پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

نگاهی به فیلترشکن Starry VPN

در راستای طرح جدید پس‌کوچه در ارتباط با ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، این بار تصمیم گرفتیم تا فیلترشکن Starry VPN با تعداد قابل توجهی دانلود در گوگل‌پلی را بررسی کنیم.

ارزیابی پس‌کوچه:

  • دارای سند حریم خصوصی است.

  • متن و منبع آن باز نیست.

  • وب‌سایت رسمی ندارد و فقط تحت یک صفحه‌ی عمومی Github میزبانی می‌شود.

  • سِرورهای مختلفی دارد.

  • انجام به‌روزرسانی‌ منظم

  • رایگان و نامحدود است.

  • سطح دسترسی: عکس‌ها، ویدیوها، مدارک و اسناد، قابلیت خواندن کارت حافظه و حافظه‌ی USB، ارتباطات کاربر، دریافت اطلاعات از اینترنت، دسترسی کامل به شبکه و اتصالات آن، جلوگیری از حالت خواب دستگاه.

در میان مجموعه فیلترشکن‌هایی که تاکنون پس‌کوچه بررسی کرده‌، Starry VPN از جمله فیلترشکن‌هایی است که تقریبا هیچ اقدام اساسی برای شفاف‌سازی سرویس‌های خود انجام نداده است.

به ادعای سازندگان این فیلترشکن: «Starry VPN یک فیلترشکن رایگان با پهنای باند نامحدود است و از سرعت و امنیت قابل توجهی برخوردار است.»

این فیلترشکن برای سیستم‌عامل اندروید در دسترس است. سازندگان آن ادعا می‌کنند که: «با استفاده از آن می‌توانید به وب‌سایت‌های مسدود شده دسترسی پیدا کنید و ترافیک اینترنت شما را با پروتکل های ikev2 رمزگذاری می‌کند.»

نکته‌های امنیتی

  1. سند حریم خصوصی Starry VPN بسیار مختصر و کوتاه است. در هیچ کجای این سند نشانی از کشور محل ثبت این فیلترشکن به چشم نمی‌خورد. در واقع مشخص نیست این فیلترشکن در کدام کشور ثبت شده و طبق قوانین چه کشوری فعالیت می‌کند.

  2. این فیلترشکن از یک دامنه‌ی معتبر استفاده نمی‌کند و هیچ محتوایی در سایت مربوط به آن وجود ندارد. آدرس پست الکترونیکی شرکت با شناسه‌ی bestapp277@gmail.com یک حساب عمومی و معمولی در Gmail است.

محبوبیت زیاد و سریع میان کاربران گوگل‌پلی! با وجود این‌ که این فیلترشکن در ماه مارس ۲۰۲۰ معرفی شده، به طرز عجیبی در طول چند ماه، بیش از پانصد هزار بار دانلود شده است. https://www.appbrain.com/app/com.marlin.vpn.secure.free

طبق سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان، اطلاعاتی که کاربران به طور مستقیم در اختیار این شرکت قرار می‌دهند، جمع‌آوری می‌شود. در مورد داده‌های دریافتی، مدت زمان و محل نگه‌داری از آن‌ها هیچ صحبتی نشده و تنها به ذکر چند مثال بسنده کرده‌اند. این شرکت عنوان کرده که زمانی که حساب خود را ایجاد می‌کنید، درخواست خدمات، تماس با پشتیبانی دارید، اطلاعات شما ثبت می‌شود.

در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان پاسخ به این سوال که «چه مدت داده‌های شخصی شما را نگه می‌داریم»، چنین ذکر شده است: «ما اطلاعات شخصی شما را تا زمانی که لازم باشد، حفظ خواهیم کرد. در برخی شرایط ممکن است داده‌های شخصی شما را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنیم، برای مثال در مواردی که برای برآورده کردن الزامات قانونی، نظارتی و مالیاتی مجبور به انجام این کار هستیم.»

از این جمله می‌توان دریافت که نه تنها شفافیتی در مورد مدت زمان حفظ اطلاعات کاربران در خط مشی این وی‌پی‌ان دیده نمی‌شود، بلکه در صورت الزام قانونی اطلاعات کاربران را در اختیار نهادهای قانونی قرار خواهند داد. در صفحه گوگل پلی این وی‌پی‌ان عنوان شده است که هیچ گزارش فعالیتی از کاربران ذخیره نمی‌شود اما نظر به سیاست‌های حفظ داده‌های شخصی کاربران و عدم شفافیت این سرویس و همچنین تایید نشدن فعالیت‌های این وی‌پی‌ان توسط نهاد بی‌طرف مستقل ذخیره نکردن فعالیت‌های کاربران توسط این وی‌پی‌ان قابل اثبات نیست.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا