پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

اینترنت ملی؛ همت مسئولان برای خشنودی رهبر جمهوری اسلامی!

در عصر ارتباطات کنونی که ایلان ماسک برای اضافه کردن گزینه ویرایش به توییتر، نظرسنجی برپا می‌کند و مردم از طریق اینترنت به ثمره علمی و فرهنگی جهان دسترسی پیدا می‌کنند، رهبر حکومت ایران از دسترسی شهروندان ایران به جریان آزاد اطلاعات ناراضی است. او قصد دارد اینترنت ملی باب میل خود را راه‌اندازی و هشتاد میلیون نفر را وادار به استفاده از آن کند.

رهبر جمهوری اسلامی بارها با «بی در و دروازه» و «ول» خواندن اینترنت خواستار کنترل فضای مجازی شده و آتش به اختیاران را به جهاد در فضای مجازی فراخوانده است. او که فضای مجازی را به مثابه میدان جنگ می‌بیند، نه بستری برای تعامل و ارتباطات، خواستار آرایش جنگی گرفتن در فضای مجازی شده است: «دشمن از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملت ایران گرفته، ملت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند.»در این میان مداهنان و پرده‌داران حاکمیت هر کس به نوبه خود گامی در راستای تحقق اینترنت آرمانی رهبر برمی‌دارد.

آنچه مهم است تحقق درخواست رهبر است و دیگر هیچ!

در سال ۱۳۹۷ آذری جهرمی در مراسم رونمایی از لایحه صیانت از داده‌های شخصی، این لایحه را برخاسته از فتوای رهبر درباره حرمت به حریم خصوصی مردم در فضای مجازی عنوان کرد. به همان میزان که فتوای مزبور شک‌برانگیز است، این لایحه نیز غیرشفاف بود. می‌توان از خلال این طرح میزان اهمیت حریم خصوصی شهروندان برای حاکمیت را دریافت. ماده ۱۳ این طرح به صراحت اشاره دارد که «بهره‌برداری مالکانه از داده‌های شخصی، بدون رضایت شخص در صورتی که گمنامی وی حفظ شود، عرفا زیان مادی یا معنوی برای وی نداشته باشد یا جلب رضایت وی عملا امکان‌پذیر نباشد، بلامانع است.»

عیسی زارع‌پور نیز قبل از وصال به وزارت ارتباطات با ذکر «چرا باید بسته‌های اطلاعاتی ما از کشور خارج شود؟» صف آرایی کرد و خود را «تربیت یافته مکتب امام خمینی و مقام معظم رهبری» معرفی کرد و قول داد که ظرف ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را تکمیل و راه‌اندازی کند. او در همان ابتدا با ذکر اینکه فناوری شمشیری دو لبه است و تهدیداتی دارد، اذعان داشت که «دغدغه ساماندهی فضای مجازی» را دارد و به این شکل موضع خود را مشخص کرد.

رهبر حکومت ایران در سخنرانی نوروز ۱۴۰۰ آشکارا نارضایتی خود را از نحوه کنترل فضای مجازی ابراز کرد. چند ماه بعد رئیس سازمان بسیج مستضعفین از راه‌اندازی ۲۵۰۰ گردان سایبری حوزه‌محور در بسیج برای «جهاد تبیین» در فضای مجازی خبر داد. در این میان یاران بخش دولتی و خصوصی نیز به یاری برخاسته‌اند و هر یک نقشی در پیشبرد اینترنت ملی ایفا می‌کنند و شهروندان را به استفاده از ابزارهای بومی با امنیت نامشخص سوق می‌دهند. دانشگاه آزاد، ورود دانشجویان به سامانه آموزشیار را منوط به استفاده آنها از اپلیکیشن «آیگپ» کرده. برخی خدمات بانک ملی نیز تنها در پیام‌رسان «بله» انجام می‌شود. در وصف امنیت اپلیکیشن‌های داخلی همین بس که مدیر آیگپ می‌گوید در صورت تخلف کاربر و درخواست مراجع قضایی اطلاعات و فعالیت‌های کاربر در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.

تلاش‌ ارگان‌های مختلف در پیشبرد اینترنت ملی را می‌توان به تلاش مستقیم برای جلب رضایت رهبر حکومت ایران و نهادهای زیر دست او تعبیر کرد. چرا که در غیر این صورت امکان فعالیت نخواهند داشت. تعطیل شدن دوازده شرکت ارائه دهنده اینترنت توسط دولت به دلیل ناتوانی در اجرای فیلترینگ، خود صحه‌ای بر این مدعاست. تلاش برای اجرای طرح صیانت نیز، تلاش «صیانتگران» برای جلب رضایت رهبر جمهوری اسلامی است. چنانکه محبی نماینده مجلس می‌گوید:«اشاره رهبر جمهوری اسلامی، باعث شد طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس جدی شود.» در آخرین نسخه طرح نیز در دو بند به احکام صادره از علی خامنه ای ارجاع داده شده است.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا