پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

Tomato VPN ؛ فیلترشکن محبوب اما دارای ابهام!

در راستای طرح پس‌کوچه برای بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، این بار فیلترشکن Tomato VPN را که بیش از ۵۰ میلیون بار از فروشگاه گوگل پلی دانلود شده است، زیر ذره بین می‌بریم. البته بسیاری از کاربران پس‌کوچه نیز درخواست بررسی این فیلترشکن را داشتند.

ارزیابی پس‌کوچه

  • دارای سند حریم خصوصی است
  • کد منبع این وی‌پی‌ان باز نیست
  • وب‌سایت رسمی دارد تاریخ آخرین به‌روزرسانی‌:۳۰ دسامبر - ۲۰۲۱
  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی‌:

  • دسترسی کامل به اتصالات شبکه و محتویات آن
  • دسترسی کامل به شبکه و امکان تغییر آن
  • دریافت داده‌ها از اینترنت
  • دسترسی به محتوای بخش رسانه، تصاویر، فایل‌ها
  • تغییر یا حذف محتوای موجود در فضای USB
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه
  • مکان دقیق (GPS و مبتنی بر شبکه)
  • مکان تقریبی (شبکه)
  • شناسه دستگاه و اطلاعات تماس
  • وضعیت و هویت تلفن همراه
  • دسترسی به حساب‌های کاربری روی تلفن همراه
  • اجرا در هنگام روشن شدن دستگاه

این وی‌پی‌ان توسط شرکت ironmeta که بنا به گفته سازندگان آن در سنگاپور فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شده است و در کشورهای چین و روسیه قابل استفاده نیست. وب سایت رسمی این وی پی ان با آدرس vpn-tomato.ironmeta.com در دسترس است.

در توضیحات این سرویس دسترسی به سرورهای بیش از ۶۰ کشور از جمله: ایالات متحده، برزیل، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، روسیه، مکزیک، کره جنوبی، بریتانیا و ژاپن از مزیت های این وی‌پی‌ان بر شمرده شده، حال آنکه در هر اتصال فقط ۸ تا ۱۵ کشور از سرورهای این وی پی ان به کاربر نمایش داده می‌شود .

همچنین برای اتصال به سرورهای برخی کشورها از جمله کانادا و سنگاپور و کره جنوبی نیاز به خرید اشتراک پیشرفته این وی‌پی‌ان است. همچنین این سرویس می‌تواند به طور خودکار موقعیت مکانی شما را شناسایی کند و شما را به نزدیک‌ترین و سریع‌ترین سرور متصل کند، به این معنی که با استفاده از این گزینه اتصال شما سریع‌تر از سرورهای دیگر خواهد بود.

قابلیت عبور دادن یا عبور ندادن اپ‌هااز دیگر ویژگی هایی است که این سرویس در اختیار کاربران قرار داده است . این بدان معناست که می‌توانید به برنامه‌های خاصی دسترسی استفاده از وی‌پی‌ان را بدهید و سایر برنامه‌ها از اینترنت مستقیم شبکه استفاده کنند. این قابلیت برای کنترل ترافیک مصرفی و دسترسی به سرویس‌هایی که فقط با آی پی ایران باز می‌شوند، کارآمد است.

البته قابل ذکر است که در بخش نظرات کاربران در صفحه گوگل پلی این سرویس تعدادی از کاربران اظهار داشته‌اند که پس از تعیین یک اپلیکیشن برای رد نشدن ترافیک اینترنت از وی‌پی‌ان ، باز هم ترافیک اینترنت از سرورهای فیلترشکن منتقل می‌شود.

فارغ از امکانات و ویژگی هایی که این سرویس در اختیار کاربران قرار داده است، ابهامات و نقاط تاریک نیز در فعالیت های Tomato VPN دیده می‌شود.

سطح دسترسی‌های این ابزار دور زدن فیلترینگ، بسیار گسترده است و لیستی طولانی از اطلاعاتی که هنگام نصب نرم‌افزار ممکن است از کاربر جمع‌آوری شود پیش چشم ما قرار گرفت. این میزان از دسترسی می‌تواند یک ضعف امنیتی برای این فیلترشکن تلقی شود و کاربران بایستی حتما به این موارد توجه ویژه داشته باشند.

از دیگر نکات قابل تاملی که در سند حریم خصوصی این سرویس دیده می‌شود، عدم شفافیت آن‌ها در قبال اطلاعات دریافتی از کاربران است. در قسمتی از سند حریم خصوصی ذکر شده که«ما اطلاعات شخصی را جمع آوری نمی کنیم. اطلاعات شخصی اطلاعاتی است که شما یا شخص دیگری را شناسایی می‌کند، مانند نام و نام خانوادگی، آدرس فیزیکی، آدرس ایمیل، تلفن، فکس، SSN، اطلاعات ذخیره شده در دستگاه شما.» اما در قسمتی دیگر بدون ذکر هیچ توضیحی نوشته شده که زمانی که با این فیلترشکن ارتباط برقرار کنید یا اطلاعات خود را اختیار آن‌ها قرار دهید، ممکن است داده‌های متنوعی از شما را جمع آوری کنند.

در بخشی دیگر اشاره شده که در صورت درخواست یک سازمان یا نهاد، بنابر هر دلیل قانونی یا فرآیند حقوقی اطلاعات شما را برای آنها فاش خواهند کرد و در دسترس آن‌ها قرار خواهند داد.

همچنین این شرکت متذکر شده است که اطلاعات کاربران را برای فروش جمع آوری نمی‌کند و این اطلاعات را مبادله نمی‌کنند و داده‌ها به هیچ وجه به اشخاص خارج از سازمان منتقل نمی‌شود. در حالی که در حین استفاده از این وی‌پی‌ان تبلیغات هدفمند برای کاربران به نمایش در می‌آید که به نظر می‌رسد برای نمایش این تبلیغات اطلاعات کاربران در اختیار شرکتهای ثالث قرار داده شده و مشخص نیست که سازوکار نمایش این تبلیغات به چه شکل است. میزان نمایش تبلیغات در نسخه رایگان این فیلترشکن بسیار زیاد است و اگرچه برای فیلترشکن های‌ رایگان این روند معمول است اما امری آزار دهنده برای کاربران می‌باشد.

با توجه به متن‌باز نبودن کد منبع این وی‌پی‌ان، ابهامات موجود در سند حریم خصوصی و شفاف نبودن رویکرد این سرویس در قبال داده‌های کاربران و البته سطح دسترسی‌های گسترده نمی‌توان این سرویس را دوست‌دار و حافظ حریم خصوصی کاربران دانست.
تیم پس‌‌‌کوچه جهت حفظ امنیت کاربران، استفاده از این وی‌پی‌ان را به دلایلی که بالاتر ذکر شد توصیه نمی‌کند و این فیلترشکن را به لیست اپ‌های خود اضافه نخواهد کرد.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا