پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

Clash VPN؛ بی نام‌ و نشان اما کارآمد!

در راستای طرح پس‌کوچه برای بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، این بار فیلترشکن Clash vpn را که بیش از صدهزار بار از فروشگاه گوگل‌پلی دانلود شده است، زیر ذره بین می‌بریم.

ارزیابی پس‌کوچه

  • دارای سند حریم خصوصی است
  • کد منبع این وی‌پی‌ان باز است
  • وب‌سایت رسمی ندارد
  • ایمیل رسمی و معتبر ندارد
  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌: ۱۴ژانویه ۲۰۲۲
  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی‌:

  • دسترسی به محتویات موجود در فضای USB
  • دسترسی کامل به شبکه و امکان تغییر آن
  • اجرا در هنگام روشن شدن دستگاه
  • مشاهده اتصالات شبکه

کلش وی‌پی‌ان روی سیستم عامل‌های ویندوز، اندروید، لینوکس و مک قابل استفاده و با اندروید ۵ به بالا سازگار است. همچنین توانایی پیکربندی پراکسی‌ها را فراهم می‌کند که به طور قابل توجهی قابلیت‌های این وی‌پی‌ان را افزایش می‌دهد.

ارائه‌دهندگان از راه دور(Remote providers)، به کاربران این امکان را می‌دهند که به جای کدگذاری سخت در پیکربندی، فهرست‌های پراکسی را از راه دور دریافت کنند. این ویژگی موجب می‌شود که با بروز مشکل در سرور یا ایجاد تغییرات از سمت ارائهدهنده سرور، کاربر نیازی به اعمال تغییرات جدید نداشته باشد.

این سرویس هیچ سروری برای اتصال ارائه نمی‌دهد و سرورها باید جداگانه توسط کاربر به وی‌پی‌ان وارد شود. به همین دلیل برای استفاده از سرورهایی که به این وی پی ان متصل می‌کنید، ابتدا لازم است از امنیت سرور اطمینان حاصل کنید، چرا که صاحبان سرور می‌توانند فعالیت‌های شما را رصد کند.

کاربران با استفاده سرورهای پشتیبانی شده HTTP/HTTPS/SOCKS در این وی پی ان می‌توانند اتصال برقرار کنند. کلش وی‌پی‌ان از پروتکلهای VMess و Shadowsocks و Trojan پشتیبانی میکند. این وی‌پی‌ان انتقال داده از طریق UDP را نیز پشتیبانی می‌کند.UDP یک پروتکل ارتباطی است که برای ارسال‌ داده‌های حساس به زمان مانند پخش ویدیو یا جستجوی DNS استفاده می‌شود. این پروتکل موجب انتقال سریع داده‌ها می‌شود. همچنین این سرویس برای کاهش حملات آلودگی ,DNS، سرور DNS داخلی دارد که از DoH/DoT پشتیبانی می‌کند.

طبق اطلاعات منتشر شده در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان، اطلاعات شخصی که از کاربران جمع آوری می‌شود برای بهبود کیفیت خدمات برنامه استفاده می‌گردد و این اطلاعات با فرد خارج از سازمان به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

برای بهبود عملکرد نرم افزار، در حین استفاده از آن ممکن است از کاربران اطلاعات شناسایی شخصی خاصی درخواست شود. براساس سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان اطلاعات دریافتی جمع‌آوری و ذخیره می‌شود و مطابق با سیاست حفظ حریم خصوصی آن‌ها استفاده می‌شود. این برنامه از خدمات شخص ثالث استفاده می‌کند که ممکن است اطلاعاتی از کاربران برای شناسایی هویت آنها جمع‌آوری کند.

در صورت بروز خطا در نرم افزار، این وی‌پی‌ان داده‌هایی را از کاربران جمع آوری می‌کند. این داده‌ها شامل آی‌پی‌آدرس، نام دستگاه، نسخه سیستم عامل، پیکربندی برنامه و زمان و تاریخ استفاده از برنامه است. در مورد محل نگه داری، مدت زمان ذخیره داده ‌ و همچنین ایمنی داده‌ها و رمزنگاری آنها در زمان نگه‌داری توضیحاتی ارائه نشده و اطلاعاتی در دست نیست. مطلع کردن کاربر از نحوه ذخیره‌سازی داده و ایمن‌سازی اطلاعات ذخیره شده او می‌تواند در راستای شفاف سازی عملکرد سرویس نقشی اساسی داشته باشد.نیاز است که هر کسی بداند که اطلاعاتش برای چه مدت و در کجا ذخیره و نگهداری می‌شود.

این سرویس اگرچه از «کوکی‌ها» استفاده نمی‌کند، اما به گفته آنها ممکن است از کد شخص ثالث و کتابخانه‌هایی استفاده کند که از کوکی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات و بهبود خدمات خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید این کوکی‌ها را قبول نکنید، اما در این صورت ممکن است نتوانید از برخی بخش‌های این سرویس استفاده کنید.

نتیجه‌گیری:

طبق بررسی‌‌های پس‌کوچه، این وی‌پی‌ان بدون سرور ارائه می‌شود، بنابراین مهم است که هنگام استفاده از این سرویس به ارائه دهنده سرور اعتماد کنید، زیرا آن‌ها به ترافیک کاربران دسترسی دارند.

کلش وی‌پی‌ان در شروع فعالیت خود ۲۳.۳K بار در Github دریافت و ۳.۳KK مرتبه هم استفاده شده است . این امر می‌تواند بیانگر محبوبیت زیادی باشد که به معنای زیر نظر گرفته شدن این وی‌پی‌ان توسط بسیاری از توسعه دهندگان است.

همچنین نگرانی جزئی در نحوه ثبت اطلاعات توسط توسعه دهندگان در صورت بروز خطا وجود دارد. اطلاعاتی در مورد نحوه ذخیره سازی، محل ذخیره داده‌ها و سازوکار ایمن‌سازی داده‌ها اطلاعاتی ارائه نشده است. اما با توجه به اینکه توسعه‌دهندگان این سرویس زیرساخت سرور را ارائه نمی‌دهند، بعید است که فعالیت‌های کاربران را رصد کنند.

بنابراین براساس شاخص‌های امنیتی که پس‌کوچه مورد ارزیابی قرار می‌دهد و برطبق اطلاعاتی که در حال حاضر در مورد این فیلترشکن وجود دارد، قابلیت اضافه شدن به مجموعه اپلیکیشن‌های پس‌کوچه را دارد و به زودی در دسترس شما کاربران قرار خواهد گرفت.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا