پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

نگاهی به NewNode VPN و بررسی شاخص‌های فنی و امنیتی آن!

در راستای طرح پس‌کوچه در ارتباط با ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب کاربران و البته وی‌پی‌ان‌های جدیدی که برای کمک به دور زدن فیلترینگ به بازار اپلیکیشن‌ها وارد شده‌اند، این بار تصمیم گرفتیم تا به سراغ فیلترشکن NewNode VPN برویم.

ارزیابی پس کوچه:

سطح دسترسی:

  • مکان‌یابی دقیق (GPS و مبتنی بر شبکه)
  • مکان‌یابی تقریبی (مبتنی بر شبکه)
  • دسترسی به اتصالات شبکه وای‌فای
  • دسترسی کامل به شبکه و مشاهده اتصالات آن
  • دسترسی به تنظیمات Bluetooth
  • ارتباط با دستگاه‌های Bluetooth
  • ارتباط و قطع ارتباط با شبکه وای‌فای

بر طبق نوشته سازندگان NewNode VPN، این اپلیکیشن ابزاری برای دسترسی به محتوای مسدود شده و دور زدن فیلترینگ است و مشابه VPN عمل می‌کند: هنگامی که آن را فعال می‌کنید، ترافیک اینترنتی دستگاه را از طریق شبکه همتا‌به‌همتا NewNode هدایت و محتوای ترافیک اینترنتی را پنهان و اتصالات جدیدی را برای محتوای مسدود شده پیدا می‌کند.

برخلاف وی‌‌پی‌ان‌ها، ترافیک کاربران را از طریق یک تونل به نقطه پایانی مشخصی عبور نمی‌دهد. به جای آن، نقطه پایانی به طور خودکار از بین شبکه‌های همکار فعال در شبکه انتخاب می‌شود.

این اپلیکیشن کاملاً مستقل از سرور و مقابل حملات DDoS مقاوم و ممیزی امنیتی در مورد آن انجام شده است اما ما موفق به پیدا کردن نسخه عمومی آن برای ارائه به کاربران پس‌کوچه نشدیم. استفاده از NewNode VPN ساده است و پس از دانلود و نصب آن، با ضربه زدن روی یک دکمه، اتصال شما برقرار می‌شود.

نوع عملکرد Newnode VPN برابر سانسور، استفاده از شبکه تحویل محتوای غیر متمرکز (dCDN) است. در شبکه تحویل محتوای غیر متمرکز که اساس Newnode VPN است، بر اساس اصول سیستم‌های به اشتراک گذاری فایل‌های همتا‌به‌همتا، هر کاربر فعال در یک اپ دارای قابلیت NewNode (از جمله Newnode VPN ، پیام رسان Fireside و …) را در شبکه جهانی همتا‌به‌همتا به یکدیگر متصل می‌کند.

در واقع وقتی کاربر مورد نظر محتوای مسدود شده را درخواست می‌کند و قادر به برقراری اتصال نیست، NewNode درخواست را از طریق شبکه همتا‌به‌همتا ارسال می‌کند. اگر کاربر دیگری که به NewNode متصل شده است در جایی دیگر در جهان بتواند به محتوای درخواستی دسترسی داشته باشد، آن کاربر یک نقطه ورود برای انتقال و دسترسی محتوا از طریق شبکه همتا به همتا به کاربر درخواست کننده خواهد شد.

در سند حریم خصوصی Newnode VPN آمده است: اطلاعات حساس و گزارش فعالیت‌های شما مثل سابقه مرورگری، مقصد ترافیک اینترنتی، محتوای داده‌ها یا موارد مرتبط با DNS جمع آوری یا ذخیره نمی‌شود. و هیچ گزارشی از آی‌پی آدرس شما، آی‌پی آدرسی خروجی وی‌پی‌ان و نوع و مدت زمان فعالیت شما وجود نخواهد داشت. بنا به ادعای این سند، سیستم جوری طراحی شده که اطلاعات حداقلی در دسترس توسعه‌دهندگان NewNode VPN باشد که حتی اگر اجبار یا زور به آن‌ها اعمال شود، داده‌ای برای ارائه وجود نخواهد داشت.

البته مدل‌ها و موارد جمع‌آوری اطلاعات در این اپلیکیشن وجود دارد که باید به آن توجه کرد:

  1. بنا به این سند برای ارائه پشتیبانی فنی بهتر و شناسایی اشکالات اتصال، اطلاعات در مورد اینکه آیا شما با موفقیت در یک روز خاص (نه زمان دقیق) و از کدام کشور یا آی‌اس‌پی (نه منبع اصلی) متصل شدید، جمع‌آوری می‌شود. البته به طور مثال اگر تعداد زیادی از افراد برای دسترسی به محتوا در روز سه شنبه از این اپ استفاده کرده‌ باشند، تنها مورد قابل دسترس این است که مثلا صد کاربر روز سه شنبه از نیویورک متصل شدند و مجموع ۸۲۳۰ مگابایت داده را در یک بازه ۲۴ساعته منتقل کردند. تک تک کاربران را نمی‌توان به طور منحصر به فرد شناسایی کرد.

  2. تمامی مکاتبات، پرسش‌ها، شکایات و بازخوردهایی که از طریق سایت یا مسیرهای دیگر برای پشتیبانی این اپلیکیشن ارسال می کنید، نگهداری می‌شود. بسته به نحوه تماس شما، ممکن است آدرس ایمیل شما و هر گونه اطلاعات اضافی که ارائه می‌دهید، جمع‌آوری شود.

  3. برای پشتیبانی از دو پلتفرم Squarespace و Gmail استفاده می‌شود: هنگامی از طریق این پلتفرم‌ها مکاتبه می‌کنید، سوابق این مکاتبات ذخیره می‌شود - از جمله آدرس ایمیل شما، و همچنین ویژگی‌های دستگاه کاربر و کشوری که از آن با آن‌ها تماس برقرار می‌کنید و سیستم عامل دستگاه شما.

  4. اگرچه NewNode VPN هیچ کوکی یا شناسه تلفن همراه را ثبت نمی‌کند، اما اگر برای بازدید از سایت‌های دیگر از این اپلیکیشن استفاده کنید، و آن سایت‌ها از کوکی‌ها بهره ببرند، دیگر مشمول سند حریم خصوصی این ابزار نیستید و ممکن است از طریق آن وب‌سایت‌های ثالث داده‌هایی جمع‌آوری شود.

  5. خدمات این فیلترشکن برای بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر در نظر گرفته شده است. بنا به ادعای سازندگان آن «اگر افراد زیر ۱۸ سال مرتبط با شما مثل فرزندان‌تان، اطلاعاتی را در اختیار آن‌ها قرار دادند، امکان پیگیری این موضوع از طریق تماس با پشتیبانی وجود دارد.»

مقر اصلی NewNode VPN در منطقه «میامی-دید»، ایالت فلوریدا در کشور آمریکا واقع شده و قوانین ایالت فلوریدا بر اختلافات احتمالی و مسائل حقوقی حاکم است.

در پایان و با نگاهی به جمع مواردی که نگارش شد، تیم فنی پس‌کوچه به‌طور کلی استفاده از این اپلیکیشن توسط کاربران ایرانی را در حال حاضر و با اطلاعاتی که در اختیار دارد، با کمترین مشکل فنی و امنیتی ارزیابی می‌کند و این ابزار را به لیست اپلیکیشن‌های خود اضافه خواهد کرد.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا