پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

Jami و قابلیت کشف خودکار ارتباط همتا به همتا در شبکه‌های محلی!

اپلیکیشن «جمی» برای برقراری ارتباط همتا به همتا (Peer to Peer) میان دستگاه‌های مختلف به OpenDHT متکی است.

این فناوری به کاربران این امکان می‌دهد بدون این‌که به یک سرور مرکزی اعتماد کنند، یکدیگر را در اینترنت پیدا کنند. هر دستگاه متصل به«جمی» یک *گره (node) در شبکه OpenDHT است و هر گره لیستی از دستگاه‌های نزدیک (از لحاظ مسافت) و شناخته شده را که برای آن‌ها که شناسه «جمی» و آی‌پی آدرس دارند، نگهداری می‌کند.

*«گره» در این‌جا به معنی دستگاه کاربر است که در شبکه قرار دارد.

هنگام برقراری ارتباط یا ارسال پیام با «جمی»، دستگاه شما برای یافتن آی‌پی آدرس مخاطب و برقراری اتصال P2P از طریق شبکه توزیع شده OpenDHT استفاده می‌کند. OpenDHT برای پیوستن به آن برای اولین بار باید آدرس حداقل یک گره یا دستگاه دیگر از شبکه توزیع شده را بداند. این گره "گره راه انداز" (bootstrap node) نامیده می شود و در تنظیمات «جمی» شما قابل تنظیم است.

با این حال، «جمی» طوری برنامه‌ریزی شده که در یک شبکه خصوصی که به‌طور بالقوه قابلیت جدا شدن از اینترنت را دارد، بتواند به صورت پیش‌ فرض به کار خود ادامه دهد. در این حالت، گره پیش فرضی که از قبل در «جمی» پیکربندی شده، کار نمی‌کند زیرا خارج از شبکه قرار گرفته است. همچنین حتی اگر شبکه محلی از اینترنت قطع نشده باشد، استفاده از «گره راه انداز» راه دور از نظر ارتباط بین دستگاه‌هایی که در یک منطقه قرار دارند، چندان منطقی نیست.

به همین علت ویژگی جدید «کشف خودکار ارتباط همتا به همتا در شبکه‌های محلی» در OpenDHT معرفی شد.

این قابلیت به دستگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا حتی بدون دسترسی به اینترنت یا تنظیم دستی پیکربندی، یکدیگر را در یک شبکه محلی پیدا کرده و به طور خودکار اتصال برقرار کنند. راز این مسئله استفاده از IP Multicast است، روش ارتباط گروهی که فقط در شبکه های محلی که انتقال داده به طور همزمان به چندین کامپیوتر ارسال می شود، امکان پذیر است.

OpenDHT بخشی از «جمی» است اما همچنین می تواند به طور مستقل برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در واقع در بسیاری موارد امکان جایگزین شدن زیرساخت‌های مرکزی را دارد و می‌تواند به عنوان یک راه «میان‌بر» برای ارتباط سیستم‌ها عمل کند.

با این حال، پیکربندی لازم برای راه اندازی مجدد گره‌ها می تواند اشکالاتی را به همراه داشته باشد یا حتی نیاز به بازگشت به یک زیرساخت مرکزی را طلب کند. ویژگی جدید که به صورت خودکار در داخل نرم‌افزار مدیریت می‌شود، با نسخه OpenDHT 1.9.0 منتشر شد و در حال حاضر در «جمی» تحت بررسی و استفاده محدود است اما تا زمانی که توسعه‌دهندگان آن مطمئن نباشند که از قابلیت کافی و عملکرد صحیح برای استفاده عمومی برخوردار است، غیر فعال خواهد بود.

در آینده، به احتمال زیاد «جمی» با ارائه روشی جدید برای پیدا کردن سایر کاربران متصل به همان شبکه محلی، از این قابلیت بهره خواهد برد. کاربران می توانند تصمیم بگیرند که آیا حضور خود را در شبکه محلی با دیگران به اشتراک بگذارند و سایر دوستان نزدیک (از لحاظ مسافت) را کشف کنند. این قابلیت می‌تواند در بسیاری از موارد اجتماعی مفید باشد. به عنوان مثال، در بازی‌های کامپیوتری یا شبکه‌های اجتماعی.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا