پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

Hula VPN؛ دانلود میلیونی، خدماتی غیر شفاف و امنیتی مبهم!

در راستای طرح پس‌کوچه برای بررسی و ارزیابی فیلترشکن‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب، این بار فیلترشکن HulaVPN را که بیش از یک میلیون بار از فروشگاه گوگل پلی دانلود شده است، زیر ذره بین می‌بریم. البته بسیاری از کاربران پس‌کوچه نیز درخواست بررسی این فیلترشکن را داشتند.

ارزیابی پس‌کوچه

  • سند حریم خصوصی: داردکد منبع:باز نیست
  • وب‌سایت رسمی: دارد.
  • عدم شفافیت در ارتباط با نحوه استفاده از اطلاعات کاربران
  • آخرین به‌روزرسانی‌:۱۰ مارس ۲۰۲۲
  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی‌

  • دسترسی به محتوای بخش رسانه، تصاویر، فایل‌ها
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه
  • دسترسی کامل به اتصالات شبکه و محتویات آن
  • دسترسی کامل به شبکه و امکان تغییر آن
  • اجرا در پیش زمینه (حتی زمانی که کاربر متصل به وی‌پی‌ان نیست، نرم افزار همچنان اجرا می‌شود.)
  • اجرا هنگام روشن شدن دستگاه
  • دسترسی به محتوای موجود در فضای USB

در صفحه گوگل پلی این وی‌پی‌ان که توسط شرکت «hulalink» در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شده ادعا شده است که «هولا وی‌پی‌ان» سریع‌ترین و امن‌ترین ‌وی‌پی‌ان جهان است که میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان به آن اعتماد دارند و کاربران هنگام اتصال به هولا وی‌پی‌ان با ترافیک رمزنگاری شده قابل اعتماد بین دستگاه خود و سرورهای وی‌پی‌ان ایمن می‌شوند.

این وی‌پی‌ان اتصال به سرورها در آمریکا، کانادا، سنگاپور، آلمان، چین ،سوئیس، روسیه و چند کشور دیگر فراهم آورده است. همچنین گزینه «apps using proxy» در هولا وی‌پی‌ان این امکان را به کاربران می‌دهد تا به برنامه‌های خاصی دسترسی استفاده از وی‌پی‌ان را دهند و سایر برنامه‌ها از اینترنت مستقیم شبکه استفاده کنند. این قابلیت برای کنترل ترافیک مصرفی و دسترسی به سرویس‌هایی که فقط با آی‌پی ایران باز می‌شوند، کارآمد است.

این ‌وی‌پی‌ان ادعا دارد که گزارش‌ فعالیت‌های کاربران مانند سابقه مرور، مقصد ترافیک، محتوای داده یا جستارهای دی‌ان‌اس را جمع‌آوری نمی‌کند. همچنین این سرویس می‌گوید: سیستم‌های خود را طوری طراحی کرده که داده‌های حساسی درباره کاربران در اختیار نداشته باشند. اما در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان در قسمت «جمع آوری اطلاعات» ذکر شده که این سرویس برای بهبود خدمات خود برخی داده‌های شخصی کاربران را جمع آوری می‌کند. در مورد داده‌های دریافتی از کاربران و نحوه، مدت زمان ذخیره‌سازی و سازوکارهای ایمن‌سازی اطلاعات کاربران توضیحاتی ارائه نشده است.

همچنین در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان عنوان شده است که اگر با ما تماس بگیرید، ممکن است اطلاعات بیشتری از شما مانند نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن، محتویات پیام یا پیوست‌هایی که برای ما ارسال کنید، دریافت کنیم. در قسمت دیگری از سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان آمده است که ممکن است اطلاعاتی در مورد کاربران و استفاده آنها از خدمات، از جمله اطلاعات قابل شناسایی شخصی را تا زمانی که از این وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند، حفظ کنند. این بدان معنی است که این وی‌پی‌ان، اطلاعات کاربران را تا زمانی که از این سرویس استفاده می‌کنند، حفظ خواهد کرد. این در حالی است که آنها در قسمت‌های دیگر ادعا داشته‌اند که هیچ فعالیت و اطلاعاتی از کاربران ذخیره نمی‌کند.

نکته نگران کننده این است که در بخش دیگری از سند حریم خصوصی این سرویس آمده است که کاربران مختارند هر زمانی که می‌خواهند، رضایت خود در مورد پردازش داده‌هایشان را پس‌ بگیرند. انصراف از رضایت اما بر پردازش‌هایی که قبل از درخواست انصراف انجام شده است، تاثیری نمی‌گذارد. همچنین بر پردازش اطلاعات خصوصی کاربران که بر طبق دلایل قانونی حتی بدون اجازه و رضایت انجام می‌شود، تاثیری نخواهد داشت.

نتیجه گیری

این وی‌پی‌ان خود نیز در سند حریم خصوصی اذعان داشته است که ما اقدامات حفاظتی کافی را برای ایمنی اطلاعات انجام می‌دهیم. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که انتقال یا ذخیره سازی داده‌ها صددرصد ایمن باشد. از این‌رو، با توجه به ابهامات و دوگانگی‌های فراوان در سیاست‌های این سرویس در قبال داده‌های کاربران و عدم شفافیت در نحوه ایمن سازی داده‌ها تیم پس‌کوچه نیز قصد ندارد این وی‌پی‌ان را به لیست خود اضافه کند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا