پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

امنیت دیجیتال و حفظ حریم خصوصی برای کنشگران حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی

برابری حقوق اقلیت‌های جنسی و‌ جنسیتی نیز یکی از اساسی‌ترین نشانه‌های یک نظام دموکراتیک است. ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که رابطه با همجنس تبعاتی چون حبس، شلاق و اعدام را به همراه دارد. در این مطلب کمی درباره امنیت دیجیتال و حفظ حریم خصوصی برای اقلیت‌های جنسی و جنسیتی صحبت می‌کنیم.

آزادی بیان، تاسیس سازمان‌های مردم‌نهاد، برگزاری گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز و حق مشارکت در امور اجتماعی لازمه‌های داشتن یک نظام بر پایه‌ی دموکراسی و آزادی است. از طریق استفاده از همین آزادی‌های اجتماعی است که می‌توانیم در خصوص توسعه اقتصادی و اجتماعی تصمیم‌های آگاهانه بگیریم و بدون تبعیض میان افراد به واسطه‌ی مذهب، نژاد، دین و جنسیت، جامعه‌ای دموکراتیک بسازیم.

برابری حقوق اقلیت‌های جنسی و‌ جنسیتی نیز یکی از اساسی‌ترین نشانه‌های یک نظام دموکراتیک است. ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که رابطه با همجنس تبعاتی چون حبس، شلاق و اعدام را به همراه دارد. به این ترتیب در فضای بسته‌ی ایران فعالیت در حوزه‌ی اقلیت‌های جنسی می‌تواند تبعاتی همچون حبس به همراه داشته باشد. جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی‌کیو ایران جامعه‌ای پویا است که هر چند بستر و شرایطی برای فعالیت در داخل نداشته اما به صورت یک شبکه نامرئی در داخل کشور همواره سعی در فرهنگ‌سازی و تلاش برای از میان بردن تبعیض‌ها را داشته است. برخی از فعالان این حوزه به اجبار راه مهاجرت و پناهندگی را در پیش گرفته‌اند و خارج از مرزهای کشور از روش‌های گوناگون فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

فعالیت در حوزه برابری جنسیتی و جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در ایران مصداق ترویج فساد و فحشا و یا تلاش برای تبانی علیه نظام است!‌ حتی در صورتی که قاضی، جرم اشاعه‌دهنده فساد و فحشا از طریق انتشار «محتویات مستهجن» در فضای مجازی را «افساد فی الارض» تشخیص دهد، می‌تواند متهم را به مجازات اعدام نیز محکوم کند. به‌طور مثال در سال ۱۳۹۸ یکی‌ از فعالین حقوق‌ اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به دلیل فعالیت‌های خود در این زمینه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و نهایتا توسط دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شد. بخشی از دلایل صدور این حکم در پرونده تلاش برای جرم‌زدایی، عادی‌سازی، ننگ‌زدایی، و قابل پذیرش کردن همجنسگرایی (به ادبیات جمهوری اسلامی همجنس‌بازی) و تلاش در جهت پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی در برابر نقض حقوق بشر و عدم به رسمیت شناختن همجنس‌گرایان، عنوان شده بود.

در سال‌های اخیر بارها سایت‌های رسمی سازمان‌های امنیتی ایران از دستگیری و بازداشت افراد فعال در فضای مجازی که در حوزه های مختلف از جمله ال‌جی‌بی‌تی‌کیو فعالیت می کرده‌اند خبر داده‌اند. در آخرین مورد پلیس فتا از بازداشت ادمین کانال‌های تلگرامی مروج همجنسگرایی خبر داد.

حال با در نظر گرفتن تمام مشکلات موجود چگونه می‌توانیم به عنوان یک کنشگر حقوق اقلیت‌های جنسی و‌ جنسیتی در فضای مجازی با حفظ امنیت و اطلاعات شخصی فعالیت کنیم؟

در ابتدا باید بدانیم که کنشگر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به چه کسی می‌گویند؟

کنشگر، شهروندی است که بدون درنظر داشتن منافع شخصی در جهت از بین بردن تبعیض‌های آشکار و پنهان بخشی از جامعه که به واسطه‌ی هویت جنسی و جنسیتی مورد تبعیض صورت می‌گیرد، اقدام به فعالیت می‌کند. یک‌ کنشگر برابری جنسیتی فارغ از مذهب، قومیت، زبان و هویت جنسی و جنسیتی انسان‌ها می‌کوشد تا در جامعه نقش اصلاحی و آگاهی‌دهنده ایفا کند. او در امور مربوط به منافع و مصالح عمومی جامعه دخالت می‌کند و از خود واکنش نشان می‌دهد. قطعا زورمندان جامعه، چنین دخالت و عملکردی را صد‏در‏صد تایید نخواهند کرد و امکان دارد مجازاتی برای آن شخص در نظر بگیرند.

◀ پس فضای مجازی همانقدر که می‌تواند به ما در خصوص فعالیت در فضای بسته‌ی ایران کمک کند به همان اندازه هم می‌تواند خطر آفرین باشد. رعایت چندین نکته‌ی زیر تا حد زیادی امنیت ما را به عنوان یک کنشگر حفظ می‌کند.

  1. برای رد و بدل کردن پیام و محتواهای صوتی و تصویری سعی کنید از مطمئن‌ترین برنامه‌ها یا پیام‌رسان‌های با امنیت بالااستفاده کنید. برنامه سیگنال یکی از امن‌ترین اپ‌های پیام‌رسان است کە تا حد بسیار زیادی امنیت کاربران را حفظ می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید یکی از مطالب آموزشی تیم پس‌کوچه در همین زمینه را مطالعه کنید.

  2. ایمیلی که برای عضویت در اپلیکیشن و سایت‌های مختلف استفاده می کنید، از ایمیل کاری و شخصی‌تان مجزا باشد.

  3. اگر از تلفن و کامپیوتر شخصی دیگران برای چک‌ کردن صفحات مجازی‌تان استفاده می‌کنید، حتما به یاد داشته باشید که بعد از تمام شدن کارتان به طور کامل از برنامه خارج شوید و مطمئن شوید که رمز عبورتان ذخیره نشده است.

  4. برای استفاده از برنامه‌هایی که در داخل ایران به فیلترشکن نیاز دارند حتما از فیلترشکن‌های قابل اعتماد و مطمئن استفاده کنید. توجه به پیشنهادات پس‌کوچه در این زمینه می‌تواند انتخاب‌‌های شما را مطمئن‌تر کند.

  1. تنها اپلیکیشن‌های شناخته شده و مطمئن را خریداری یا نصب کنید. برنامە‌های گمنام می‌توانند موجب سرقت اطلاعات شما شوند.

  2. همواره دقت داشته باشید که باز کردن هر لینکی یا دانلود یک اپلیکیشن گمنام می‌تواند راهی برای هک کردن کامپیوتر و تلفن همراه شما باشد.

  3. برای اپلیکیشن‌های‌ خود رمزعبورهای قوی و سخت انتخاب کنید. از انتخاب تاریخ تولد یا اسم نزدیکان، شماره تلفن و موارد این چنینی خودداری کنید.

  4. سازمان‌های حقوق بشری برای کشورهایی مثل ایران که اینترنت گاها برای سرکوب مردم قطع یا ضعیف می‌شود، برنامه‌هایی ارائه می‌دهند که با اینترنت کم سرعت یا بدون داشتن اینترنت هم می‌توانید از آنها استفاده کنید. .پیام‌رسان «برایر» یک گزینه امن برای ارتباط به ویژه در شرایط اختلال گسترده اینترنت است.

راهنمای کاملِ استفاده از پیام‌رسانِ Briar را اینجا بخوانید.

  1. متاسفانه کاربران، امنیت تلفن‌های هوشمند خود را به اندازه کامپیوترهای شخصی جدی نمی‌گیرند. برای تلفن همراهتان آنتی‌ویروس، پسوردهای قوی و فایروال نصب کنید.

  2. در مکا‌ن‌های عمومی همچون کافی نت‌ها، ترمینال‌ها و فروشگاه‌ها به اینترنت عمومی متصل نشوید. از این طریق هکرها و کسانی که در صدد دسترسی به تلفن هوشمند و دستگاه کامپیوتر دیگران هستند می‌توانند به راحتی به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا