پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

نگاهی به فیلترشکن Browsec و ابهام‌های امنیتی آن

فیلترشکن Browsec یک سرویس‌دهنده‌ وی‌پی‌ان برای دسترسی خصوصی به اینترنت در سیستم‌‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس و همچنین یک افزونه برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس، مایکروسافت اج و اپرا است. بنا به ادعای سازندگان آن، با استفاده از این فیلترشکن شما سطح بالای امنیت و حفاظت از حریم خصوصی خود را بدون نیاز به نرم‌افزار دیگری تجربه خواهید کرد.

فیلترشکن Browsec یک سرویس‌دهنده‌ وی‌پی‌ان برای دسترسی خصوصی به اینترنت در سیستم‌‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس و همچنین یک افزونه برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس، مایکروسافت اج و اپرا است. بنا به ادعای سازندگان آن، با استفاده از این فیلترشکن شما سطح بالای امنیت و حفاظت از حریم خصوصی خود را بدون نیاز به نرم‌افزار دیگری تجربه خواهید کرد.

در وب‌سایت این فیلترشکن همچنین می‌خوانیم: «کاربران صرف نظر از محدودیت‌های جغرافیایی می‌توانند به راحتی با سرعت تقریبی ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه و استفاده از قابلیت‌هایی چون مخفی کردن آدرس آی‌پی، سیستم رمزنگاری AES-256، پروکسی HTTPS و نزدیک به ۴۰ سِرور در کشورهای مختلف، سانسور و فیلترینگ را دور بزنند.»

توسعه‌دهندگان Browse همچنین اعتقاد دارند که این فیلترشکن به حق شما برای ناشناخته ماندن اهمیت می‌دهد. آن‌ها ادعا دارند که هیچ یک از اطلاعات شخصی شما را فاش نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند دیگران این داده‌ها را بدزدند. شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد فایل‌های مخرب و دور از چشمان افراد و نهادهای ناظر از شبکه‌های وای‌فای عمومی استفاده کنید.

اما واقعیت چیست؟ در ادامه بررسی‌های فنی پس‌کوچه و همچنین بخشی از گزارش‌های سایت‌های ناظر بر عملکرد این فیلترشکن را می‌خوانید. وب‌سایت وی‌پی‌ان منتور در گزارشی به بررسی فیلترشکن Browsec پرداخته است. «ران گرین‌برگ» کارشناس رسانه‌های مدرن و امنیت آنلاین می‌نویسد: «تفاوت فاحشی بنا به شاخص‌های مختلف از جمله سرعت و کیفیت اتصال میان سرویس رایگان (ساده) و پولی (پیشرفته) فیلترشکن Browsec مشاهده می‌شود.

فیلترشکن Browsec ادعایی مبنی بر بدون گزارش بودن این وی‌پی‌ان (no-logs) ندارد. در واقع در وب‌سایت آن‌ها ذکر شده که اطلاعات شخصی مربوط به شما را جمع‌آوری می‌کنند. اگرچه ادعا دارند که این اطلاعات به طور کلی ذخیره می‌شوند و از جملاتی مبهمی "برخی اطلاعات از مرورگر وب یا نرم‌افزارهای نصب شده در دستگاه کاربران" استفاده می‌کنند.

موضوع نگران کننده‌ این است که همچنین می‌گویند هیچ اطلاعاتی را برای اشخاص یا نهادهای ثالث منتشر نمی‌کنند، "مگر اینکه درخواستی از سوی مراجع قانونی دریافت کنند". از آن‌جا که بسیاری از افراد از فیلترشکن/وی‌پی‌ان برای جلوگیری از نفوذ اشخاص و نهادهای ناظر و حفاظت بیشتر از حریم خصوصی خود استفاده می‌کنند، این اطلاعات بسیار نگران کننده است.

درست است که مقر اصلی فیلترشکن Browsec در یک کشور عضو [پیمان 14Eyes](0(https://www.vpnmentor.com/blog/understanding-five-eyes-concept/) واقع نشده است اما به طور مشخص استقرار آن در کشور روسیه ابهام برانگیز و نگران کننده است چرا که این کشور سیاست‌های مشخصی در ارتباط با آزادی اینترنت اتخاذ می‌کند و سابقه‌ای طولانی در جهت ایجاد اشکال برای فعالیت‌های آنلاین آزادانه و مخالفت با آزادی بیان دارد. در این ارتباط این‌جا بیشتر بخوانید.

با این‌که یکی از مهم‌ترین خدمات Browsec افزونه‌های مرورگر است اما این فیلترشکن از تورنت پشتیبانی نمی‌کند. همچنین برنامه‌های اشتراک فایل P2P خارج از مرورگر شما کار می‌کنند و تحت پوشش این افزودنه‌ها نیستند. سِرورهای رایگان Browsec فقط به چهار مکان مشخص محدود می‌شود: ایالات متحده، انگلستان، سنگاپور و هلند.

فیلترشکن Browsec با استفاده از سیستم رمزنگاری AES-256 از اطلاعات شخصی و اطلاعات حساس شما محافظت می‌کند. این بدان معناست که هکرها، سارقان هویت و سایر نهادهای جاسوسی تقریبا امکان دسترسی به آن‌چه شما در فضای اینترنت انجام می‌دهید، ندارند.»

در بررسی دیگری که وب‌سایت Thebestvpn منتشر شده، کارشناسان به ابعاد متفاوت این فیلترشکن پرداخته‌اند. در این گزارش آمده که: «فیلترشکن Browsec صفحه‌ای عمومی به عنوان صفحه «درباره‌ ما» ندارد. به طور مشخص اطلاعاتی مبنی بر محل دقیق آن و افراد سازنده‌ آن در دسترس نیست. فقط با تحقیقاتی که انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که مقر آن کشور روسیه است. جالب است که بدانید حتما دلایلی وجود دارد که بهترین و برترین سرویس‌دهندگان وی‌پی‌ان مانند ExpressVPN مقر اصلی خود را خارج از مرزهای کشورهای عضو پیمان 14Eyes قرار داده‌اند. ۱۴ کشوری که در این اتحاد با هم همکاری می‌کنند تا داده‌های مورد نظر خود را از آی‌اس‌پی‌ها (ISP) و برخی از ارائه‌دهندگان وی‌پی‌ان واقع در مرزهایشان بگیرند - بدون اینکه شما حتی از این موضوع اطلاع داشته باشید-. با وجود این‌که دفتر مرکزی Browsec در کشوری عضو این اتحاد ۱۴ گانه نیست اما این فیلترشکن در کشوری واقع شده که قوانین سانسور آنلاین سختگیرانه خود را دارد. در واقع شواهدی برای ارائه اطلاعات شما از طریق استفاده از این فیلترشکن، به مقامات دولتی روسیه وجود ندارد اما می‌توان انتظار داشت در صورت لزوم، مقاومتی از خود نشان ندهند.»

کارشناس وب‌سایت Thebestvpn در نگاه کلی با وجود رمزنگاری قدرتمند، سِرورهای متعدد و پشتیبانی عالی کاربران و همچنین دسترسی آسان به وب‌‌سایت‌های سرگرم‌کننده‌ای چون Netflix، به دلیل استقرار این فیلترشکن در روسیه، سرعت اتصال آهسته و غیرقابل انتظار، محدودیت‌های مرورگر و فقدان نسخه دسک‌تاپ استفاده از آن را توصیه نمی‌کند.

ارزیابی پس کوچه:

  • دارای سند حریم خصوصی است.
  • متن و منبع این برنامه باز نیست.
  • متعلق به شرکت معتبری است.
  • وب‌سایت رسمی دارد.
  • سِرورهای مختلفی دارد.
  • انجام به‌روزرسانی‌ منظم
  • تست شده توسط کاربران پس‌کوچه در ایران سطح دسترسی:
    • دریافت داده‌ها از اینترنت
    • دسترسی کامل به شبکه و اتصالات آن
    • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه
    • دسترسی به پیکربندی سرویس‌های گوگل
    • دسترسی به ترافیک رد و بدل شده، که برای یک وی‌پی‌ان (فیلترشکن) عادی است

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا