پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

Alpha VPN: پر ادعا اما مبهم و بی‌نام و نشان!

فیلترشکن Alpha VPN با بیش از یک میلیون بار دانلود از گوگل‌پلی، به عنوان یکی از ابزارهای دور زدن فیلترینگ با استقبال کاربران روبه‌رو شده است. این‌بار در راستای طرح بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، به سراغ این وی‌پی‌ان رفتیم. ارائه دهندگان این وی‌پی‌ان در توضیحاتی که در صفحه اختصاصی نرم‌افزار در فروشگاه گوگل‌پلی آمده، به رایگان بودن، سرعت و رابط کاربری آسان آن اشاره کرده‌اند.

ارزیابی پس‌کوچه
  • سند حریم خصوصی به علت نقض قوانین گوگل از دسترس خارج شده است.
  • کد منبع این وی‌پی‌ان باز نیست
  • وب‌سایت رسمی ندارد
  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۹ فوریه ۲۰۲۱
  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی

  • دریافت داده از اینترنت
  • اجرا در هنگام روشن شدن دستگاه
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه
  • دسترسی کامل به اتصالات شبکه و امکان تغییر آن
  • اجرا در پیش زمینه

فیلترشکن Alpha VPN با بیش از یک میلیون بار دانلود از گوگل‌پلی، به عنوان یکی از ابزارهای دور زدن فیلترینگ با استقبال کاربران روبه‌رو شده است. این‌بار در راستای طرح بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، به سراغ این وی‌پی‌ان رفتیم.

ارائه دهندگان این وی‌پی‌ان در توضیحاتی که در صفحه اختصاصی نرم‌افزار در فروشگاه گوگل‌پلی آمده، به رایگان بودن، سرعت و رابط کاربری آسان آن اشاره کرده‌اند.

اولین نکته حائز اهمیت درباره این وی‌پی‌ان استفاده از دو نام مختلف است. در صفحه گوگل پلی نام این سرویس Alpha VPN ذکر شده است، اما در سند حریم خصوصی از آن با عنوان Spade vpn یاد شده است. همچنین در صفحه گوگل پلی این سرویس «misha appstela» به عنوان توسعه دهنده این وی‌پی‌ان معرفی شده است. اما در سند حریم خصوصی، از «Vpnable Limited» به عنوان توسعه دهنده نام برده شده است. شرکت Vpnable Limited در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ تاسیس شده است.

علاوه بر نام وی‌پی‌ان و توسعه دهنده، ایمیل پشتیبانی این سرویس هم در صفحه گوگل پلی و سند حریم خصوصی متفاوت است.

در این وی‌پی‌ان تنها دو گزینه وجود دارد: یک گزینه برای اتصال و دیگری برای معرفی و اشتراک‌گذاری با افراد دیگر. امکان انتخاب سرور، پروتکل اتصال و غیره در این وی‌پی‌ان وجود ندارد.

در ابتدای سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان دو اسمی، عنوان شده است که چندین نوع مختلف از اطلاعات کاربران را برای اهداف مختلف جمع آوری می‌کند و از داده‌های کاربران برای ارائه و بهبود خدمات استفاده می‌شود. این سرویس ادعا دارد که هیچ داده قابل شناسایی شخصی را جمع آوری نمی‌کند.

اما در بخش دیگری ذکر شده که ممکن است آن‌ها زمانی که کاربر از طریق مرورگر از این سرویس بازدید می‌کند یا هنگام دسترسی به این سرویس توسط تلفن همراه، اطلاعاتی را جمع آوری کنند. این اطلاعات شامل آدرس آی‌پی، نوع مرورگر، نسخه مرورگر، صفحات بازدید شده، مدت زمان و تاریخ بازدید و شناسه دستگاه می‌باشد. در سند حریم خصوصی منظور از «بازدید از سرویس توسط مرورگر» مشخص نشده است، اگر منظور وب‌سایت این وی‌پی‌ان باشد، وب‌سایتی از آنها در دسترس نیست!

این وی‌پی‌ان اظهار داشته که داده‌های شخصی کاربران به اروپا منتقل و در آنجا پردازش می‌شود و استفاده افراد از این وی‌پی‌ان به معنای قبول سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و موافقت با انتقال و پردازش اطلاعات آنهاست. در مورد مدت زمان حفظ اطلاعات و پردازش آن‌ها هیچ توضیحی ارائه نشده است.

همچنین سازندگان این وی‌پی‌ان ادعا می‌کنند که تمام اقدامات لازم را انجام می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌های کاربران به طور ایمن و مطابق با خط مشی رازداری حفظ می‌شود. در سند حریم خصوصی این سرویس ذکر شده است که داده‌های شخصی کاربران به سازمان یا کشور دیگری منتقل نمی‌شود مگر اینکه کنترل‌های کافی وجود داشته باشد.

در قسمت «افشای داده‌ها» در سند حریم خصوصی عنوان شده است که در صورت لزوم برای رعایت تعهد قانونی، برای محافظت و دفاع از حقوق یا دارایی سرویس، برای جلوگیری یا بررسی تخلفات احتمالی مرتبط با سرویس، برای حفظ ایمنی کاربران سرویس یا عموم مردم و در زمان مواجهه با مسئولیتی قانونی اقدام به افشای اطلاعات کاربران خواهد کرد.

در مورد سازوکار ایمن سازی و محافظت از داده کاربران نیز این سرویس به ذکر کلیشه‌ها و شعارهای تبلیغاتی مرسوم بسنده کرده و اطلاعاتی از نحوه ایمن سازی ارایه نکرده است. سازندگان این وی‌پی‌ان در این باره می‌گویند: « در حالی که ما تلاش می‌کنیم از ابزارهای قابل قبول تجاری برای محافظت از داده‌های شخصی شما استفاده کنیم، نمی‌توانیم امنیت آن را تضمین کنیم.»

نتیجه‌گیری:

با توجه به ابهامات فراوان در نحوه فعالیت این سرویس، عدم وجود امکانات فنی مناسب و قابلیت‌های به‌روزو البته عدم شفافیت درباره حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت اطلاعات آن‌ها، پس‌کوچه قصد اضافه کردن این وی‌پی‌ان را ندارد. همچنین به کاربرانی که از این وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که سرویس شفاف و ایمن‌تری را جایگزین این وی‌پی‌ان کنند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا