پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن Darwin VPN؛ تناقض‌ها کم نیست!

فیلترشکن Darwin VPN Fast با بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود از گوگل‌پلی، به عنوان یکی از ابزارهای دور زدن فیلترینگ با استقبال کاربران روبه‌رو شده است. این‌بار در راستای طرح بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، به سراغ این وی‌پی‌ان رفتیم.

ارزیابی پس‌کوچه

  • سند حریم خصوصی: دارد

  • کد منبع : باز نیست

  • وب‌سایت رسمی: دارد

  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲

  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی

  • دسترسی به موقعیت تقریبی فقط در پس زمینه

  • دسترسی کامل به شبکه

  • مشاهده و دسترسی کامل به اتصالات

  • مشاهده اتصالات وای‌فای

  • اجرا در هنگام روشن شدن دستگاه

  • اجرا در پیش زمینه (حتی زمانی که کاربر متصل به وی‌پی‌ان نیست، نرم افزار همچنان اجرا می‌شود.)

  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

  • دریافت داده از اینترنت

فیلترشکن Darwin VPN Fast با بیش از ۱۰۰ هزار بار دانلود از گوگل‌پلی، به عنوان یکی از ابزارهای دور زدن فیلترینگ با استقبال کاربران روبه‌رو شده است. این‌بار در راستای طرح بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، به سراغ این وی‌پی‌ان رفتیم.

ارائه دهندگان این وی‌پی‌ان در توضیحاتی که در صفحه اختصاصی نرم‌افزار در فروشگاه گوگل‌پلی آمده، به رایگان بودن، سرعت و رمزنگاری ترافیک و حفاظت از حریم خصوصی کاربران اشاره کرده‌اند.

این وی‌پی‌ان اتصال به سرورها را در آمریکا، برزیل، سنگاپور، ایتالیا، ژاپن ،هلند، روسیه، ترکیه و بریتانیا فراهم آورده است. همچنین این وی‌پی‌ان گزینه مشاهده جزئیات آی‌پی را در اختیار کاربران قرار داده که از طریق آن می‌توان اطلاعاتی مثل ارائه دهنده، شهر و استان و طول جغرافیایی را مشاهده کرد.

در سند حریم خصوصی این سرویس عنوان شده است که فعالیت‌های هنگام اتصال به سرویس و محتوای ارتباط ثبت نمی‌شود و گزارش فعالیت‌های کاربران را ذخیره نمی‌کند و آدرس آی‌پی افراد را ثبت نیز نمی‌کند.

در سند حریم خصوصی این سرویس، اطلاعاتی که از کاربران ثبت و ذخیره می‌شود به شکل زیر عنوان شده:

اطلاعات شخصی:

این سرویس به ندرت اطلاعات شخصی شما را – البته به جز موقعیت جغرافیایی شما در مقیاس شهر– ثبت می‌کند. به هنگام تماس با این سرویس ممکن است اطلاعات بیشتری جمع آوری شود.

اطلاعات غیر شخصی:

داده های مربوط به اطلاعات دستگاه شما و نسخه برنامه، زمان اتصال، سرور و پروتکلی که متصل شده‌اید، میزان کل داده‌های استفاده شده، همچنین نوع شبکه و گزارش خطا به طور خودکار هنگام بازدید یا استفاده از سرویس جمع آوری می‌شود. تجزیه و تحلیل سرورها، که به شکلی غیرقابل شناسایی انجام می‌شود، مانند تجزیه و تحلیل سایت های بازدید شده توسط سرویس.

با توجه به موارد ذکر شده، این سرویس اطلاعات قابل توجهی را از کاربران دریافت می‌کند، اما در مورد دلیل و میزان دریافت این اطلاعات، توضیحاتی ارایه نکرده است. برای نمونه هدف این سرویس از تجزیه و تحلیل سایت‌هایی که کاربران بازدید کرده‌اند مشخص نیست. اگرچه آن‌ها عنوان کرده‌اند که این فرآیند به صورت غیرقابل شناسایی انجام می‌شود، اما توضیحاتی در مورد نحوه انجام یا چگونگی تجزیه و تحلیل به شکلی غیر قابل شناسایی ارایه نکرده‌اند.

همچنین در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان عنوان شده است که اطلاعات شخصی کاربران بدون اجازه آن‌ها در اختیار شرکت‌های طرف سوم قرار نمی‌گیرد و از اطلاعات کاربران تنها با «روش‌های مشخص» برای «اهداف مشخص» استفاده خواهد شد. این قسمت نیز مبهم و شک برانگیز است. منظور این سرویس از روش‌ها و اهداف مشخص توضیح داده نشده است.

براساس اظهارات این شرکت، داده‌های کاربران در سرورهای واقع در اتحادیه اروپا ذخیره می‌شود و ممکن است این شرکت در خارج از اتحادیه اروپا نیز به آن‌ها دسترسی داشته باشد. طبق سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان، اطلاعات مرتبط با سروری که کاربران متصل می‌شوند، زمان اتصال و نوع شبکه و گزارش خطا فقط تا ۷۲ ساعت ذخیره می‌شوند و سپس برای همیشه ناپدید می‌شوند، اما سایر اطلاعات دارای دوره ذخیره‌سازی طولانی‌تری خواهند بود و در صورت درخواست کاربران برای حذف اطلاعات، این داده‌ها حذف خواهند شد. در مورد داده‌هایی که مدت طولانی‌تر ذخیره می‌شوند هیچ توضیحاتی داده نشده و سازوکار ایمن سازی آن‌ها نیز مشخص نیست.

در حالی که این شرکت در صفحه گوگل‌پلی و همچنین در بخش‌هایی از سند حریم خصوصی ادعا کرده بود که اطلاعات شخصی کاربران و گزارش فعالیت آن‌ها را ذخیره نمی‌کند، در بخش «افشا»ی سند حریم خصوصی ذکر کرده که با درخواست مجریان قانون، ممکن است اطلاعات کاربران را ذخیره کنند و در اختیار مراجع قانونی قرار دهند.

نتیجه‌گیری:

با توجه به ابهامات موجود در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان و تناقض در توضیحات تبلیغاتی در صفحه گوگل‌پلی این سرویس با جزییات ذکر شده در سند حریم خصوصی و دوگانگی‌های فراوان در سیاست‌های این سرویس در قبال داده‌های کاربران و عدم شفافیت در نحوه ایمن سازی داده‌ها تیم پس‌کوچه قصد ندارد این وی‌پی‌ان را به لیست خود اضافه کند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا