پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

مجوز «Draw Over Other Apps»؛ قابلیتی که می‌تواند دردسرساز شود!

طیف گسترده ویژگی‌ها و عملکردها، «اندروید» را در زمره سیستم عامل‌های جذاب قرار داده است. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت «Draw Over Other Apps» است که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد محتوای خود را بالاتر و در اولویت بیشتری از برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه نمایش دهند. این ویژگی اغلب برای ارائه تجربه کاربری بهتر یا ارائه ویژگی‌های اضافی استفاده می‌شود. اما برای مقاصد شوم هم می‌تواند استفاده شود!

طیف گسترده ویژگی‌ها و عملکردها، «اندروید» را در زمره سیستم عامل‌های جذاب قرار داده است. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت «Draw Over Other Apps» است که به برنامه‌ها اجازه می‌دهد محتوای خود را بالاتر و در اولویت بیشتری از برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه نمایش دهند. این ویژگی اغلب برای ارائه تجربه کاربری بهتر یا ارائه ویژگی‌های اضافی استفاده می‌شود. اما برای مقاصد شوم هم می‌تواند استفاده شود!

در این نوشتار، مجوز «Draw Over Other Apps» در اندروید را زیر ذره‌بین می‌بریم و هر آنچه را که باید در مورد نحوه عملکرد، نگرانی‌های امنیتی و محدودیت‌های این ویژگی بدانید، بررسی می‌کنیم.

درست مانند سایر مجوزها در تلفن اندرویدی شما، «Draw Over Other Apps» هم یک مجوز است، اعطای این مجوز به یک اپلیکیشن به آن امکان می‌دهد هر فعالیتی را روی صفحه نمایش، ضبط و ردیابی کند. بنابراین، اعطای این مجوز به برنامه‌هایی که به آنها اعتماد ندارید، می‌تواند خطرناک باشد.

اما در برخی برنامه‌ها هم اعطای این مجوز ضروری است. اپلیکیشن‌های ضبط از صفحه و پیام‌رسان‌ها از این دست‌اند.

«Draw Over Other Apps» به چه معنی است؟

از این ویژگی با عنوان «پنجره شناور» هم یاد می‌شود، ممکن است اپلیکیشنی را دیده باشید که نماد یا اعلان کوچکی را در بالای سایر برنامه‌ها نمایش می‌دهد تا دسترسی سریع به ویژگی‌ها یا اطلاعات خاص را فراهم کند. مثال دیگر آن در پیام‌رسان‌ها است که یک میانبر کوچک را در بالای صفحه نمایش داده و به کاربران اجازه می‌دهند در حین استفاده از برنامه‌های دیگر به ارسال پیام ادامه دهند. پس از اعطای مجوز، برنامه می‌تواند محتوای خود را بالای سایر برنامه‌ها یا صفحه اصلی نمایش دهد و از این طریق تجربه کاربری بهتری یا عملکردهای اضافی را ارائه دهد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که برخی از برنامه‌ها ممکن است از این ویژگی برای اهداف مخرب، مانند نمایش تبلیغات یا فیشینگ، سوءاستفاده کنند. بنابراین مهم است که هنگام اعطای این مجوز به برنامه‌ها محتاط باشید و آن را فقط به برنامه‌هایی بدهید که به آن‌ها اعتماد دارید. زمانی که این مجوز به برنامه اعطا شود، به‌طور بالقوه اجازه داده می‌شود داده‌های حساس را بگیرد یا محتوای مدنظر خود را نمایش دهد.

برخی از اپلیکیشن‌هایی که از این ویژگی اندروید استفاده می‌کنند:

Facebook Messenger: وقتی پیامی را در فیس‌بوک مسنجر دریافت می‌کنید، برنامه یک بخش (chat head) در بالای برنامه‌های دیگر نمایش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد بدون خروج از برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، به سرعت به پیام پاسخ دهید.

Google Maps: اگر از مسیریاب گوگل استفاده می‌کنید، برنامه می‌تواند یک پنجره شناور در بالای سایر برنامه‌ها نمایش دهد، که از این طریق بتوانید همزمان با استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر، مسیر را دنبال کنید و نیاز به خروج از دیگر اپ‌ها نداشته باشید.

Twilight: این اپلیکیشن نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش دستگاه شما را کاهش می‌دهد تا از خستگی چشم جلوگیری کند و کیفیت خواب را بهبود بخشد. این برنامه یک پنجره شناور در بالای سایر برنامه‌ها با گزینه هایی برای تنظیم شدت و مدت زمان فیلتر نمایش می‌دهد.

چگونه دسترسی «Draw Over Other Apps» یک اپلیکیشن را غیرفعال کنیم؟

به تنظیمات دستگاه بروید و سپس وارد بخش «apps» شوید. وارد بخش اپلیکیشن‌های دارای مجوزهای ویژه (Apps with special permissions) شوید. قسمتی با عنوان display over other apps یا appear on top خواهید دید. در این قسمت، لیستی از اپ‌هایی که این مجوز را دریافت کرده اند، نمایش داده می‌شود و می‌توانید این مجوز را خاموش کنید.

محدودیت‌های «Draw Over Other Apps» در اندروید

در حالی که این ویژگی می‌تواند مفید و جذاب باشد، محدودیت‌هایی نیز دارد که کاربران باید از آن‌ها آگاه باشند. از جمله اینکه همه نسخه‌های اندروید از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند. برخی از برنامه‌ها ممکن است به‌درستی با این ویژگی کار نکنند و در برخی از برنامه‌ها ممکن است استفاده از این ویژگی به تخلیه سریع باتری منجر شود. در برخی موارد، پنجره شناور برنامه ممکن است با سایر عملکردهای دستگاه، مانند قفل صفحه یا دکمه خانه تداخل داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در پایان بحث لازم است بگوییم که مجوز «Draw Over Other Apps» در اندروید هم می‌تواند یک ویژگی مفید برای برخی از اپ‌هایی باشد که با استفاده از این قابلیت راحتی را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند و هم می‌تواند موجب شود که سازندگان سرویس به اطلاعات حساس مانند محتوای صفحه شما دسترسی داشته باشند. مهم است که این مجوز را فقط به اپلیکیشن‌هایی بدهید که به آن‌ها اعتماد دارید و نیاز مشروع به آن دارند. با دقت و توجه به مجوزهایی که اعطا می‌کنید، می‌توانید به حفظ امنیت دستگاه خود کمک کنید و تجربه کاربری امن و لذت بخش داشته باشید.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا