پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۲ - نوع اتصال و محیط ارتباطی (تداخل سیگنال)

تیم پس‌کوچه در نظر دارد تا به منظور آشنایی شما با عواملِ تاثیرگذار در سرعت دانلود چندین مقاله منتشر کند. آنچه در ادامه می‌خوانید دومین نوشته‌ی پس‌کوچه در این باره است.

این مطلب، دومین نوشته درباره‌ی عوامل موثر در سرعت اینترنت است. در نوشته‌ی قبلی درباره‌ی نقش رایانه‌ی کاربر بر سرعت دانلود در اینترنت توضیح دادیم. در این نوشته به دو عامل تأثیر‌گذار دیگر اشاره می‌کنیم:

  • نوع اتصال به شبکه
  • محیط ارتباطی دستگاه اینترنت (مانند وای‌فای)

۲. نوع اتصال به شبکه

برای اتصالِ رایانه شخصی به شبکه‌ی جهانی اینترنت راه‌های متعددی وجود دارد که هر یک از لحاظ سخت‌افزاری و دامنه‌ی سرعتِ اتصال با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع این راه‌ها نوعی اتصال به شبکه‌ی جهانی اینترنت به شمار می‌آیند که با مرور زمان و پیشرفت در عرصه‌ی تکنولوژی، سرعت دسترسی به اینترنت را برای کاربران افزایش داده‌اند.

  • دایال‌آپ (Dial-Up): یکی از اولین و ارزان‌ترین راه‌های اتصال به شبکه‌ی جهانی اینترنت است. این نوع اتصال با استفاده از امکانات شبکه‌‌ی تلفنی عمومی (PSTN) و از طریق خط تلفن با سرویس‌دهنده‌ی اینترنت تماس برقرار می‌کند. سیگنال آنالوگ توسط مودمِ (‌‌‌Modem) کاربر به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌شود و از طریق شبکه‌ی تلفنی به سرویس‌دهنده فرستاده می‌شود. در کل به دلیل اختلالات متعدد موجود در خط‌های تلفن، سرعت انتقال داده در این نوع اتصال بسیار پایین است. مودم‌های مدرن دایال‌آپ در تئوری حداکثر قابلیت انتقال داده‌های فشرده نشده را با سرعت ۵۶ کیلوبیت در ثانیه دارند.

  • آی‌اِس‌دی‌اِن (Integrated Services Digital Network): این سیستم اساسا یک سیستمِ شبکه‌ی مبتنی بر خط تلفن است. این شبکه قابلیت انتقال سیگنالِ دیجیتال از طریق خط تلفن را دارد. یکی از تفاوت‌‌های اصلی این شبکه با دیال‌‌آپ، امکان انتقال همزمان مکالمات صوتی و داده‌ از طریق خط تلفن عادی است. این شبکه دارای استانداردهای مختلفی است و در نهایت بالاترین سرعت اینترنت ارائه شده در آن ۲ مگابایت بر ثانیه خواهد بود.

  • DSL: این سیستمِ شبکه شباهت‌های زیادی به ISDN دارد با این تفاوت که برای برقراری ارتباط نیازی به شماره‌گیری شماره تلفن ندارد. این سیستم شبکه تنها از یک مسیر برای حمل صدا، داده‌ها و ویدیو استفاده ‌می‌کند و قابلیت سرعتِ دانلود داده‌ها بین ۱۲۸ کیلوبیت تا ۸ مگابیت بر ثانیه را دارد. DSL شامل چند نوع اتصال مختلف است که دو نوع محبوب آن را در اینجا توضیح می‌دهیم. DSL متقارن (SDSL) و DSL نامتقارن (ADSL). این دو نوع اتصال در ظرفیت‌های انتقالِ اطلاعات خود یعنی آپلود (بارگذاری) و دانلود تفاوت دارند. برای داشتن سرعت دانلود بیشتر، ADSL انتخابی بهتر است.

  • Cable: اینترنت Cable از رقیب‌های اینترنت DSL است. این نوع اتصال به شبکه از خطوط تلویزیونی کابلی برای برقراری ارتباط با شبکه‌ی اینترنت استفاده می‌کند، برخلاف DSL از کابل کواکسی (Coaxial) برای اتصال به اینترنت بهره می‌برد و امکانِ استفاده از پهنای باند بالاتری را دارد. سرعت دانلود داده‌ها از این طریق بین ۵۱۲ کیلوبیت تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

  • Fiber Optic: اتصال فیبر نوری نسلِ جدید ارتباطات اینترنتی است. داده‌ها به جای عبور از کابل‌های کواکسی (Coaxial) از کابل‌های فیبری شیشه‌ای یا پلاستیکی انتقال داده می‌شوند. سرعت دانلود داده‌ها از این کابل بین ۲۵ مگابیت بر ثانیه تا ۱ گیگابیت بر ثانیه است.

  • اینترنت ماهواره‌ای: دریافت اینترنت از طریق ماهواره‌ یکی از راه‌ حل‌های موثر برای دسترسی به شبکه‌ی اینترنت در مناطق بدون زیرساخت ارتباطی است. در این روش به یک دیشِ گیرنده برای دسترسی به اینترنت نیاز داریم تا اینترنت را از ماهواره‌های موجود در مدار زمین دریافت کند. سرعت دانلود داده‌ها بین ۱ تا ۲۵ مگابیت بر ثانیه است.

۳. محیط ارتباطی (تداخل سیگنال)

به طور معمول سرویس‌دهنده‌ی اینترنت از طریق زیرساخت‌های خود اینترنت را از طریق کابل‌های ارتباطی به خانه‌ها و شرکت‌ها می‌رساند. سیگنالی که از طرف سرویس‌دهنده‌ی اینترنت به مودم‌ها تحویل داده می‌شود، می‌تواند قوی یا ضعیف باشد. این عامل تاثیر قابل ‌توجهی بر سرعت اینترنت دارد.

حالا فرض می‌کنیم سیگنالِ دریافتی از جانبِ مودم بسیار قوی است. این روزها هر بار که لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند خود را روشن می‌کنیم، به نظر می‌رسد اینترنت همه جا و همیشه حاضر است. دستگاه‌های بی‌سیم، دسترسی به شبکه‌ی اینترنت را برای کاربران راحت کرده، چون نیازی به وصل کردن کابل اترنت (ethernet) به دستگاه نیست. سرعت اینترنت دریافتی از کابل سیمی با بی‌سیمی نیز متفاوت است. برای درک بهتر این موضوع کابل اینترنت را می‌توان به لوله‌ی آب تشبیه کرد. وقتی آب از یک لوله جریان پیدا می‌کند، مقدار آب دریافتی، بیشتر از زمانی است که همان مقدار آب به چند لوله تقسیم می‌شود. حالا جدا از این نگاهی می‌کنیم به رایج‌ترین دلایل تاثیر‌گذار روی پخش سیگنالِ وای‌فای.

موقعیت دستگاه روتر (Router) در وای‌فای:

  • انتخابِ نقطه مناسب برای جاسازی دستگاهِ روترِ وای‌فای اهمیت ویژه‌ای دارد. تا حد ممکن روتر را در یک سطح بالا بگذارید تا محدوده‌ی پخش امواج رادیویی را گسترش دهد.

  • موادی از قبیل بتن، گچ و به خصوص فلزات از عوامل تأثیر‌گذار در مسدود کردن امواج وای‌فای به شمار می‌آیند. روترهای بی‌سیم به صورت همه‌جانبه پخش می‌شوند. در نتیجه اگر روتر خود را کنار یک دیواره‌ی آجری قرار دهید بیشتر سیگنال آن مسدود خواهد شد.

  • هر چه دستگاه مورد استفاده دورتر از روترِ وای‌فای باشد سیگنال دریافتی ضعیف‌تر خواهد بود.

تداخل سیگنال با دیگر دستگاه‌های بی‌سیمی

  • در یک محیط خانگی یا کاری دستگاه‌های متعددی وجود دارند که از فرکانس بسیار نزدیک به باند وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. از این میان می‌توان دستگاه‌های زیر را نام برد:

    • مایکروویو

    • بلندگو‌های بی‌سیمی که از باندِ وای‌فای ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کنند.

    • تلفن‌های بی‌سیم

    • دستگاه‌های بلوتوث که در باند ۲.۴ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند.

    • سایر دستگاه‌های بی‌سیمی که در پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند مانند دوربین‌های بی‌سیم، مانیتورهای کودک و دستگاه وای‌فای همسایه می‌توانند باعث ایجاد اختلال در اتصالات وای‌فای شوند.

  • پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان روتِر از باند ۵ گیگاهرتز استفاده کنید. زیرا این باند به نسبت ۲.۴ کمتر توسط دستگاه‌های جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه کمتر دچار تداخلات می‌شود.

تداخل سیگنال با دستگاه‌های وای‌فای همسایه‌ها

  • این روزها هر خانواده، شبکه‌ی وای‌فای خاص خود را دارد و این موضوع می‌تواند امکانِ ایجاد مشکلات احتمالی در سیگنال‌ها و شلوغی کانال‌های ارتباطی را بیشتر کند. مخصوصا در آپارتمان‌هایی که هر خانواده در فاصله‌ی بسیار کمی از هم قرار دارند. ‌بنابراین اگر در یک ناحیه‌ی شلوغ زندگی می‌کنید، روتر شما ممکن است مدام به دنبال یک کانال خلوت بگردد و با این کار، عملکرد روتر و پخش سیگنال تحت‌تأثیر قرار گیرد.

بخش اول این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۱ - رایانه‌ی کاربر» را در اینجا بخوانید.

بخش سوم این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۳ - روتر و مودم» را در اینجا بخوانید.

بخش چهارم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۴ - سرویس‌دهنده‌ی اینترنت» را در اینجا بخوانید.

بخش پنجم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۵- سِرورها و روترهای مابین» را در اینجا بخوانید.

بخش ششم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۶- سِرور پس‌کوچه» را در اینجا بخوانید.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا