پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

راه‌کارهایی برای امنیت رمز عبور

در این مقاله، ما می‌خواهیم به بهترین راه‌کارهای امنیت رمز عبور بپردازیم. سپس، درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از برنامه‌ها برای مدیریت موثر آن‌ها حرف می‌زنیم. پس برویم به سراغ بحث شیرین امنیت.

رمزهای عبور‌ معمولا تنها مانع حفاظتی بین حساب کاربری شما و هکرها هستند. این راهنما به شما کمک خواهد کرد که یک برنامه‌ی مدیریت رمز عبور (Password Manager) را انتخاب کنید تا با کمک آن رمز عبور‌ی یکتا و نیرومند بسازید. راهی ساده برای وبگردی ساده‌تر، سریع‌تر و امن‌تر!

هنگامی که نوبت به امنیت حساب کاربری می‌رسد، غالبا آسیب‌پذیرترین نقطه ضعف، چیزی ساده در حد رمز عبوری است که انتخاب کرده‌اید. بسیاری از افراد دوست دارند تا یک رمز عبور یکسان را برای چندین حساب کاربری به کار ببرند، کاری که یک آسیب‌پذیری امنیتی بزرگ شمرده می‌شود. هرچند وقتی صحبت از انتخاب رمز عبور باشد، این تنها اشتباهی نیست که می‌توانید مرتکب شوید.

در این مقاله، ما می‌خواهیم به بهترین راه‌کارهای امنیت رمز عبور بپردازیم. سپس، درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از برنامه‌ها برای مدیریت موثر آن‌ها حرف می‌زنیم. پس برویم به سراغ بحث شیرین امنیت.

امنیت رمز عبور

رمزهای عبور‌ پیچیده امن‌تر هستند، اما به‌خاطرسپاری آن‌ها دشوارتر است.

برای حفاظت از حساب‌های کاربری خود می‌توانید اقدامات زیادی انجام دهید. اما مهم‌ترین و ساده‌ترین کاری که برای حفاظت از حساب‌هایتان، انتخاب یک رمز عبور امن است.

تقریبا هر اپلیکیشن یا وب‌سایتی که نیاز به ساخت حساب کاربری دارد، به شما اجازه می‌دهد که برای حفظ امنیت رمز عبور بسازید. در تئوری، رمز عبور راهی معقول برای حل مشکلی پیچیده است به این شکل که از دسترسی دیگران به حساب‌هایتان جلوگیری می‌کند. با این حال، رمزهای عبور‌ عملا با وضعیت امنیتی دلخواه ما فاصله دارند.

برای مثال، تعداد قابل توجهی از مردم تمایل دارند تا از رمز عبور‌های یکسان برای وب‌سایت‌های مختلف، استفاده کنند. این یعنی هنگامی که فردی یک رمز عبور را به چنگ می‌آورد، به وب‌سایت‌های دیگر شما هم دسترسی پیدا می‌کند. افزون بر این، بسیاری از وب‌سایت‌ها وقتی که نوبت به حفاظت از داده‌هایتان می‌رسد، ضعیف عمل می‌کنند. لو رفتن رمز عبور‌ها همواره اتفاق می‌افتد و حتی وب‌سایت‌های محبوب می‌توانند مرتکب اشتباهاتی شوند.

روی هم رفته، عاقلانه نیست که به همه‌ی وب‌سایت‌ها از این نظر اعتماد کنید که از اطلاعات شما به خوبی حفاظت کنند. با در نظر داشتن این مهم، برای محافظت از حساب‌هایتان، بهترین شیوه‌های امنیتی را برای رمز عبور حساب‌ها برگزینید.

استفاده‌ی رمز عبور‌ به روشی ایمن:

  • برای هر حساب کاربری یک رمز عبور یکتا استفاده کنید. این مساله تضمین می‌کند که اگر حتی یکی از رمزهای عبور‌ شما دزدیده شد، بقیه حساب‌هایتان امن باقی بمانند.

  • رمزهای عبور‌ طولانی که حاوی واژه‌های چندگانه‌اند، برگزینید. هر چه رمز عبور طولانی‌تر باشد، شکستن آن دشوارتر خواهد بود.

  • رمز عبور باید منحصر به فرد و ترکیبی از کلمات، اعداد، نمادها و هر دو حروف بزرگ و کوچک باشد.

  • اطلاعات شخصی خود را در رمز عبور‌تان درج نکنید. چیزهایی مثل نام‌های اقوام، تاریخ‌های تولد، شماره شناسنامه یا کارت ملی، شماره تلفن، نام‌های کوچک و… اگر کسی بتواند رمز عبور‌تان را تنها با شناخت از خودتان حدس بزند، پس مانع خوبی برای ورود به حساب‌تان هم نخواهد بود.

  • از انتخاب رمز عبور ساده مثل "password" یا "1234" و یا ترکیب ساده‌ی کلیدهای مجاور در کیبورد مثل “qwerty” یا “asdzxc” یا “123456” و هم‌چنین از کلمات موجود در فرهنگ لغت زبان‌های مختلف خودداری کنید.

اجازه بدهید روراست باشیم. بیشتر ما این توصیه‌ها را قبلا شنیده‌ایم. به هر حال، بسیاری از افراد تا زمانی که دچار یک مشکل امنیتی در حساب‌هایشان نشوند، به این موارد عمل نمی‌کنند.

معمولا به‌خاطرسپاری یک رمز عبور پیچیده برای هر حساب، دردسر شمرده می‌شود بنابراین تلاش می‌کنیم در نهایت به نحوی از زیر این کار در برویم.

خوشبختانه فناوری راه‌هایی پیش پای‌مان می‌گذارد تا با خیال راحت و بدون نیاز به تغییر رمز عبور امنیت اطلاعات‌مان را تامین کنیم. استفاده از یک برنامه مدیریت رمز عبور راهی ساده است برای ذخیره امن مجوزهای ورود به سایت‌های مختلف. بیایید درباره چگونگی کار این ابزار صحبت کنیم.

برنامه‌های مدیریتِ رمز عبور

برنامه‌های مدیریت رمز عبور، برنامه‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند تا رمزهای عبور‌ خود را به صورت ایمن ذخیره کنید. آنها این کار را با رمزگذاری اطلاعات شما و جلوگیری از دسترسی هر کسی غیر از شما به آن انجام می‌دهند.

در برخی موارد، برای دسترسی به گواهینامه‌های خود به یک رمز عبور اصلی نیاز دارید. بسیاری از برنامه‌های مدیریت اجازه می‌دهند تا با اثر انگشت روی گوشی‌ها به رمزهای عبور‌ خود دسترسی داشته باشید که در واقع لایه امنیتی دیگری را به روند کار می‌افزاید. عملکرد کلیدی مدیریت رمز عبور این است که ضمانت کند تنها خودتان به اطلاعات ذخیره‌شده دسترسی دارید. این یعنی دسترسی به رمزهای عبور‌تان در بیشتر موارد فقط از روی دستگاه‌های مشخصی، مجاز باشد.

ممکن است به نظر برسد که همه‌ی رمزهای عبور‌ را یک جا با هم ذخیره کرده‌اید. با این حال، نگهداری آن‌ها در این نرم‌افزارها از نوشتن آن‌ها در دفترچه‌ها بسیار امن‌تر و صد البته راحت‌تر است. افزون بر این، این برنامه‌ها امکانات و قابلیت‌های مفید زیادی دارند.

قابلیت‌های کلیدی یک برنامه‌ی مدیریت رمز عبور:

  • قابلیت تولید رمز عبور. همراه با امکان ذخیره‌ی امن رمزهای عبور‌، این برنامه‌ها همچنین می‌توانند به ایجاد اعتبارنامه یکتا برای هر سایت کمک کنند.

  • توانایی همگام‌سازی رمزهای عبور‌ در چندین دستگاه. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که به حساب‌های خود در تمام رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های همراه خود دسترسی داشته باشید، بنابراین گرفتار یک مکان نیستید.

  • قابلیت تکمیل خودکار. در بسیاری از موارد، نرم‌افزرهای مدیریت رمز عبور می‌توانند فرم‌های ورود را شناسایی کرده و آن را برایتان پر کنند.

  • هشداردهی در صورت رمز عبور تکراری استفاده از رمز عبور مشابه در چند وب‌سایت، نقض غرض استفاده از برنامه مدیریت است. بنابراین، این ابزار غالبا در صورت استفاده‌ی مجدد از یک رمز عبور، هشدار می‌دهد.

برنامه‌های مدیریت رمز عبور در بسیاری موارد ابزار فوق‌العاده‌ای هستند، اما نباید آن‌ها را بدون دردسر در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگر کسی به حساب اصلی شما دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند تمام رمزهای عبور‌ ذخیره‌شده در برنامه را هم دریافت کند. با این حال، اگر کسی دستگاه‌های شخصی‌تان را بدزدد، احتمالا گرفتاری‌های امنیتی مهم‌تری برای مقابله با آن خواهید داشت.

به طور کلی، نقطه‌ی قوت نرم‌افزار مدیریت رمز عبور راحتی آن است. از نظر تئوری، شما می‌توانید رمزهای عبور‌ مختلفی را برای هر حساب شخصی حفظ کنید. اما اگر صادق باشیم، می‌دانیم که به سختی کسی این را رعایت می‌کند. برنامه‌ی مدیریت رمز عبور به شما امکان می‌دهد تمام کارها را به صورت جداگانه انجام دهید و به صورت یکپارچه به حساب‌هایتان دسترسی پیدا کنید. تنها همین علت کافی است تا هر کسی مشتری آن شود. به علاوه، گزینه‌های باکیفیت برای انتخاب موجودند، حتی اگر محدودیت بودجه داشته باشید.

معرفی برنامه‌های مدیریت رمز عبور

راه‌حل‌های بسیاری برای همه‌ی پلتفرم‌های دلخواه، برای انتخاب برنامه‌ی مدیریت رمز عبور وجود دارد. با این حال، ما گزینه‌ها را به دو برنامه‌ای که در حال حاضر در پس‌کوچه موجودند کاهش می‌دهیم که کار با هر دو آسان و از لحاظ بودجه مناسب است. اجازه بدهید به هر کدام به طور مجزا بپردازیم.

برنامه‌ی KeePassXC

برنامه‌ی KeePassXC برنامه‌ای متن‌باز است. ظاهری ابتدایی دارد اما اگر به دنبال یک برنامه مدیریت رمز عبور قابل گسترش می‌گردید، بهترین گزینه است.

برنامه KeePassXC، برخلاف راه‌حل‌های دیگر، رمزهای عبور‌ شما را روی دستگاه‌های مختلف یکپارچه‌سازی نمی‌کند. بلکه آن‌ها را به صورت محلی و به شکل یک فایل رمزگذاری‌شده ذخیره می‌کند، که شما می‌توانید آن را روی کامپیوترهای دیگر کپی کنید. به همین علت، کمی بیشتر کار می‌برد.

امکانات کلیدی:

  • ذخیره‌ی محلی رمز عبور‌ها با استفاده از فایل رمزگذاری‌شده.

  • اجازه‌ی استفاده از درگاه‌های متعدد برنامه در صورت دسترسی به امکانات افزودنی.

  • پیشنهاد افزایه‌های متعدد برای گسترش قابلیت‌های برنامه.

  • امکان دادن برای هم‌رسانی دیتابیس رمز عبور با کاربران متعدد.

قیمت: رایگان

در انتهای این نوشته، لینک این برنامه برای دانلود از پس‌کوچه ضمیمه شده است.

برنامه‌ی LastPass

اگر به دنبال یک برنامه‌ی مدیریت رمز عبور هستید که هم ظاهری جذاب و هم کاربرپسند داشته باشد، LastPass گزینه‌ای عالی است. شما می‌توانید آن را در تمام مرورگرها و سیستم‌عامل‌های مطرح به کار بگیرید. افزون بر این، این برنامه رمزهای عبور‌ را به طور یکپارچه و روی همه‌ی دستگاه‌های شما همگام‌سازی می‌کند.

علاوه بر این، LastPass به شما این امکان را می‌دهد که از حساب کاربری خود با استفاده از تایید اعتبار دومرحله‌ای (2FA) محافظت کنید. این برنامه به شما هشدار می‌دهد که در حال استفاده از رمزهای عبور‌ تکراری هستید و حتی در صورت هک شدن یکی از وب‌سایت‌های مورد استفاده شما، می‌تواند هشدار دهد. به این ترتیب، خواهید توانست بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید.

در حالی که LastPass می‌تواند به شما در ساخت رمز عبور کمک کند، همچنین می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا رمز عبور‌ی را که دوست دارید، اضافه کنید. در هر صورت، ایجاد رمز عبور جدید با LastPass بسیار ساده است. اگر از افزونه‌ی مرورگر استفاده می‌کنید، این ابزار به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که شما در حال ایجاد یک حساب جدید هستید یا دارید رمزی را به‌روز می‌کنید. سپس، کمک می‌کند تا رمز عبور جدید را ذخیره کنید.

در زمینه دستگاه‌های همراه، نسخه‌ی آی‌اواس iOS این برنامه به نظر نسبت به نسخه اندرویدی کمی شسته و‌ رفته‌تر است. با این حال، هر دو نسخه‌ی برنامه به خوبی از پس کار خود بر می‌آیند.

امکانات کلیدی:

  • کمک به ذخیره‌ی رمزهای عبور‌ و همگام‌سازی آن‌ها روی همه‌ی دستگاه‌ها.

  • حفاظت از رمز عبور اصلی با استفاده از تایید اعتبار دومرحله‌ای.

  • امکان بررسی امنیت حساب‌های کاربری و افزودن رمز عبور دلخواه.

  • تشخیص خودکار هنگام ایجاد یا تغییر یک حساب کاربری روی وب.

قیمت: رایگان و امکان نسخه‌ی پیشرفته‌ی پولی

در انتهای این نوشته، لینک این برنامه برای دانلود از پس‌کوچه ضمیمه شده است.

سخن پایانی

اگر حافظه خوبی برای به خاطر سپردن رمزهای عبور طولانی و پیچیده بدون یادداشت کردن آن‌ها دارید، پس هر آن چه که لازم است را همین حالا هم در چنته دارید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم از یک برنامه‌ی مدیریت رمز عبور استفاده کنید چرا که این ابزار برای سرو کله زدن بسیار ساده‌اند. اگر مطمئن نیستید که از کدام برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید، دو برنامه‌ی ذکر شده در بالا، راه‌حل‌های محبوب ما هستند.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا