفاده از فیلترشکن‌ها (وی‌پی‌ان) و اپلیکیشن‌های مشابه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد استفاده از فیلترشکن‌ها بیش از ۴۰ درصد در ۲۱ کشور دنیا افزایش داشته است. تعداد زیادی از فیلترشکن‌های رایگان در ماه‌ها و سال‌های اخیر از بازارچه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور سر بر آورده‌اند و به سرعت به میلیون‌ها دانلود نیز رسیده‌اند.

در نگاه کلی به نظر می‌رسد بازار فیلترشکن‌ها را شرکت‌های متعددی هدایت می‌کنند که در ربودن سبقت از یکدیگر برای جذب مخاطب در تلاش هستند اما حقیقت چیز دیگری است.

در تحقیقات فنی-تخصصی‌ای که وب‌سایت‌ها و نهادهای حامی آزادی اینترنت و حفظ حریم خصوصی به تازگی انجام داده‌اند، به وضوح مشخص شد که حدود نیمی از فیلترشکن‌های محبوب با دانلود بسیار بالا متعلق به کشور چین هستند، در حالی که محدودیت‌های اینترنت و سانسور گسترده اطلاعات در این کشور موضوعی است که فعالین مدنی سال‌هاست بر صحت آن مهر تایید زده‌اند.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید از جزییات این تحقیقات و نتایج آن مطلع شوید، با ما همراه شوید تا ببینیم چگونه این موضوع اتفاق افتاده است.

سایت وی‌پی‌ان پرو اشاره می‌کند در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که ۱۰۱ نرم‌افزار وی‌پی‌ان (فیلترشکن) بررسی شده توسط آن‌ها متعلق به ۲۳ شرکت است. در حقیقت یافتن شرکت‌های مالک فیلترشکن‌ها از این جهت حیاتی است که کاربران بدانند اطلاعات ‌آن‌ها توسط چه افراد یا نهادی اداره و پایش می‌شود. این موضوع از دو جنبه مهم است: ۱- امنیت اطلاعات ۲- حفظ حریم خصوصی

از سوی دیگر گزارش مفصلی توسط وب‌سایت top10vpn منتشر شده که ابعاد بسیار گسترده‌تری از این ماجرا را پوشش می‌دهد. این وب‌سایت در گزارش اجمالی خود در این ارتباط به این موضوع اشاره می‌کند که در پی روند بررسی فیلترشکن‌های رایگانی هم‌چون Turbo VPN (توربو وی‌پی‌ان) که از سال ۲۰۱۸ در جریان بوده است، دریافته که بسیاری از فیلترشکن‌های محبوب به طور مخفیانه متعلق به چند شرکت چینی هستند.

بنا به این گزارش پس از انتشار این گزارش مقامات دولتی چین قوانین جدید امنیتی را در هنگ کنگ وضع کرده که این امر اختیارات گسترده‌ای چون نظارت مخفی، اجرای حملات اینترنتی و مصادره اموال مربوط به جرائم امنیت ملی را فراهم می‌آورد.

نتایج بررسی‌های دقیق این وب‌سایت را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

این مطالعه هم‌چنان نشان می‌دهد که این فیلترشکن‌ها در سندهای حریم خصوصی خود صریحاً اعلام می‌کنند که اطلاعات کاربران را با اشخاص ثالث در سرزمین اصلی چین به اشتراک می‌گذارند و فعالیت‌های اینترنتی کاربران را رصد و ثبت می‌کنند. این مجموعه داده‌ها، طبق گفته‌ی Simon Migliano، رئیس تحقیقات Top10VPN، موضوعی است که "هرگز در هیچ جای دیگری در ارتباط با فیلترشکن‌ها دیده نمی‌شود".

طبق یافته‌های این وب‌سایت، ۶۴ درصد از این نرم‌افزارها حتی سایت مشخصی متعلق به شرکت به خصوصی ندارند و در حدود نیمی از آن‌ها سندهای حریم خصوصی‌شان را در وبلاگ‌های تحت وردپرس و به طور رایگان ثبت کرده‌اند. و البته ۸۶ درصد از آن‌ها سیاست‌های حریم خصوصی غیر قابل قبول و به شدت ضعیفی دارند.

به نوشته thatsmags سند حریم خصوصی سه فیلترشکنِ توربو وی‌پی‌ان (Turbo VPN)، وی‌پی‌ان پراکسی مستر (VPN ProxyMaster) و اسنپ وی‌پی‌ان (Snap VPN) متعلق به شرکت‌های چینی به وضوح از امکان انتقال اطلاعات شخصی کاربران به کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا (EEA)، از جمله کشورهایی مانند جمهوری خلق چین یا سنگاپور سخن به میان می‌آورد.

با توجه به میزان دانلود بسیار بالای این فیلترشکن‌ها توسط کاربران در ایالات متحده، انگلستان، کانادا، آمریکای لاتین و خاورمیانه، بسیاری از متخصصین خواهان پاسخگویی شرکت‌های گوگل و اپل در ارتباط با قرار دادن فیلترشکن‌های ناامن و با کیفیت نازل در بازارچه‌های دیجیتال آن‌ها شده‌اند. سه فیلترشکنِ توربو وی‌پی‌ان (Turbo VPN)، وی‌پی‌ان پراکسی مستر (VPN ProxyMaster) و اسنپ وی‌پی‌ان (Snap VPN) تحت شرکت‌هایی به هم پیوسته و ثبت شده در سنگاپور که توسط افراد چینی هدایت و اداره می‌شوند، بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود در گوگل‌پلی دارند.

جزئیات تحقیق و بررسی در مورد این فیلترشکن‌ها را در ادامه بخوانید:

فیلترشکن توربو وی‌پی‌ان (Turbo VPN)

  • نام شرکت: Innovative Connecting

  • شماره ثبت: 201812738K

  • وب‌سایت مالک شرکت: inconnecting.com

  • مدیران شرکت:

    • Li Chenguang – Chinese citizen, Shanghai address)

    • Sun Kaixuan – Chinese citizen, Singapore address)

    • Chen, Danian – former director, Chinese citizen, Singapore address

  • سهام‌دار: Lemon Seed Technology

مدیران شرکت در حال حاضر شهروندان چینی هستند و اخیرا در دسامبر ۲۰۱۹ کارآفرین مطرح و شناخته شده‌ی حوزه اینترنت «دنی چن» مدیر این شرکت بوده است.

تنها سهام‌دار شرکت Lemon Seed Technology کد تجارتی شده‌ی مشابهی با Linksure Telecom Sea Holding Ltd در جزایر کیمن دارد که مدیرعامل آن همان‌ آقای دنی چین است که در بالا اشاره شد.

مدیر دیگر شرکت «سان کایچوان» مدیریت سابق شرکت Lemon Clove Pte را داشته که ارتباط آن با چین قبلا مشخص شده بود.

فیلترشکن وی‌پی‌ان پراکسی مستر (VPN Proxy Master)

  • نام شرکت: ALL CONNECTED PTE. LTD

  • شماره ثبت: 201914849E - previously 201537185C

  • وب‌سایت مالک شرکت: allconnected.co

  • مدیران شرکت

    • Chen Lan – Chinese citizen, Guangzhou address

    • Chen Songlin Michael – Singapore citizen

    • Chng Li Boon Cherry – Singapore citizen

    • Chand Kumar Vishwakarma – former director, Indian citizen, Singapore address

  • سهام‌دار عمده: All Connected Co Ltd

رابطه مشخص و شفافی میان مدیریت این شرکت و شرکت توربو وی‌پی‌ان وجود دارد که جزئیات آن در ادامه خواهد آمد.

فیلترشکن اسنپ وی‌پی‌ان (Snap VPN)

  • نام شرکت: AUTUMN BREEZE PTE. LIMITED

  • شماره ثبت: 201813125N

  • وب‌سایت مالک شرکت: autumnbreeze.co

  • مدیران شرکت:

    • Li Chenguang – Chinese citizen, Shanghai address

    • Sun Kaixuan – Chinese citizen, Singapore address

  • سهام‌دار عمده: Cyber Knight Ltd

هر دو مدیر فعلی شرکت شهروندان چینی هستند که یکی از آن‌ها آدرس مستقر در این کشور دارد. مدیر شرکتی که به کشور چین متصل است در واقع مدیریت توربو وی‌پی‌ان (Turbo VPN) را نیز بر عهده دارد.

مدیر دیگر شرکت «سان کایچوان» مدیریت سابق شرکت Lemon Clove Pte را داشته که ارتباط آن با چین قبلا مشخص شده بود.

این وی‌پی‌ان پیش از این تحت شرکت Lemon Clove Pte وابسته به چین بود و دامنه‌ی اینترنتی آن هنوز نیز در اختیار این شرکت است.

همچنین این روابط نزدیک و عدم شفافیت در کنار مدیریت یکسان به صورت مشابه در لایه لایه‌های فیلترشکن‌های دیگری از جمله Sky VPN، X-VPN، Thunder VPN، Secure VPN، Sec VPN، Free VPN Tomato ، Super VPN Unblock Master وFree VPN by vpnify دیده می‌شود.

جزییات کامل این تحقیق را از طریق لینک زیر بخوانید.

https://www.top10vpn.com/free-vpn-chinese-ownership/

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا