پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

VPN Fast؛ پرطرفدار اما غیر قابل اعتماد و ناامن!

در راستای طرح پس‌کوچه برای بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، این بار فیلترشکن VPN Fast - Secure VPN Proxy را که بیش از ۱۰ میلیون بار از فروشگاه گوگل پلی دانلود شده است، زیر ذره بین می‌بریم. فیلترشکنی پرطرفدار که کاربران بسیاری برای استفاده از آن به دلایل امنیتی، تردیدهای فراوانی دارند.

ارزیابی پس‌کوچه

  • دارای سند (مبهم و مختصر) حریم خصوصی است
  • کد منبع این وی‌پی‌ان باز نیست
  • وب‌سایت رسمی آن از دسترس خارج شده است
  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌:۶ نوامبر ۲۰۲۱
  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی

  • اجرا در پیش زمینه (حتی زمانی که کاربر متصل به وی‌پی‌ان نیست، نرم افزار همچنان اجرا می‌شود.)
  • دسترسی کامل به اتصالات شبکه و محتویات آن
  • دسترسی کامل به شبکه و امکان تغییر آن
  • کنترل حالت لرزشی دستگاه
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه
  • دریافت داده‌ها از اینترنت
  • مشاهده اتصالات وای فای
  • اجرا هنگام روشن شدن دستگاه

این فیلترشکن ابزار به ظاهر ساده‌ای است که اتصال شما به اینترنت را رمزنگاری، محل استقرار شما را پنهان و از شما در مقابل نظارت نهادها و افراد محافظت می‌کند. وی‌پی‌ان‌ها در واقع ابزاری قدرتمند برای حفظ حریم خصوصی و مقابله با سانسور اینترنت هستند، اما استفاده‌ از نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ بدون ارزیابی و شناخت کافی از آن‌ها می‌تواند موجب بروز خطرات و تهدیدات آنلاین شود، زیرا فیلترشکن‌ها به طور بالقوه این امکان را دارند که تمام ترافیک آنلاین و فعالیت‌های شما را رصد کنند و این باعث می‌شود که شما به یک هدف جذاب برای جمع‌آوری اطلاعات تبدیل شوید.

این وی‌پی‌ان در فروشگاه گوگل‌پلی چنین معرفی شده است: «صد درصد رایگان، پهنای باند کاملا نامحدود، فوق العاده سریع برای تماشای فیلم و ویدیو، محافظت از امنیت وای‌فای و محافظت از حریم خصوصی، اتصال تنها با یک کلیک، آی‌پی جعلی، اتصال بدون نیاز به نام کاربری، بدون نیاز به رمز عبور و بدون نیاز به ثبت نام»

در حالی که در صفحه گوگل پلی این وی‌پی‌ان عنوان شده که هیچ اطلاعاتی از کاربران ذخیره نمی‌شود و فعالیت آنها را ضبط نمی‌کند، در سند حریم خصوصی این وی پی ان که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به روزرسانی شده عنوان شده است که اطلاعات دستگاه، آدرس ایمیل و نام و نام خانوادگی کاربر ضبط خواهد شد.

همچنین در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان اشاره شده که برای جلوگیری از دسترسی یا افشای غیرمجاز؛ روش‌های فیزیکی، الکترونیکی و مدیریتی مناسبی برای محافظت و ایمن کردن اطلاعاتی که به صورت آنلاین از کاربران جمع‌آوری می‌کنند، در نظر گرفته‌شده است.

اما به نحوه ایمن‌سازی، مدت زمان ضبط و محل نگهداری داده‌های کاربران اشاره‌ای نشده است. همچنین آنها اظهار داشته‌اند در صورتی که اجازه کاربران را داشته باشند یا ضرورت قانونی ایجاب کند، میتوانند اطلاعات کاربران را بفروشند یا در اختیار دیگری قرار دهند.

در این مورد نیز اطلاعات بیشتری ارائه نشده و درباره ضرورت‌های قانونی توضیحی داده نشده است. در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان مشخص نشده که براساس قوانین حریم خصوصی چه منطقه‌ای در جهان فعالیت می‌کند.

نکته‌ قابل تامل درباره این وی‌پی‌ان کارنامه نه‌چندان روشن شرکت Hotspot VPN Pte Ltd است که این وی‌پی‌ان را ارائه می‌کند. در گزارش وب‌سایت top10vpn که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد این شرکت در لیست شرکت‌هایی بود که گفته می‌شد به طور مخفیانه متعلق به چین هستند.

این شرکت در سال‌های قبل وی‌پی‌ان دیگری با نام Super VPN Unblock Master منتشر کرده بود که اکنون از گوگل‌پلی حذف شده است.

در حال حاضر سه وی‌پی‌ان دیگر تولید شده توسط این شرکت با نام‌های VPN Fast - Secure VPN Proxy و Fast VPN - Secure VPN Tunnel و VPN Proxy Speed - Super VPN در گوگل پلی موجود است که سند حریم خصوصی تمام آنها یکی است!

نکته حائز اهمیت دیگر این است که این وی‌پی‌ان در سال ۲۰۲۰ تولید شده اما لینک سند حریم خصوصی آن نشان می‌دهد که این سند آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به روزرسانی شده است. این موضوع ممکن است بیانگر این باشد که در سال‌های قبل وی‌پی‌ان‌های دیگری توسط این شرکت تولید شده که اکنون از گوگل پلی حذف شده است و این شرکت از همان سند حریم خصوصی قدیمی برای تمام وی‌پی‌ان‌های خود استفاده می‌کند.

نتیجه گیری:

نظر به آنکه سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان یک سند اختصاصی برای وی‌پی‌ان نیست، در آن هیچ کلمه مرتبط با وی‌پی‌ان دیده نمی‌شود و به طور مشخص می‌توان گفت که از یک سند حریم خصوصی آماده استفاده شده است، عدم شفافیت درباره نحوه ذخیره‌سازی داده‌های کاربران و کارنامه نه‌چندان روشن شرکت ارائه دهنده این وی‌پی‌ان و ارتباط احتمالی آن با کشور چین و سیاست‌های ضد آزادی بیان مشخصی که در این کشور اعمال می‌شود، پس‌کوچه این ابزار را به لیست اپ‌های خود اضافه نخواهد کرد و همچنین استفاده از این فیلترشکن را به هیچ وجه توصیه نمی‌کند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا