پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: پس‌کوچه

توضیحاتی درباره‌ی پس‌کوچه و نحوه‌ی کار آن

به تازگی ابهامات و سوالاتی درباره پس‌کوچه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. در مطلب پیش روی شما تلاش می‌کنیم به آنها پاسخ دهیم.

به تازگی ابهامات و سوالاتی درباره‌ی پس‌کوچه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. در مطلب پیش روی شما تلاش می‌کنیم به آنها پاسخ دهیم.

پس‌کوچه چیست ؟

پس‌کوچه، بازارچه‌ای است با تمرکز بر فیلترشکن‌ها و ابزارهای امنیت دیجیتال. هدف اصلی ما رساندن نسخه‌ی معتبر و به‌روز اپلیکیشن‌ها به دست کاربران است تا مشکلاتی مثل دانلود باج‌افزارها از کانال‌های تلگرامی برای آن‌ها پیش نیاید. اپلیکیشن‌هایی که هویت سازندگان آن‌ها برای ما مشخص نباشد به هیچ وجه در پس‌کوچه قرار نمی‌گیرند.

گروه پس‌کوچه برای راحتی کاربران، این نرم‌افزارها را همراه با راهنما و سوال‌های متداول آن‌ها به فارسی ترجمه کرده و در یک جا در اختیار شما قرار داده است.

چرا با وجود گوگل‌پلی، از پس‌کوچه استفاده کنم؟

به علت تحریم بسیاری از برنامه‌های کاربردی اندرویدی، در مارکت‌هایی مثل گوگل‌پلی در دسترس کاربران ایرانی نیستند. از طرف دیگر، این روزها در مهر ماه ۱۳۹۸، زمزمه‌های فیلتر شدنِ گوگل‌پلی هم به گوش می‌رسد. مارکت‌های ایرانی هم از ارا‌ئه‌ی برخی از برنامه‌های کاربردی اندرویدی به‌خاطر قوانین رسمی و غیررسمی ایران خودداری می‌کنند. در این میان پس‌کوچه سعی در پرکردن این خلاء دارد تا با رعایت امنیت و حریم خصوصی کاربران، فیلترشکن و برنامه‌های کاربردی را به دست آن‌ها برساند.

فیلترشکن‌ها و اپ‌های دیگر با چه شرایطی وارد پس‌کوچه می‌شوند؟

تیم پس‌کوچه با در نظر گرفتن شرایط زیر اپلیکیشن‌ها را به پس‌کوچه اضافه می‌کند. فهرستِ اپلیکیشن‌های موجود در پس‌کوچه ممکن است به دلایل مختلف و با بررسی‌های دوره‌ای تیم پس‌کوچه در هر زمانی تغییر کند.

۱ - اولویت اصلی برای انتخاب اپ‌ها از نظرِ تیم پس‌کوچه تایید هویت توسعه‌دهندگان آن‌ها است و این تایید به سه مورد زیر بستگی دارد:

  • وجود وب‌سایتی معتبر به همراه سند حریم خصوصی برای اپلیکیشن‌ها

  • شفافیتِ برنامه‌نویسان این اپلیکیشن‌ها درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از اطلاعات جمع شده‌ی کاربران

  • تحقیق کلی درباره‌ی اپلیکیشن: این تحقیق، خواندن بررسی‌های انجام شده بر روی اپ‌ها توسط متخصصان و هم‌چنین نظرها و انتقادهای کاربران را دربرمی‌گیرد.

۲ - میزان محبوبیت اپلیکیشن در میان کاربران ایرانی

۳ - قابل استفاده بودن و هم‌خوانی اپلیکیشن با شرایط اینترنت ایران

۴ - آخرین تاریخ به‌روز رسانی اپلیکیشن: هر چه تاریخ به‌روزرسانی اپلیکیشن نزدیک‌تر به زمان حال باشد، نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که برنامه‌نویسان آن در حال بهبود و رفع مشکلات آن اپلیکیشن‌اند.

۵ - اپلیکیشن‌های پورنوگرافی حتی در صورت پیشنهاد کاربران به پس‌کوچه اضافه نخواهند شد.

آیا پس‌کوچه اطلاعات کاربران را می‌فروشد؟

خیر!‌ ما تحت هیچ شرایطی اطلاعات کاربران در هنگام استفاده از سرویس‌های پس‌کوچه را در اختیار هیچ جایی قرار نمی‌دهیم. اپ‌ها و به ویژه فیلترشکن‌ها همگی شرایط استفاده و حریم خصوصی خود را دارند و از سرورهای خود استفاده می‌کنند. پس‌کوچه هیچ‌گونه دسترسی به این اطلاعات و مسئولیتی در قبال نحوه‌ی استفاده از آن‌ها ندارد.

تنها سرویس‌های فیلترشکن که توسط ما ارائه می‌شود، پراکسی‌های توییتر، تلگرام و سرورهای فیلترشکن outline است و در صفحه‌ی حریم خصوصی توضیح داده‌ایم که چه اطلاعاتی از کاربران جمع می‌شود و حتی این اطلاعاتی که به صورت کلی جمع می‌شوند، پس از ۲۴ ساعت به صورت خودکار پاک می‌شوند.

می‌گویند هات اسپات شیلد ناامن است، پس چرا روی پس‌کوچه ارائه‌اش می‌کنید؟

تیم پس‌کوچه وظیفه‌ی خود می‌داند تا در حد توان، کاربران را از مشکلات امنیتی پیدا شده در فیلترشکن‌ها آگاه کند. درباره‌ی نقص پیدا شده در فیلترشکن هات اسپات شیلد، همان زمان در یک مقاله درباره‌ی این نقص و آشکار شدن مکان کاربران نوشتیم. تیم هات اسپات شیلد در فاصله‌ی یک روز بعد از گزارشِ این مشکل، آن را رفع کرد. این شرکت همچنین در نوامبر ۲۰۱۷ گزارشی با عنوان شفافیت در راستای امنیت کاربران و قرار دادن اطلاعات آن‌ها به سازمان‌ها و نهادهای دولتی منتشر کرد. طبق این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۷ هیچ درخواستی به شرکت AnchorFree، سازنده‌ی هات اسپات شیلد، نداده است. همچنین این شرکت به درخواست کشورهای دیگر مانند آمریکا برای دسترسی به اطلاعات کاربران پاسخ منفی داده است.

در صورت پیدا شدن موارد مشابه و پس از اعلام ضعف‌های امنیتی توسط کارشناسان، حتما مانند قبل به کاربران هشدار خواهیم داد و اگر مشکل مورد نظر برطرف نشود، اپلیکیشن مورد بحث را از پس‌کوچه حذف خواهیم کرد.

پس‌کوچه وابسته به کدام سازمان و نهاد است؟

پس‌کوچه کاری از کارگاه فناوری مستقل اصل۱۹ است که هیچ‌گونه وابستگی‌ای به هیچ سازمان‌، گروه و یا دسته‌ی سیاسی ندارد. از سال ۱۳۹۱ تلاش کرده‌ایم تا به کاربران برای عبور از فیلترینگ کمک کنیم. ما علاوه بر ارتباط با سازندگان فیلترشکن‌ها، پروژه‌های گوناگونی هم برای دسترسی آزاد به اطلاعات و شفاف‌سازی داریم.

اگر به نظرتان نکته و ابهامی از قلم افتاده، از راه‌های مختلف ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید و سعی می‌کنیم با به‌روز کردن همین صفحه پاسخ بدهیم.

این نوشته در ۳۰ مهر ۱۳۹۸ به روز شد.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا