پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: پس‌کوچه

با پس‌کوچه همیشه راهی هست! معرفی ویژگی جدید «دست‌به‌دست» اپلیکیشن پس‌کوچه

پس‌کوچه یک فروشگاه نرم‌افزار رایگان و متن‌باز است که ابزارهای دور زدن فیلترینگ، حفظ حریم خصوصی و امنیت دیجیتال را به کاربران ارائه می‌دهد و مطالب آموزشی متنوعی در این زمینه‌ها تولید و راه‌کارهای عملی برای دسترسی آزاد به محتوای اینترنت به ویژه به کاربران ایرانی معرفی می‌کند.

پس‌کوچه یک فروشگاه نرم‌افزار رایگان و متن‌باز است که ابزارهای دور زدن فیلترینگ، حفظ حریم خصوصی و امنیت دیجیتال را به کاربران ارائه می‌دهد و مطالب آموزشی متنوعی در این زمینه‌ها تولید و راه‌کارهای عملی برای دسترسی آزاد به محتوای اینترنت به ویژه به کاربران ایرانی معرفی می‌کند.

با نگاه به اتفاقات آبان سال ۹۸ و نزدیک به ۱۰۰ ساعت قطع دسترسی به اینترنت جهانی به صورت جزئی و کلی، نیاز به آماده‌سازی کاربران و یافتن راه‌حل‌های مفید برای ارسال و توزیع برنامه‌ها از طریق اپلیکیشن پس‌کوچه بدون تکیه به سرورهای خارج از ایران، بیش از پیش احساس شد. هم‌اکنون اپلیکیشن اندروید پس‌کوچه حتی در زمان قطع دسترسی به اینترنت بین‌المللی، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که اپلیکیشن‌های کاربردی به‌روز و مورد نیاز خود را از طریق کلاینت‌های موجود در شبکه دریافت کنند.

هنگام قطع اینترنت جهانی، کاربران پس‌کوچه می‌توانند اپلیکیشن‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. روند اشتراک‌گذاری به این صورت است که هنگامی که یک دستگاه درخواستی برای دریافت یک محتوا می‌گیرد، به صورت خودکار محتوای مورد نظر را از یک حافظه پنهان توزیع‌شده جستجو می‌کند. اگر محتوای مورد نظر در دسترس نباشد، از طریق یک سیستم مسیریابی همتا‌به‌همتا با یک سرور قابل اعتماد تماس برقرار می‌کند و از آن می خواهد که برود و محتوای مورد نظر را پیدا کند و در کش توزیع شده ذخیره کند.

با یک مثال موضوع را بهتر توضیح دهیم. شما علاقه‌مندید تا هر روز صبح روزنامه بخرید و بخوانید. در محل زندگی شما تنها یک کیوسک مطبوعاتی وجود دارد و هر روز تنها ده عدد از روزنامه مورد علاقه شما را می آورد. با این اوضاع روزنامه خواندن شما منوط به سرکار‌ آمدن روزمره شخصی است که در آن کیوسک کار می‌کند. البته علاوه بر آن باید زود بجنبید که روزنامه هم تمام نشود! حال تصور کنید که در محل زندگی شما ده عدد کیوسک مطبوعات باشد و هر کیوسک هم صد روزنامه بیاورد و علاوه بر آن سرویسی هم اضافه کرده باشد که به محض تمام شدن روزنامه، مجددا از انبار برای آن روزنامه فرستاده می‌شود. در این صورت خیال شما راحت‌تر است و دیگر هم نیاز نیست هر روز صبح زود برای خرید روزنامه به کیوسک مراجعه کنید.

اپلیکیشن اندروید پس‌کوچه نیز به همین شکل کار می‌کند، هر دستگاه موجود در شبکه حکم کیوسک مطبوعات را دارد که می‌توانند روزنامه (اپلیکیشن‌های به‌روز) را در اختیار شما قرار دهند. انباری که به محض تمام شدن روزنامه، برای کیوسک‌ها روزنامه می‌فرستد هم حکم کش توزیع شده را دارد.

وی‌نت (Ouinet) فناوری است که امکان اشتراک‌گذاری محتوای اینترنت به صورت یک شبکه همتا‌به‌همتا‌ را برای کاربران فراهم می‌کند. کتابخانه موجود در وی‌نت (Ouinet) این امکان را به کاربران می‌دهد تا از طریق اپلیکیشن پس‌کوچه با بقیه کاربران که از اپلیکیشن پس‌کوچه استفاده می‌کنند، تعامل داشته باشند و مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. کاربران این شبکه هم دسترسی به محتوای جدید را برای دیگر کاربران فراهم می‌‌آورند، و هم اینکه به نگهداری محتوای قدیمی کمک می‌کنند.

در فناوری وی‌نت، مکان‌یابی حاضران در شبکه با روش‌های فنی به‌روزِ اشتراک‌گذاری فایل (شبیه فناوری تورنت) انجام می‌شود. برای ارتباط بین کاربران نیز از پروتکل‌های معمول وب و اشتراک فایل استفاده می‌شود و امنیت ارتباطات و اصالت تبادل اطلاعات با استانداردهای مدرن رمزنگاری TLS و امضاهای Ed25519 تضمین می‌شود.

چرا «دست‌به‌دست» ابزاری کارآمد و مهم برای ایرانیان است؟
  • حتی در صورت قطع اینترنت بین‌المللی روی شبکه داخلی قابل استفاده است.
  • این سرویس باعث دسترسی به ابزارهای فیلتر شده می‌شود حتی اگر ارتباط شبکه‌ داخلی با خارج از کشور قطع شود.
  • همه کاربران پس‌کوچه می‌توانند در گسترش شبکه مشارکت داشته باشند و به توسعه این ابزار کمک کنند.
  • این ابزار امنیت بالایی دارد و ‌ارتباطات بین دستگاه‌ها در شبکه با رمزنگاری تأیید می‌شوند تا از سلامت فایل اطمینان حاصل شود.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا