پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

Turbo VPN Nico VPN؛ آنچه ناامن‌ها همه دارند، تو یک‌جا داری!

با توجه به سند حریم خصوصی مبهم، سروهای محدود، در دسترس نبودن اطلاعات در مورد شرکت سازنده آن و عدم توجه این وی‌پی‌ان‌ به حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران، تیم پس‌کوچه استفاده از این وی‌پی‌ان را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کند. چنانچه شما از این وی‌پی‌ان‌ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که استفاده از این سرویس را متوقف کنید و سرویس ایمن‌تری را جایگزین آن کنید.

ارزیابی پس‌کوچه
  • سند حریم خصوصی: یک سند مبهم و مختصر
  • کد منبع: باز نیست
  • وب‌سایت رسمی: ندارد
  • آخرین به‌روزرسانی‌: ۱۴ مارچ ۲۰۲۲
  • تست شده توسط کاربران ایرانی
سطح دسترسی
  • اجرا در پیش زمینه , هنگام روشن شدن دستگاه
  • دریافت داده‌ها از اینترنت
  • دسترسی کامل به اتصالات شبکه و محتویات آن
  • کنترل حالت لرزش دستگاه
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

بنابر ادعای توسعه دهندگان این فیلترشکن ابزار به ظاهر ساده‌ای است که محل استقرار شما را پنهان می‌کند و به شما امکان می‌دهد به صورت ناشناس در اینترنت فعالیت کنید.

درست است که وی‌پی‌ان‌ها در واقع ابزاری قدرتمند برای حفظ حریم خصوصی و مقابله با سانسور اینترنت هستند، اما استفاده‌ از نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ بدون ارزیابی و شناخت کافی از آن‌ها می‌تواند موجب بروز خطرات و تهدیدات آنلاین شود، زیرا فیلترشکن‌ها به طور بالقوه این امکان را دارند که تمام ترافیک آنلاین و فعالیت‌های شما را رصد کنند و این باعث می‌شود که شما به یک هدف جذاب برای جمع‌آوری اطلاعات تبدیل شوید.

این وی‌پی‌ان در فروشگاه گوگل‌پلی چنین معرفی شده است: «فوق العاده سریع و بهترین سرویس رایگان برای رفع انسداد و دور زدن برنامه‌های مسدود شده، Nico VPN از حریم خصوصی و هویت شما محافظت می‌کند و به شما امکان می‌دهد به صورت ناشناس فعالیت کنید. Nico VPN به شما امکان می‌دهد از یوتیوب، توییتر، اسنپ چت، تلگرام، فیس‌بوک، واتس‌اپ و هر وب‌سایت مسدود شده استفاده کنید. اتصال بدون نیاز به نام کاربری، بدون نیاز به رمز عبور و بدون نیاز به ثبت نام»

این وی‌پی‌ان وب‌سایت رسمی ندارد و سند حریم خصوصی آن بر روی سرویس گوگل بارگذاری شده است. این وی‌پی‌ان توسط شرکت «Shinning Moon Pro» منتشر شده است و از محل استقرار، صاحبان و نحوه فعالیت‌های این شرکت هیچ اطلاعاتی در دست نیست. همچنین ارتباط با سازندگان این وی‌پی‌ان تنها از طریق یک آدرس ساده جیمیل امکان پذیر است.

این وی پی ان اتصال به اینترنت را تنها از طریق چند سرویس در آمریکا فراهم کرده است و در مورد پروتکل اتصال نیز توضیحاتی داده نشده است. در این سرویس تنها گزینه انتخاب سرور و اتصال و قطع اتصال برای کاربر در نظر گرفته شده و امکانات دیگری در اختیار کاربران قرار داده نشده است.

در حالی که در سند حریم خصوصی این سرویس شروط فراوانی از جمله ممنوع بودن ارسال تبلیغات و ممنوعیت دانلود و آپلود محتوای ناقض حق کپی رایت برای استفاده کاربران در نظر گرفته شده، این فیلترشکن مسئولیت خود در قبال امنیت کاربران و ذخیره اطلاعات و ایمن سازی ارتباطات را عنوان نکرده است. همچنین این سرویس اظهار داشته که در صورت نقض خط مشی‌های ذکر شده ممکن است کاربر ملزم به پرداخت تمام خسارات شود.

در قسمتی از سند حریم خصوصی این سرویس عنوان شده است که «ما به حفظ حریم خصوصی شما متعهد هستیم و داده‌های ترافیک یا گزارش فعالیت کاربران را جمع آوری یا ثبت نمی کنیم.» در حالی که در قسمتی دیگر عنوان شده است ممکن است اطلاعات شخصی کاربران را در سرور شخص ثالث ذخیره و از ابزار تجزیه و تحلیل شخص ثالث برای درک نحوه استفاده مشتریان از خدمات استفاده کنند. همچنین عنوان شده است که کاربران می توانند با ورود به سایت به اطلاعات شخصی خود دسترسی پیدا کرده و آنها را تغییر دهند، در حالی که وب سایتی از این سرویس در دسترس نیست.

این وی‌پی‌ان‌ اذعان داشته که هنگام استفاده از این سرویس اطلاعات زیر را از کاربران جمع آوری می‌کند: آدرس آی‌پی، ارائه دهنده خدمات اینترنت، نسخه سیستم عامل، زبان دستگاه، شناسه برنامه، نسخه برنامه، شناسه دستگاه مستقل، شناسه آگهی، سازنده و مدل دستگاه، آدرس ایمیل ، منطقه زمانی و وضعیت شبکه، مدت زمان اتصال به سرویس، سرور استفاده شده و مقدار کل داده‌های منتقل شده در روز. نکته جالب توجه این است که هدف از جمع‌آوری و ذخیره این اطلاعات ارائه سرویس بهتر به کاربران عنوان شده است، در حالی که دریافت اطلاعات شخصی از کاربران نظیر آدرس آی‌پی و شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی مصداق نقض حریم خصوصی کاربران است و دریافت این اطلاعات تحت عنوان تلاش برای ارائه خدمات بهتر عذری غیر قابل قبول است.

در بند سلب مسئولیت در سند حریم خصوصی این وی‌پی‌ان‌ ذکر شده است، این شرکت هیچ ضمانتی نمی‌دهد که این سرویس نیازهای کاربران را برآورده کند، یا بدون وقفه، ایمن یا بدون خطا باشد، یا نقص‌ها اصلاح شوند و کاربران با استفاده از این سرویس تصدیق می‌کنند که به صلاحدید و قبول ریسک از این سرویس استفاده می‌کنند. نکته حائز اهمیت آن است که در اولین مرتبه استفاده از این وی‌پی‌ان از کاربر درخواست می‌شود تا خط مشی این ‌وی‌پی‌ان‌ را قبول کند و بعد از تایید، کاربر می‌تواند از این سرویس استفاده کند. واضح است که تایید خط مشی این وی‌پی‌ان به منزله آن است که کاربر با آگاهی و علم به آن که این سرویس تضمینی در مورد ایمنی سرویس نمی‌دهد، به استفاده از آن می‌پردازد.

این وی‌پی‌ان‌ در مورد نحوه رمزنگاری داده‌ها و ایمن سازی ارتباطات، نحوه استفاده از داده‌های دریافتی از کاربران و محل و مدت زمان حفظ آنها و سازوکار ایمن‌سازی اطلاعات ذخیره شده کاربران هیچ گونه توضیحاتی ارایه نکرده است.

نتیجه‌گیری

با توجه به سند حریم خصوصی مبهم، سروهای محدود، در دسترس نبودن اطلاعات در مورد شرکت سازنده آن و عدم توجه این وی‌پی‌ان‌ به حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران، تیم پس‌کوچه استفاده از این وی‌پی‌ان را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کند. چنانچه شما از این وی‌پی‌ان‌ استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که استفاده از این سرویس را متوقف کنید و سرویس ایمن‌تری را جایگزین آن کنید.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا