پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

«کلاب‌هاوس» پلتفرم محبوب و جدید رسانه‌های اجتماعی و معضل حفظ #حریم_خصوصی!

این پلتفرم که به عنوان یک سرگرمی در روزهای شیوع پاندمی که مردم در دنیا خانه‌نشین هستند، معرفی شد، برخلاف تصور شما، اطلاعات مختلفی را از شما جمع‌آوری می‌کند.

کلاب‌هاوس یک پلتفرم برای گفتگو و تبادل‌نظر برای کاربران سیستم‌عامل #آی‌او‌اس است و برای عضویت در این پلتفرم شما بایستی از شخصی که قبلا در کلاب‌هاوس عضو بوده است، دعوت‌نامه دریافت کنید. همچنین این فرد باید شماره تلفن شما را داشته باشد و اجازه دسترسی به مخاطبین را به این اپلیکیشن بدهد.

یافتن راه‌حلی برای ایجاد تعادل میان حریم خصوصی و استفاده از داده‌ها همواره چالش بزرگی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است. به نظر می‌رسد کلاب‌هاوس در ارتباط با حفظ حریم خصوصی شفاف نیست و لازم است تا کاربران تحقیق دقیق‌تری در مورد جمع‌آوری داده‌های خود انجام دهند.

۱. کلاب‌هاوس صدای شما را ضبط می‌کند.

یکی از ویژگی‌های کلاب‌هاوس موقتی بودن آن است. یعنی بعداً نمی‌توانید محتوا را بشنوید یا حتی اتاق گفتگو را متوقف کنید و باید برای شنیدن و گفتگو فقط به صورت زنده حاضر شوید.

کلاب‌هاوس امکان ضبط صحبت‌های شما را طبق سند حریم خصوصی‌اش، حتی به صورت موقت دارد. اگر یک کاربر گزارشی مبنی بر تخلف در ارتباط با اعتماد و ایمنی در اتاقی را گزارش دهد، تمام اتفاقات ثبت و ضبط می‌شود و آنچه بر سر این داده‌ها می‌آید، مشخص نیست.

۲. اطلاعاتی که دیگران از شما به اشتراک می‌گذارند، را نمی‌توان حذف کرد.

حتی اگر شما حساب کاربری ایجاد نکرده باشید، احتمال دسترسی به شماره تلفن شما توسط کلاب‌هاوس وجود دارد. به این دلیل که اپلیکیشن برای ارسال دعوت‌نامه، نیاز به بارگذاری کل پایگاه داده مخاطبین خود دارد.

تازه اگر شناسه شبکه‌های اجتماعی خود را به آن متصل کنید، این اطلاعات نیز جمع‌آوری می‌شود. کلاب‌هاوس به طور خاص می‌گوید وقتی حساب کاربری خود را با یک سرویس ثالث مانند توییتر احراز هویت می‌کنید، امکان جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات مرتبط با آن حساب هم وجود دارد.

۳. حذف حساب کاربری به سادگی ممکن نیست.

در کلاب‌هاوس شما امکان حذف حساب کاربری را بدون ارسال ایمیل به حساب پشتیبانی و البته منتظر ماندن برای پاسخ، ندارید. هیچ دستورالعمل مشخص و گزینه‌ای برای حذف حساب کاربری تعبیه نشده است.

۴. اطلاعات شخصی شما می‌تواند بدون اطلاع خودتان به اشتراک گذاشته شود.

یکی از بزرگترین سوالات پیرامون کلاب‌هاوس این است که چگونه قصد کسب درآمد در آینده را دارد. با نگاهی به سند حریم خصوصی، به نظر می‌رسد احتمالاً این موضوع شامل نوعی از تبلیغات یا حمایت مالی خواهد بود.

برای آماده‌سازی این امر، کلاب‌هاوس صریحا اعلام کرده که : «ممکن است داده‌های شخصی شما با شرکت‌های وابسته فعلی و آینده همکار این شرکت به اشتراک گذاشته شود». همچنین پخش اطلاعات‌تان بدون اجازه، بدان معناست که حتی حق ندارید بدانید که اطلاعات جمع‌اوری شده کجا استفاده می‌شود.

۵. کلاب‌هاوس شما را ردیابی می‌کند.

سند حریم خصوصی به صراحت مشخص کرده که از کوکی‌ها، پیکسل‌ها و انواع فناوری‌های ردیابی برای نظارت بر آن‌چه در کلاب‌هاوس و سراسر وب انجام می‌دهید، استفاده می‌کند. همچنین برای رصد فعالیت‌های شما از طریق ابزارهای ردیابی و در جهت تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند.

کاملاً واضحه که کلاب‌هاوس در حال آمادگی برای کسب درآمد از سکویی است که در حال ساخت آن است. البته این موضوع قابل پذیرش است اما طرح‌های کسب درآمد از فعالیت و داده‌های کاربران بایستی از قبل شفاف و دقیق توضیح داده شود.

اصل این مقاله به نوشته‌ «جیسون آتن» در وب‌سایت Inc چاپ شده و می‌توانید از طریق لینک زیر کامل آن را بخوانید. https://www.inc.com/jason-aten/clubhouse-is-recording-your-conversations-thats-not-even-its-worst-privacy-problem.html

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا