پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

نگاهی به «آنتن» و انواع آن در شبکه‌های بی‌سیم

روترهای بی‌سیم انواع مختلفی از آنتن‌ها را دارند. در بعضی از روترها، آنتن‌هایی در خود دستگاه تعبیه شده‌اند و بعضی اوقات روترها این امکان را دارند که آنتن‌های خارجی را بر روی آن‌ها نصب کنید. آنتن‌ها انواع خاصی دارند اما سه نوع اساسی آن‌ها بیشتر اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ساخت یک شبکه‌ی بی‌سیم مفید خواهند بود. در این نوشته آنها را معرفی می‌کنیم.

روترهای بی‌سیم انواع مختلفی از آنتن‌ها را دارند. در بعضی از روترها، آنتن‌هایی در خود دستگاه تعبیه شده‌اند و بعضی اوقات روترها این امکان را دارند که آنتن‌های خارجی را بر روی آن‌ها نصب کنید.
آنتن‌ها انواع خاصی دارند اما سه نوع اساسی آن‌ها بیشتر اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ساخت یک شبکه‌ی بی‌سیم مفید خواهند بود. نوع اول آنتن متداول‌ترین آ‌ن‌ها است - آنتن همه کاره (همه جهت)

آنتن‌های همه کاره (همه جهت)

این نوع آنتن‌ها، سیگنال‌ را به یک اندازه، به تمام جهت‌ها در اطراف خود می‌فرستند.

استفاده از آنتن‌های همه کاره، مزیت ایجاد اتصالات از هر جهت را دارد. برای برقراری ارتباط با چندین همسایه یا ساختمان مجاور لازم نیست برنامه‌ریزی زیادی انجام دهید. اگر سیگنال کافی بین گره‌ها وجود داشته باشد، آن‌ها باید به یکدیگر متصل شوند.

با توجه به توان ارسال سیگنال در تمام جهت‌ها توسط این آنتن‌ها، ممکن است اشکالاتی مثل ضعیف‌تر شدن سیگنال‌ها رخ دهد. از آن‌جا که سیگنال در همه جهات در حال حرکت است و گسترش می‌یابد، در نتیجه همراه با فاصله بیشتر، به سرعت ضعیف‌تر می‌شود. در نتیجه اگر گره‌ها یا مشتری‌ها در فاصله‌ای بسیار دور باشند، ممکن است به خوبی اتصال برقرار نشود.

هم‌چنین، اگر فقط یک گره یا مشتری در یک جهت روتر وجود داشته باشد، سیگنال‌هایی که در جهت مخالف حرکت می‌کنند، در واقع هدر می‌روند:

آنتن‌های جهت‌دار

نوع بعدی آنتن به عنوان آنتن جهت‌دار شناخته شده است - سیگنال را با روشی متمرکز‌تر ارسال می‌کند. دو نوع اصلی آنتن جهت‌دار وجود دارد:

آنتن سکتور

آنتن‌های سکتور، سیگنال را به شکل هلال (دایره‌وار) ارسال می‌کنند- و دامنه‌ای بین ۳۰ الی ۱۲۰ درجه دارند. این نوع آنتن غالبا مستطیلی شکل هستند، طول زیادی دارند و به صورت جداگانه یا تعبیه شده در روتر وجود دارند.

آنتن متمرکز

آنتن‌های متمرکز اما پرتو باریکی از سیگنال را ارسال می‌کنند. به طور طبیعی دامنه‌ای بین ۵ الی ۱۰ درجه یا کمی گسترده‌تر دارند. غالبا به شکل دیش‌ هستند و یا شی کاسه مانندی برای انعکاس سیگنال "مش" (mesh bowl reflecting signal ) وجود دارد.

استفاده از آنتن‌های جهت‌دار باعث افزایش فواصل حرکت سیگنال در یک جهت می‌شود، در حالی که قدرت آن را در جهت‌های دیگر کاهش می‌دهد. از آن‌جا که تمام سیگنال به یک سمت حرکت می‌کند، نیرویی که از همه جهت‌ها با گره‌های همه کاره ارسال می‌شود، در این حالت متمرکز شده و قدرت سیگنال را در آن جهت خاص افزایش می‌دهد.

استفاده از این نوع آنتن هم‌چنین می‌تواند تداخل سیگنال دریافت شده در گره را کاهش دهد. تعداد سیگنال‌های کمتری به سمت آنتن می‌رود، زیرا گره فقط به سیگنالی که به آن اشاره می‌شود، توجه می‌کند. در واقع سیگنال‌هایی که در پشت یا طرفین آنتن حرکت می‌کنند اصلا شنیده نمی‌شوند. این موضوع باعث کاهش سیگنال‌هایی می‌شود که نیاز به منظم شدن دارند و اجازه می‌دهد تا تمرکز بیشتری روی سیگنال‌های مورد نظر داشته باشد و کیفیت اتصال را افزایش دهد.

با این حال، آنتن‌های جهت‌‌دار نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری برای ایجاد پیوندهای مختلف در منطقه شما دارند. از آن‌ جایی که شما مناطقی را که سیگنا‌‌‌ل‌های بی‌سیم در آن حرکت می‌کنند، تعریف و محدود می‌کنید، بایستی در مورد چگونگی پوشش این سیگنا‌ل‌ها نیز فکر کنید. اگر مناطقی خارج از محدوده تعریف شده‌ی شما وجود داشته باشند، چگونه می‌توان آن مناطق را به محدوده‌ی شبکه اضافه کرد؟

هم‌چنین غالبا گره‌ها یک سیگنال بسیار قدرتمند در یک جهت واحد دارند. اگر دستگاه‌های همه کاره یا با قدرت کمتر مانند لپ‌تاپ به گره متصل شوند، ممکن است اتصال به شبکه با اشکالات جدی همراه باشد.
لپ‌تاپ ممکن است پیام‌های گره را خیلی خوب بشنود، اما گره جهت‌دار برخی اوقات لپ‌تاپ را نمی‌شنود. این وضعیت معمولا به گونه‌ای ایجاد می‌شود که به نظر یک سیگنال قوی وجود دارد، اما شما نمی‌توانید اتصال برقرار کنید.

منبع: https://commotionwireless.net/docs/cck/networking/learn-wireless-basics/

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا