پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

نگاهی کلی به مزیت‌های Deltachat نسبت به پیام‌رسان‌های دیگر!

اقدام اخیر فیس‌بوک برای تغییر عملکرد واتس‌اپ به منظور کسب درآمد از اطلاعات کاربران، موجب شد که بسیاری از کاربران، پیام‌رسان‌های دیگر همچون سیگنال و تلگرام را جایگزین واتس‌اپ کنند. قابل تصور است که حتی سیگنال و تلگرام هم ممکن است در آینده سیاست خود را تغییر دهند یا ویژگی‌هایی را اضافه کنند که با استفاده از آن‌ها اطلاعات کاربران را به راحتی استفاده کنند یا حتی بفروشند. اگر با نرم‌افزارهای متن‌باز رایگان آشنا باشید، حتما اسم دلتاچت تا به حال به گوش‌تان خورده است.

اقدام اخیر فیس‌بوک برای تغییر عملکرد واتس‌اپ به منظور کسب درآمد از اطلاعات کاربران، موجب شد که بسیاری از کاربران، پیام‌رسان‌های دیگر همچون سیگنال و تلگرام را جایگزین واتس‌اپ کنند. قابل تصور است که حتی سیگنال و تلگرام هم ممکن است در آینده سیاست خود را تغییر دهند یا ویژگی‌هایی را اضافه کنند که با استفاده از آن‌ها اطلاعات کاربران را به راحتی استفاده کنند یا حتی بفروشند. اگر با نرم‌افزارهای متن‌باز رایگان آشنا باشید، حتما اسم دلتاچت تا به حال به گوش‌تان خورده است.

البته دلتاچت هم یک پیام‌رسان است اما عملکرد این پیام‌سان به‌گونه‌ای است که به حق آزادی بیشتر کاربران احترام می‌گذارد. دلتا‌چت یک رابط کاربری کاملا مشابه با واتس‌اپ، سیگنال و تلگرام دارد و البته باید گفت از کدهای متن‌باز سیگنال مجددا استفاده کرده است. بنابراین اگر شما با نرم‌افزارهای متن باز آشنا باشید استفاده کردن از دلتا‌چت هم برایتان بسیار آسان خواهد بود.

دلتاچت یک نرم‌افزار متن‌باز در حال توسعه است بنابراین هنوز خلاهایی در آن وجود دارد، با این حال بسیار کارآمد است. در حال حاضر نسخه‌های این نرم‌افزار برای اندروید، آی‌او‌اس، لینوکس، مک‌اواس و ویندوز وجود دارد. بنابراین تمام کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. شما می‌توانید نسخه مورد دلخواه خود را از این‌جا دانلود کنید.

ویژگی‌های مهم پیام‌رسان دلتاچت:

۱. کافی‌ است یک حساب ایمیل داشته باشید

دلتاچت از محبوب‌ترین شبکه جهانی پیام‌رسانی اینترنتی یعنی ایمیل بهره‌ می‌گیرد. اگر شما یک دستگاه اندروید، آی او‌اس، مک، ویندوز یا حتی ایکس‌باکس، پلی‌استیشن، نینتندو سوییچ، و یا یک شغل یا حساب بانکی دارید یا اینکه در عصر ارتباطات به مدرسه رفته‌اید یا به طورمثال اپلیکیشنی را دانلود کرده‌اید، حتما یک حساب ایمیل دارید.

۲- دلتاچت با بیشترین تعداد کاربران کار می‌کند

تقریبا چهار میلیارد انسان دست کم یک حساب ایمیل دارند که این به احتمال زیاد برابر با کل جمعیت کاربران اینترنت در دنیا است. کاربران دو میلیونی واتس‌اپ از تعداد کاربرانی که حساب ایمیل دارند کمتر است. اما دلتاچت با تمام کسانی که حتی یک ایمیل دارند، کار می‌کند بدون اینکه آن‌ها را مجبور به نصب نرم‌افزاری جدید بکند. در دلتاچت هیچ شبکه پیام‌رسانی وجود ندارد که این خود مزیت بزرگی به شمار می‌آید. اما اگر دوستان شما بخواهند از دلتاچت استفاده کنند به احتمال زیاد آن را از چت ایمیل خود بیشتر دوست خواهند داشت.

۳- دلتاچت به شماره تلفن شما نیازی ندارد

یکی از مشکلات احتمالی در مورد واتس‌اپ، سیگنال و تلگرام این است که همه آن‌ها برای باز کردن یک حساب کاربری شماره تلفن شما را می‌خواهند. در واقع از آن‌جایی که شماره تلفن شما با هویت اصلی شما، نشانی،‌ حساب بانکی نشانی محل کار و غیره مرتبط است، این وضعیت می‌تواند در واقع تجاوز به حریم خصوصی شما محسوب شود. همچنین گرفتن شماره تلفن شما ممکن است به معنای استفاده آن برای ساختن نقشه روابط باشد. اگر شما به هرکدام از نرم‌افزارهای پیام‌رسان اجازه دسترسی به دفترچه تلفن‌تان را بدهید، آن پیام رسان شماره‌های تلفن را با شماره‌های موجود در سرورهای خدمات مرکزی مطابقت می‌دهد تا به شما بگوید کدام کاربر در پلت‌فرمی که شما حساب کاربری دارید عضو است. این باید به عنوان موردی دیگر از تجاوز به حریم خصوصی به شمار رود. در واقع بدون اجازه یا اطلاع افراد و تنها از روی شماره تلفن آنها می‌توان به راحتی فهمید چه کسی واتس اپ دارد. در مورد فیس‌بوک، آن‌ها می‌توانند با مطابقت دادن دوستان فیس‌بوک و واتس‌اپ شما یک نقشه روابط بزرگتر در جهت تاثیر‌گذاری روی افراد از طریق پیام‌های تبلیغاتی درست کنند. اما در دلتاچت شما تنها با داشتن آدرس ایمیل افراد با همه می‌توانید گفتگو کنید و این پیام‌رسان برای اینکه به شما بگوید که با چه کسانی می توانید گفتگو کنید به درست کردن نقشه روابط نیازی ندارد. در این فضا وجود هیچ سرور مرکزی برای ایجاد نقشه روابط لازم نیست.

۴. شما می‌توانید از سرور‌های شخصی ‌خودتان استفاده کنید

نکته دیگر اینکه،‌ شما از قبل یک سرور شخصی دارید. دلتاچت توانایی کارکردن با هر نوع سرور ایمیلی که از پروتکل استاندارد باز دسترسی به پست الکترونیکی (IMAP) پشتیبانی کند را دارد اما به احتمال زیاد با سرویس‌های امنیت‌محور مالکیتی همچون پروتون‌میل یا تیوتونوتا خیلی خوب کار نمی‌کند. به هرحال، هرچیز دیگری را می‌شود روی دلتا‌چت تنظیم کرد. جیمیل و همه سرویس‌های رایگان ایمیل منطبق بر سیستم هویت‌یابی اوت ۲.۰ (OATH 2.0 ) کار می‌کنند اما به هر حال شما حق دارید که در مورد حریم خصوصی و امنیت خود حساس باشید و از یک سرور شخصی ایمیل یا دست کم یک سرویس قابل اعتمادتر استفاده کنید. راه‌های بسیاری برای آن که سرور شخصی ایمیل خود را بسازید وجود دارد. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ سرور ایمیل خود را می‌سازند که البته همه آن‌ها با دلتاچت کار می‌کنند. همچنین هزاران سرویس ایمیل غیر رایگان هم در دسترس است. سرویس‌های ایمیل به طور معمول همراه با وبسایت یا سرویس‌های اینترنت که شما دریافت می‌کنید، در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. شما حتی می‌توانید سرورهای نیمه آماده موجود در بازار را هم خریداری کنید.

۵. احتمال توقف ناگهانی و خرابی اپلیکیشن پایین است.

توانایی استفاده از سرورهای خصوصی و یا هر سرور دیگری که متعلق به شما است، دلیل مهمی برای ماندگاری و پایداری یک سیستم است. به طور مثال اگر از کار افتادن سرورهای «سیگنال» در ماه ژانویه را به خاطر بیاورید، این نکته بهتر مشخص می‌شود که خدمات متمرکز در این مواقع یک عامل اساسی در عدم کارکرد یک اپلیکیشن در یک زمان خاص است. با استفاده از دلتاچت، اگر سرور SMTP یا IMAP یک کاربر خراب شود، فقط افرادی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که از آن سرور مشخص استفاده می‌کنند و دیگران با استفاده از سرورهای شخصی خود به راحتی در حال استفاده از اپلیکیشن هستند. حتی اگر سرور شما به صورت دائمی از کار افتد، با داشتن اطلاعات کمی و بدون تغییر آدرس حساب کاربری خود، می‌توانید آن را به راحتی عوض کنید.

۶. کنترل داده‌های شما در دست خودتان است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم سرورهای غیر متمرکز، این است که کسی که داده‌های شما را کنترل می‌کند، خودتان هستید. در واقع صاحب واقعی سرور تصمیم می‌گیرد، سیاست حفظ حریم خصوصی چگونه باشد. اگر از واتس‌اپ استفاده می‌کنید، صاحب آن مارک زاکربرگ، در سیگنال طراحان آن، در تلگرام پاول دوروف این تصمیم را می‌گیرد. اتفاقی که در پی تغییرات سیاست‌های حریم خصوصی واتس‌اپ افتاد را به یاد بیاورید. شاید این رخدادها باعث شد تلگرام و سیگنال برنامه‌های خود را اجرایی نکنند. به طور مثال تلگرام در سال ۲۰۲۰ توافق کرد که در ازای لغو ممنوعیت استفاده از برنامه، آژانس های دولتی روسیه به داده های کاربر دسترسی پیدا کنند.

۷. مکالمه‌های شما را ثبت و ضبط نمی‌کند.

مثل گزینه قبلی اختیار اطلاعات تماس‌های شما در دستان خودتان است. شما می‌توانید از طریق سرویس گیرنده ایمیل دیگری که به سرور شما متصل است به همه پیام‌ها دسترسی داشته باشید (به شرطی که آنها را حذف نکنید). در واقع کاربر می‌تواند به پیام‌هایی که از پست‌های الکترونیکی مختلف مانند GnomeEvolution - FairEmail - Mutt - webmail یا هر یک از مخاطبین ایمیل‌های دیگر موجود در دلتاچت دریافت می‌کند، پاسخ دهد. این یک مزیت نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است که همگی به برنامه نرم افزاری وابسته به آن شرکت نیاز دارند. با این‌که اپلیکیشن سیگنال متن باز است اما به هیچ سرویس گیرنده دیگری اجازه اتصال به شبکه Open Whisper را نمی‌دهد، بنابراین هیچ انعطافی را مشاهده نمی‌کنید. تلگرام با این‌که از نظر فنی به کاربران برخی اجازه‌های ابتدایی می‌دهد اما به اندازه اکوسیستم سرویس گیرنده‌های ایمیل متنوع نیستند. با این حال، "Gotcha" در این‌جا مسئله‌ای مهم در رمزنگاری پیغام‌ها است. اگر قصد خواندن پیام‌های رمزنگاری شده خود را روی سایر سرویس گیرنده‌ها دارید، باید کلیدهای رمزنگاری خود را کپی کنید و روی سایر سرویس گیرنده‌ها باید افزونه پشتیبانی رمزنگاری پیام را نصب کنند. داشتن این گزینه یک مزیت بزرگ است، اما هنوز در دلتاچت کاملاً عملی و آسان نیست.

۸. امکان استفاده از سرور شخصی برای تماس ویدیویی

IMAP و SMTP هر چند نمی‌توانند تماس های تصویری و صوتی را انجام دهند، اما Delta Chat این مسئله را به روش غیرمتمرکز هوشمند دیگری حل می‌کند. در بخش تنظیمات، گزینه‌ای وجود دارد تا شما بتوانید مدل خاص خود را برای تماس ویدیویی اضافه کنید. در واقع شما مجبور به استفاده از راه دیگری که فرد خاصی به شما پیشنهاد می‌دهد، نیستید و آزادی عمل بیشتری دارید. اگر سرور اختصاصی خود را برای انجام این کار ندارید می‌توانید از قابلیت سرویس Jitsi Meet استفاده کنید. با تایپ عبارت https://meet.jit.si/$ROOM از خدمات رایگان و مطمئن آن بهره ببرید.

هنگامی که شما یک درخواست تماس تصویری را برای یک کاربر ارسال می‌کنید، یک پیوند به یک اتاق WebRTC ایجاد می‌شود که سایر کاربران می‌توانند برای عضویت روی آن کلیک کنند. این روزها اکثر مرورگرهای وب مدرن، اتاق گفتگوی ویدیویی WebRTC را پشتیبانی می‌کند، بنابراین افراد می‌توانند از طریق تلفن یا رایانه‌های شخصی بزرگتر نیز به آن بپیوندند. در سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس امکان دسترسی آسان به تماس‌های سرویس متن‌باز و مطمئن Jitsi Meet وجود دارد. در آینده دلتاچت بایستی بتواند درخواست‌های تماس ویدیویی را تشخیص دهد و به مانند یک تماس تلفنی کاربر را از دریافت آن مطلع سازد.

۹. مسدود کردن آن توسط دولت‌ها دشوار است.

یکی از معایب سرویس‌های متمرکز مانند سیگنال، واتس‌اپ و تلگرام، امکان مسدود شدن آن‌ها است. تنها کاری که انجام می‌دهند در واقع قطع اتصال مجموعه‌ای از اسامی سرورهای میزبان یا آی‌پی‌ آدرس‌ها است.

به عنوان مثال کشور چین، هر سه برنامه پیام رسان را مسدود کرده است. سیگنال یک راه حل هوشمندانه از طریق دامنه‌های پیش‌رو (Domain Fronting) پیدا کرد که البته در حال حاضر به خوبی کار نمی‌کند و مسدود شدن سیگنال در این نظیر کشورها ادامه دارد. تلگرام همچنین در بسیاری از کشورها مسدود شده است و به عنوان مثالی که قبلا ذکر شد در مورد تغییر سیاست‌ها و افزودن ویژگی‌های خاص است. روسیه در ماه ژوئن ۲۰۲۰ فیلترینگ تلگرام را لغو کرد، به این شرط که تلگرام اجازه دهد دولت روسیه امکان دسترسی به برخی محتوای رد و بدل شده را داشته باشد. از طرف دیگر، مسدود کردن سرورهای ایمیلی IMAP و SMTP دشوارتر است زیرا تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد و بسیاری از آن‌ها در واقع توسط موسسات تجاری، آموزشی و دولتی استفاده می شوند. ایمیل حتی در کشور چین نیز به خوبی کار می‌کند (به جز Gmail). مسدود کردن ایمیل به معنای بستن همه چیز در اینترنت است. در حقیقت، اکوسیستم تجارت الکترونیکی جهانی اینترنت به ایمیل بستگی دارد. حتی اگر کشوری تمام ترافیک اینترنت خارجی را مسدود کند، یک سرور ایمیل همچنان در آن کشور یا در هر نوع شبکه داخلی وجود دارد که کار می‌کند. به عنوان مثال، یک بنگاه تجاری می‌تواند شبکه داخلی خود را داشته باشد که پیام‌های ایمیل هرگز حتی هنگام ارسال بین کارمندان آن شرکت از آن محل خاص خارج نمی‌شوند. این حد از امنیت بالا با استفاده از اپلیکیشن‌های متمرکز مثل سیگنال و واتس‌اپ و تلگرام واقعاً امکان پذیر نیست. دلتاچت در کشورهایی مانند بلاروس و روسیه بین افرادی که علیه تمامیت‌‌خواهی‌های دولت‌های این کشورها مبارزه می‌کنند، محبوبیت خاصی پیدا کرده است و بخشی از این موضوع بدان علت است که دولت‌ها سعی در جلوگیری از دانلود اپلیکیشن‌ها از طریق فروشگاه‌های مجازی تلفن‌های هوشمند مثل گوگل‌پلی و اپ‌استور داشتند ولی دلتاچت از طریق FDroid و همچنین دانلود از طریق APK در دسترس است و حتی می‌توانید آن را از طریق استفاده از کد منبع ایجاد کنید.

۱۰. کنترل بیشتر روی هرزنامه‌ها

در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان الکترونیکی که از شماره تلفن به عنوان شناسه کاربری استفاده می‌شود، کنترل زیادی روی افرادی که می‌توانند با شما تماس بگیرند، ندارید.

هر کس می‌تواند یک سری از اعداد تصادفی را در برنامه قرار دهد و پیدا کند که کدام مجموعه از اعداد دارای حساب کاربری در کدام پلتفرم هستند، و بدون اجازه آن‌ها شروع به ارسال پیام کند. از آن‌جا که دلتاچت از ایمیل به عنوان بخش اصلی خدمات خود استفاده می‌کند، امکان کنترل بیشتری روی افرادی که می‌توانند با شما در تماس باشند و البته چگونگی آن، دارید. در ابتدا طبق ویژگی خاصی که در اپلیکیشن گنجانده شده، شما می‌توانید تمام ایمیل‌هایی که از طرف دیگر دریافت کردید و از دلتاچت برای ارسال آن استفاده نشده است را نادیده بگیرید. این نوع ویژگی در واقع روند معمول ایمیلی را تغییر می‌دهد و بنابراین یک راه حل فوق العاده است. همچنین می‌توانید ایمیل های جدید را با عنوان "درخواست تماس" فیلتر کرده و انتخاب کنید که با آن‌ها به صورت جداگانه صحبت کنید.

بازگشت به ویژگی "امکان استفاده از سرور اختصاصی"، به این معنی است که شما می‌توانید تعداد دیگری از فیلترهای هرزنامه‌ها را نیز در سرور اضافه کنید. اگر سرور خود را ندارید، می توانید از تمام قابلیت های موجود در سرور استفاده کنید. احتمالاً پیشتر حتی در سرویس‌های ایمیل رایگان مانند Gmail ، Outlook.com ، Yahoo ، AOL و غیره قابلیت‌های فیلتر کردن قدرتمندی در اختیار شما است اما اگر از سرور خود یا نوع دیگری از «میزبان» استفاده می‌کنید، گزینه‌های بیشتر و متنوع‌تری پیش روی شما است. اگر حساب ایمیل فعلی شما بیش از حد مورد هجوم هرزنامه‌ها قرار گرفته است، جهت ایجاد یک آدرس جدید برای برقراری ارتباط و برای افراد خاصی که می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، راه‌حل و امکان آسان‌تری نیز دارید. (یک حساب جداگانه برای هرزنامه‌های مرتبط با خرید و فروش آنلاین، خبرنامه‌ها، اشتراک‌های الکترونیکی داشته باشید.) انجام چنین کاری با یک شماره تلفن کار چندان آسانی نیست، زیرا شماره جدیدی که دریافت می کنید احتمالاً قبلاً به تعداد زیادی پایگاه داده مرتبط به هرزنامه‌ها متصل شده است.

۱۱. حساب‌های کاربری متعدد

این ویژگی البته در تلگرام مشابه آن وجود دارد و شما می‌توانید سه حساب‌ کاربری با شماره تلفن‌های مختلف در یک اپلیکیشن واحد تنظیم کنید. البته واتس‌اپ و سیگنال چنین اجازه‌ای را به کاربر نمی‌دهند و در صورتی که قصد انجام این کار را دارید باید به راه‌حل‌های دیوانه‌وار متوسل شوید. دلتاچت امکان دسترسی به چندین حساب‌ کاربری مختلف را از طریق علامت «سه نقطه» فراهم می‌کند. این ویژگی مانند سایر سرویس‌های ایمیلی نیست که شما می‌توانید پیام‌های مرتبط با ایمیل‌های مختلف‌تان را در یک صندوق ورودی به‌طور یک‌جا داشته باشید. هر حساب کاربری از اساس محیط ویژه خود را دارد. البته داشتن این ویژگی در هر حال بهتر از فقدان آن است.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا