پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

نگاهی اجمالی به EclipseVPN و ویژگی‌های آن

در راستای طرح جدید پس‌کوچه در ارتباط با ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، این بار تصمیم گرفتیم تا به سراغ فیلترشکن EclipseVPN برویم. بسیاری از کاربران پس‌کوچه درخواست بررسی این فیلترشکن را داشتند.

ارزیابی پس کوچه:

  • دارای سند حریم خصوصی است.
  • متن و منبع این برنامه باز نیست.
  • ویژه کاربران ایرانی در داخل کشور طراحی شده است.
  • وب‌سایت رسمی دارد.
  • سِرورهای مختلفی دارد.
  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌: ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰
  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی:

  • دریافت داده‌ها از اینترنت
  • دسترسی به اتصالات شبکه وای‌فای و محتویات آن
  • دسترسی کامل به شبکه و اتصالات آن و امکان تغییر آن
  • دسترسی به فایل‌های شنیداری، دیداری و اسناد ذخیره شده
  • نصب و ایجاد دکمه‌های میان‌بر
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه
  • دسترسی به ترافیک رد و بدل شده، که برای یک وی‌پی‌ان (فیلترشکن) عادی است.
  • امکان دسترسی به پیکربندی گوگل

در راستای طرح جدید پس‌کوچه در ارتباط با ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، این بار تصمیم گرفتیم تا به سراغ فیلترشکن EclipseVPN برویم. بسیاری از کاربران پس‌کوچه درخواست بررسی این فیلترشکن را داشتند.

این وی‌پی‌ان که منحصراً برای ایرانیان داخل ایران ساخته شده است، نیاز به آدرس آی‌پی ایرانی دارد و در هیچ جای دیگری کار نمی‌کند و به همین علت عملکرد، سرعت و پهنای باند آن قابل توجه است.

بنا به ادعای توسعه دهندگانش، تیم فنی این فیلترشکن متشکل شده از مهندسین و توسعه دهندگانی که به اینترنت آزاد اهمیت می دهند و هدفشان فراهم کردن تجربه اینترنتی آزاد و بدون سانسور وبلاگها، شبکه های اجتماعی و سایت های خبری برای کاربران است.

در توضیحات این فیلترشکن آمده است: «اگر از سانسور، سرعت کم اینترنت و قیمت‌های بالای استفاده از اینترنت خسته شده‌اید، می‌توانید دسترسی بدون سانسور به شبکه جهانی وب را با فیلترشکن EclipseVPN تجربه کنید».

همچنین در ادامه می‌خوانیم: « EclipseVPN که مبتنی بر سیستم OpenVPN، یکی از سریع‌ترین و ایمن ترین فناوری های وی‌پی‌ان طراحی شده، با مقیاس‌پذیری برای سیستم‌عامل‌های اصلی در دسترس است. عملکرد آن در سطح TCP / IP با رمزنگاری AES 256 باعث می شود OpenVPN بهترین گزینه برای محافظت از فعالیت‌های آنلاین کاربران باشد و ضمن حفاظت از آی‌پی آدرس واقعی و موقعیت جغرافیایی، کاربران را از نظارت و ردیابی محافظت کند.»

این فیلترشکن با اندروید ۵ به بالا سازگار است و از زبان‌های انگلیسی و فارسی پشتیبانی می‌کند. همچنین توانایی پیکربندی پراکسی‌ها را در برنامه فراهم می‌کند که به طور قابل توجهی قابلیت‌های این وی‌پی‌ان را افزایش می‌دهد.

قابلیت انتخاب عبور یا عدم عبور اپلیکیشن‌ها از تول فیلترشکن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های آن است.

EclipseVPN از نرم‌افزارهای پراکسی‌محور (به عنوان مثال ، Shdowsocks ، Orbot ، Proxy Tigle و غیره) پشتیبانی می کند.

هرچند کاربران این فیلترشکن در ایران، توانسته‌اند از طریق آن دسترسی آسان‌تری به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مسدود شده داشته باشند اما بررسی پس‌کوچه مبتنی بر شاخص‌های امنیتی استوار است و بایستی برخی موارد دارای ابهام توضیح داده شود.

یکی از موارد قابل توجه این است که سند حریم خصوصی فیلترشکن Eclipse یک متن ساده با اطلاعاتی بسیار محدود است و نمی‌توان برای بررسی‌ تخصصی به آن استناد کرد. به‌طور مثال مشخص نیست در صورت بروز اختلاف یا مشکلی از لحاظ قانونی چه پروسه‌ای طی می‌شود یا صلاحیت قانونی این فیلترشکن توسط کدام نهاد یا شخص حقوقی دنبال می‌شود؟

بنا به سند حریم خصوصی EclipseVPN ، توسعه دهندگان این نرم‌افزار اطلاعاتی چون نسخه سیستم عامل، نسخه برنامه، مدت زمان فعالیت کاربر، پهنای باند (کل داده های استفاده شده) و تعداد کاربران را ذخیره می‌کنند. اطلاعات بیشتری در مورد نحوه پردازش اطلاعات کاربران در دسترس نیست و مشخص نیست با چه شاخص‌های امنیتی قرار است با داده‌های شخصی کاربران برخورد شود. استاندارد روشن و شفافی نیز در این ارتباط وجود ندارد که بتوان آن را از داخل سند حریم خصوصی استنباط کرد.
نکته‌ی دیگر این‌جا است که این داده‌ها با ارائه دهندگان خدمات مانند نهاد و اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته می‌شود که هیچ نشانی از اسم یا هویت این اشخاص یا نهادهای ثالث به چشم نمی‌خورد و این موضوع نقطه تاریکی در این سند حریم خصوصی است.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا