پس‌کوچه
اپ‌های اندروید
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

قطع اینترنت؛ بازی تمام نشده!

یک سال از آبان ۹۸ می‌گذرد. سال پیش در چنین روزهایی مقامات حکومتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران دسترسی کاربران اینترنت را از روز ۲۵ آبان تا ۶ آذر برای حدود ۱۰ روز به اینترنت جهانی مسدود کردند. قطع اینترنت به این نحو توسط دولت‌ها، به طور گسترده‌ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مانع از رسیدن صدای مخالفان توسط اینترنت به گوش افکار عمومی مردم دنیا شود.

رونمایی از نسخه جدید «بسته کمک‌رسان» پس‌کوچه!

یک سال از آبان ۹۸ می‌گذرد. سال پیش در چنین روزهایی مقامات حکومتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران دسترسی کاربران اینترنت را از روز ۲۵ آبان تا ۶ آذر برای حدود ۱۰ روز به اینترنت جهانی مسدود کردند. قطع اینترنت به این نحو توسط دولت‌ها، به طور گسترده‌ای در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مانع از رسیدن صدای مخالفان توسط اینترنت به گوش افکار عمومی مردم دنیا شود.

به گزارش سازمان عفو بین الملل مقامات دولتی در ۲۵ آبان ۹۸ به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) دستور دادند که اینترنت را قطع کنند و بدین ترتیب، مردم کشور را در تاریکی تقریباً مطلق اینترنتی فرو بردند.

«پروژه تشخیص و تحلیل قطعی اینترنت» (IODA)، مستقر در دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو، از بعد از ظهر این روز شاهد افت مداوم سیگنال‌ها بود. اپراتورهای تلفن همراه ابتدا حدود ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی شروع به قطع شدن کردند و در پی آن، ارائه‌دهندگان دیگر نیز از دسترس خارج شدند. تا ساعت ۷ عصر همان روز، ایران در تاریکی کامل فرو رفت. «اینترنت داخلی ایران همچنان متصل باقی ماند. طبق تحقیقات سازمان آرتیکل ۱۹، سازمان غیرانتفاعی فعال در حوزه آزادی بیان، این امر به اداره‌ها و بانک‌ها اجازه داد که به فعالیت‌های خود ادامه دهند، و بدین ترتیب ضررهای مالی محدود نگه داشته شد و دولت از تعطیلی در امان ماند. طبق یافته‌های سازمان آرتیکل ۱۹، بسیاری از ارائه دهندگان اینترنت همراه تا ۶ آذر دوباره آنلاین نشدند.»

سازمان عفو بین الملل همچنین در گزارش خود می‌نویسد: «قطعی اینترنت می‌تواند در سراسر یک کشور یا در بخش‌هایی از آن اجرا شود. مقامات ممکن است این قطعی را از طرق مختلف اعمال کنند. آن‌ها می‌توانند سرعت اینترنت را چنان پایین بیاورند که دسترسی به اینترنت عملاً بی‌اثر باشد، مانند آن‌چه مقامات هند از فرودین ۱۳۹۹ در جامو و کشمیر انجام داده‌اند. در روشی دیگر، حکومت‌ها ممکن است به ارائه‌دهندگان اینترنت همراه و سایر ارائه‌دهنگان خدمات اینترنتی دستور دهند خدمات خود را قطع کنند، اتفاقی که در سال ۱۳۹۸ در سودان رخ داد. در مورد ایران، این قطعی در سراسر کشور با دستور حکومت به ارائه دهندگان اینترنت صورت گرفت. دسترسی به شبکه جهانی وب قطع شد هر چند اینترنت داخلی همچنان آنلاین باقی ماند.»

منبع:‌ https://www.accessnow.org/keepiton/

در یکی از مصاحبه‌های اخیر که با کاربران پس‌کوچه داشتیم، وقتی این موضوع را مطرح کردیم که «برای ما از تجربیات و داستان‌ لحظه‌هایی را تعریف کنند که برای دسترسی به محتوای اینترنت ناامید بودند و هیچ ارتباطی نمی‌توانستند برقرار کنند»، پاسخ‌های جالبی دریافت کردیم. از جمله آن‌ها می‌توان به مورد زیر اشاره کرد که بخشی از صحبت‌های یکی از کاربران پس‌کوچه است.

کاربر پس‌کوچه: «در حالی که یک قطره اینترنت هم هیچ جا نمی‌شد پیدا کرد، تقاضا برای نصب و راه‌اندازی ماهواره به شدت افزایش یافت و بسیاری از مردم که دیش و رسیورها را به کناری گذاشته بودند دوباره در پی راهی برای وصل کردن آن‌ها و در واقع ارتباط با دنیای خارج بودند. حتی با وجود اتصال اینترنت ملی (داخلی) بسیاری از خدمات اینترنتی مثل خدمات بانکی دچار اختلال شده بود و موتورهای جستجوگر داخلی هم جوابگو نبودند و در برخی موارد تا ده الی پانزده دقیقه یک جستجوی ساده طول می‌کشید. حتی دسترسی ساده به سایت‌های داخل ایران نیز بسیار پر دردسر بود و به طور مثال «تبسی» یا «وییز» که نقشه خود را از گوگل می‌گرفتند با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند و بسیاری از خدمات به نوعی متوقف شده بود

حتی ارتباط ماهواره‌ای هم به دلیل افزایش قابل توجه پارازیت‌ها عملا از کار افتاده بود. شبکه‌های اس‌دی به نوعی می‌توان گفت تنها راه دریافت اخبار بودند. استفاده از رادیو برای دریافت اطلاعات و اخبار بیش از پیش مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در هر حال به نظر ما این بازی تمام نشده و برای هر شروع یک نقطه پایان وجود دارد. پس‌کوچه متعهد است با تمام ظرفیت‌های خود را برای یافتن راه حل‌هایی که می توانند برای برقراری ارتباط امن با عزیزان‌تان و دسترسی به هرگونه محتوای موجود در اینترنت مورد استفاده قرار گیرد، به کار گیرد و در مسیر بهبود شرایط دسترسی کاربران ایرانی قدم بردارد.

نهادها و افرادی که برای تحقق اینترنت آزاد تلاش می‌کنند، قدرتمند و مجهز به ابزار به‌روز هستند. پس‌کوچه به عنوان یک عضو از این مجموعه به تلاش خود در زمینه انتقال بازخورد‌ها و تجربه‌های کاربران به توسعه دهندگان ابزار و ارائه دهندگان نرم افزار ادامه خواهد داد. همچنین همواره پشتیبانی فنی و حمایت در جهت تجهیز شما برای برقراری ارتباط امن را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین راستا با کمک دیگر نهادها و افراد فعال در حوزه اینترنت آزاد، توسعه دهندگان و ارائه کنندگان نرم‌افزارها و ابزارهای مورد نیاز شما، یک «بسته کمک‌رسان» به‌روزرسانی شده و دقیق‌تر را به صورت دیجیتال برای شما فراهم کردیم. ما این «بسته کمک‌رسان» را برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر کردیم و اکنون آن را با روش‌ها و ابزارهای جدید و کاربردی به‌روز کردیم که می تواند در هنگام قطع اینترنت و سایر مواقع که نظارت و کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تری بر فعالیت‌های آنلاین اعمال می‌شود، مفید باشد. درس مهمی که ما از قطعی اینترنت در سال ۹۸ آموختیم، عدم آمادگی برای مقابله با قطع اینترنت جهانی بود. اکنون زمان آماده سازی و آموزش خود و عزیزا‌ن‌مان فرا رسیده است.

به جز استفاده از این «بسته کمک‌رسان»، پس‌کوچه مایل است منابع مهمی را پیشنهاد کند که برای زمان‌های اضطراری یا افزایش اطلاعات شما در این زمینه مفید باشند:

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا