پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

نگاهی به فیلترشکن‌های FishVPN - Armada VPN و خطرات استفاده از آن‌ها!

لیست شدن Armada VPN در برخی وب‌سایت‌ها و بیش از پنج میلیون بار دانلود در گوگل‌پلی‌استور توجه تیم فنی پس‌کوچه را به خود جلب کرد و در راستای طرحی که مدت‌ها است در ارتباط با ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، توسط پس‌کوچه اجرا می‌شود به سراغ این فیلترشکن رفتیم.

برای روشن شدن ذهن شما کاربران پس‌کوچه ذکر این نکته در ابتدا ضروری است که در نگاه اول و با چند کلیک ساده متوجه شدیم که ارتباط معناداری میان دو فیلترشکن به اسم‌های FishVPN و Armada VPN وجود دارد. هر جا در مورد «آرمادا وی‌پی‌ان» صحبت می‌شود به‌طور مستقیم ردپای «فیش‌ وی‌پی‌ان» هم دیده می‌شود.

با توجه به این نکته مهم، این ارزیابی به‌طور کلی در مورد هر دو فیلترشکن صدق می‌کند. در موارد مشخص شاخص‌ها بر اساس اطلاعاتی که از هر کدام از این اپ‌ها در دسترس است، بررسی شده‌اند.

ارزیابی پس کوچه:

  • سند حریم خصوصی Armada VPN
  • سند حریم خصوصی FishVPN
  • کد منبع این اپ‌ها باز نیست.
  • وب‌سایت Armada VPN در دسترس نیست!
  • وب‌سایت جایگزین با نام FishVPN وجود دارد.
  • اطلاعات دقیقی در مورد تعداد و محل سرورهای Armada VPN وجود ندارد!
  • سرورهای نسخه رایگان FishVPN در شش کشور و سرورهای نسخه پیشرفته در ۱۵ کشور هستند.
  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌ Armada VPN: اول دسامبر ۲۰۲۱
  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌ FishVPN: نوزدهم ژوئیه ۲۰۲۱
  • تست شده توسط کاربران ایرانی
  • بیش از پنج میلیون بار دانلود از گوگل‌پلی

سطح دسترسی‌:

  • دسترسی به حافظه دستگاه و حافظه یو‌اس‌بی
  • دریافت داده‌ها از اینترنت
  • دسترسی به فایل‌های شنیداری، دیداری و اسناد ذخیره شده
  • دسترسی به اتصالات شبکه وای‌فای و محتویات آن
  • دسترسی کامل به شبکه و اتصالات آن و امکان تغییر آن
  • نصب و ایجاد دکمه‌های میان‌بر
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه
  • شناسه منحصر به فرد و قابل تنظیم توسط کاربر برای تبلیغات آنلاین

بخش اول: Armada VPN

از آن‌جایی که وب‌سایت مرتبط با این فیلترشکن در دسترس نیست و اطلاعات خاصی نیز فضای اینترنت در مورد آن وجود ندارد، به توضیحات اندکی که در صفحه مخصوص Armada VPN در گوگل‌پلی آمده، استناد می‌کنیم:

سازندگان این فیلترشکن ادعا کرده‌اند که ابزاری رایگان با پهنای باند نامحدود در اختیار کاربران سیستم‌عامل اندروید قرار می‌دهند که از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کند! همچنین سرعت بالا، عدم نیاز به حساب کاربری و ثبت‌نام، اتصال با یک کلیک، از ویژگی‌های دیگر «آرمادا وی‌پی‌ان» اعلام می‌شود.

پس از بررسی دقیق سند حریم خصوصی این فیلترشکن که آخرین به‌روزرسانی آن سپتامبر ۲۰۱۹ بوده، متوجه این موضوع شدیم که خط به خط آن به جز اسم آن کپی‌برداری مستقیمی از سند حریم خصوصی FishVPN است و به نظر می‌رسد از سمت یک فرد، نهاد یا شرکت نوشته شده است.

نکته قابل توجه دیگر عدم امکان استفاده از فیلترشکن Armada در کشور چین است آن هم به دلیل سیاست‌هایی که در مورد آن توضیحی وجود ندارد.

آدرس ایمیل پشتیبانی این فیلترشکن هم یک آدرس معمولی و ساده «جی‌میل» است که شرکت گوگل از طریق این سرویس به کاربران اجازه ثبت‌نام ایمیل رایگان می‌دهد. و البته مثل اکثر موارد دیگر با آدرس ایمیل FishVPN یکی است. fishvpn68@gmail.com

بخش دوم: FishVPN

در ارتباط با فیلترشکن «فیش وی‌پی‌ان» وضعیت کمی بهتری از لحاظ در دسترس بودن اطلاعات دارد. در وب‌سایت این فیلترشکن آمده که: این فیلترشکن خدمات رایگان و نامحدودی برای کاربران خود جهت دور زدن محدودیت‌ها و سانسور ارائه می‌دهد. طبق ادعای سازندگان آن، با استفاده از این فیلترشکن می‌توانید به محتوای وب‌سایت‌های مسدود شده دسترسی داشته باشید، فعالیت‌های آنلاین خود را به‌طور ناشناس انجام دهید، سرعت بالا و پهنای باند نامحدود را تجربه کنید و اطلاعات خود را از طریق سیستم رمزنگاری آن در شبکه‌های وای‌فای امن نگه دارید.

فیش وی‌پی‌ان، دو سرویس رایگان و پیشرفته دارد. از طریق سرویس رایگان شما می توانید از طریق یک دستگاه به سرورهای آن در شش کشور مختلف با پهنای باند ماهانه سه گیگابایت دسترسی داشته باشید. با پرداخت ۲.۵ دلار به‌طور ماهانه، با دو دستگاه مختلف پهنای باند نامحدود دارید و می‌توانید از سرورهای آن در ۱۵ کشور مختلف استفاده کنید.

سند حریم خصوصی «فیش وی‌پی‌ان» برای آخرین بار دسامبر ۲۰۱۷ به‌روزرسانی شده است. متن آن طبق آن‌چه قبلا نوشتیم مبنای تهیه سند حریم خصوصی «آرمادا وی‌پی‌ان» بوده و تمام نکات آن به جز اسم فیلترشکن‌ها دقیقا کپی‌برداری است. مطالعه متن سند، این نکته را پیش چشم مخاطب می‌گذارد که بسیار ساده و ابتدایی نوشته شده است و البته امکان ارسال اطلاعاتی که از کاربر جمع‌آوری می‌شود برای نهادهای دولتی، مقامات امنیتی و نهادهای اطلاعاتی در صورت لزوم وجود دارد.

نکته قابل توجه دیگر عدم امکان استفاده از فیلترشکن FishVPN در کشور چین است آن هم به دلیل سیاست‌هایی که در مورد آن توضیحی وجود ندارد.

آدرس ایمیل فیلترشکن «فیش وی‌پی‌ان» نیز همان ایمیل فیلترشکن «آرمادا وی‌پی‌ان» است. یک ایمیل ساده و رایگان در سرویس «جی‌میل». fishvpn68@gmail.com

نتیجه‌گیری:

از مهم‌ترین موارد ناقض حریم خصوصی اطلاعات که در سند حریم خصوصی منتشر شده‌‌ی هر دو فیلترشکن به چشم می‌خورد، آنالیز و تجزیه و تحلیل ترافیک داده‌‌های کاربران از جمله وب‌سایت‌های مقصد، آی‌پی آدرس‌ها و فعالیت‌های آنلاین است که در واقع به نوعی می‌توان اسم آن را مدیریت ترافیک اینترنتی شما گذاشت. این بدان معنا است که ارائه‌دهنده‌ی فیلترشکن امکان استفاده از داده‌های کاربران را به دلایل و مقاصد خاص خواهد داشت. به‌طور مثال با اهداف تبلیغاتی، تجزیه و تحلیل‌های آماری و سایر موارد که نشانه خوبی تلقی نمی‌شود.

در کنار این موضوع مهم همچنین موارد مرتبط با نوع اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند، وجود دارد که ، می‌توان از آن‌ها به عنوان موضوعاتی ناامید کننده و خطرناک برای حریم خصوصی کاربران نام برد:

  1. با عنوان رفع اشکال در ارائه خدمات، تاریخ و زمان ورود شما و آی‌پی آدرس‌هایی که بازدید کرده‌اید، به‌طور موقت جمع‌آوری می‌شود و البته پس از برطرف شدن مشکل، نگه‌داری نخواهد شد.
  2. ممکن است بر اساس حکم دادگاه، احضاریه یا درخواست نهادهای قانونی، اطلاعات خصوصی از جمله داده‌های مرتبط با نوع فعالیت شما، در اختیار مقامات یا سازمان‌های دولتی و امنیتی، قرار بگیرد.

نگاهی به نتایج جستجو در گوگل نشان می‌دهد دسترسی به اطلاعات کافی در مورد تاریخچه، شرکت سازنده، مقر اصلی این فیلترشکن‌ها، نحوه پردازش اطلاعات کاربران توسط آن‌ها، نام مدیران یا شرکت‌های وابسته هر دو فیلترشکن، نیز عملا غیر ممکن است. در حاشیه این موضوعات، ارتباط مستقیم و کپی‌ برابر اصل بودن سند‌های حریم خصوصی، آدرس وب‌سایت، آدرس جی‌میل این فیلترشکن‌هاو در دسترس نبودن داده‌های واضح و مشخص در زمینه فنی و تخصصی، خبر خوبی برای حریم خصوصی کاربران‌شان نیست.

تیم پس‌کوچه با بررسی اجمالی و نگاهی گذرا به شاخص‌های فنی این فیلترشکن‌ها، داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند و عدم شفافیت در ارائه اطلاعات کافی و به‌روز در مورد عملکردشان، استفاده از این دو فیلترشکن را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کند و به نهاد‌ها و وب‌سایت‌هایی که این فیلترشکن‌ها را در لیست خود قرار داده‌اند، درخواستی مبنی بر حذف آن‌ها ارسال خواهد کرد.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا