پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

ایلان ماسک، سودای صیانت از کاربران توییتر

پس از اعلام موافقت هیئت مدیره توییتر با پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک برای خرید توییتر، در چند توییت جداگانه ایلان ماسک به شرح ایده‌آل‌ها و برنامه‌هایش برای آینده توییتر پرداخته است. او در حالی که خود را طرفدار آزادی بیان مطلق نامیده، خواستار احراز هویت کاربران توییتر شده است. او با یک توییت و در راستای حمایت از آزادی بیان، اعلام کرد خواهان آن است که حتی سرسخت‌ترین منتقدانش هم در توییتر حضور داشته باشند و سپس در بیانیه‌ای دیگر از اهداف خود برای آینده توییتر گفت، اهدافی که شامل متن باز کردن الگوریتم توییتر و احراز هویت کاربران آن می‌شود.

ایلان ماسک اعلام کرد: «می‌خواهم با استقبال از ویژگی‌های جدید، متن باز کردن الگوریتم برای افزایش اعتماد، غلبه بر بات‌های اسکم و احراز هویت تمام انسان‌ها، توییتر را تبدیل به مکان بهتری کنم.

در سال‌های اخیر بات‌های اسکم و جعل هویت در توییتر از چالش‌های اساسی این پلتفرم بوده است. ایلان ماسک هم با علم به این موضوع، برای رفع این مشکل خواستار احراز هویت تمام کاربران توییتر است. این روش علاوه بر آنکه مشکلات مخصوص به خودش را دارد، نقض کننده حریم خصوصی افراد است. فعالیت ناشناس در فضای مجازی را میتوان حق ذاتی هر کس در عصر دیجیتال برشمرد. احراز هویت کاربران می‌تواند آزادی بیان آن‌ها را محدود کند. حتی اگر توییتر این اطلاعات را با شرکت‌های سوم به اشتراک نگذارد و تمهیداتی برای ایمن سازی در نظر بگیرد، احتمال نفوذ به سرورها یا دستیابی دولت‌ها به این اطلاعات وجود دارد.

معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشر هم حق ناشناس ماندن را تصدیق می‌کنند. دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) اذعان دارد که ناشناس ماندن برای تضمین آزادی بیان بسیار مهم است، اما زمانی که هدف‌های مشروع چنین محدودیت‌هایی را توجیه می‌کنند، می‌توان آن را محدود کرد. سازمان ملل هم در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد: « رمزگذاری و ناشناس بودن، حیطه‌ای از حریم خصوصی برای محافظت از عقیده ایجاد می‌کنند. زمانی که کشورها سانسور غیرقانونی را از طریق فیلتر کردن اعمال می‌کنند، استفاده از رمزگذاری و ناشناس ماندن ممکن است افراد را قادر سازد تا موانع را دور بزنند و به اطلاعات و ایده‌ها دسترسی پیدا کنند.»

بیش از یک دهه است که مردم سراسر جهان از خدمات «#میکروبلاگینگ» توییتر بهره می‌برند. ایلان ماسک ارجاعات متعددی به آزادی بیان در توییتر داشته است، اما توضیحات حداقلی او درباره معنای آن در بهترین حالت متناقض بوده است. ماسک در مصاحبه اخیر با بنیانگذار TED اظهار داشت: «بدیهی است که توییتر یا هر انجمنی تابع قوانین کشوری است که در آن فعالیت می‌کند». اگرچه اظهاری صادقانه است، اما سابقه طولانی مدت مبارزه توییتر برای محافظت از آزادی بیان کاربرانش و امتناع از درخواست‌های دولت‌ها برای حذف محتوای افراد با این دیدگاه نادیده گرفته می‌شود.

از طرف دیگر، بسیاری از نهادهای حقوق بشری نگران افزایش نفرت پراکنی در توییتر هستند. زیرا ایلان ماسک بارها از تعدیل محتوا در توییتر انتقاد کرده و اظهار داشته که توییتر باید بستری برای آزادی بیان باشد. مدیر فناوری و حقوق بشر عفو ​​بین‌الملل آمریکا نیز در واکنش به اخبار مبنی بر خرید توییتر توسط ایلان ماسک گفت: عفو بین‌الملل تداوم نگران‌کننده سخنان نفرت‌انگیز در توییتر به‌ویژه سخنان خشونت‌آمیز و توهین‌آمیز علیه زنان و افراد غیر باینری را دنبال کرده است. این پلتفرم نتوانسته است از مسئولیت خود در حمایت از حقوق زنان در فضای آنلاین دفاع کند و بسیاری از زنان را به سکوت یا سانسور خود در این پلتفرم سوق داده است.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا