پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

مرور مهم‌ترین حملات هکری در ایران در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ بسیاری از نهادها و ارگان های دولتی هدف حملات سایبری قرار گرفتند. نهادهای مسئول، برابر بسیاری از این حملات سیاست سکوت اتخاذ کردند و نه تنها برای محافظت از اطلاعات فاش شده شهروندان اقدامی نکردند، بلکه از اظهار نظر نیز خودداری کردند.

هک بانک ملت

در اردیبهشت ۱۴۰۰، بانک ملت هدف مهاجمان سایبری قرار گرفت و به درز اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر این بانک منجر شد. به دنبال این حمله اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره حساب،محل سکونت، آدرس و شماره صاحب حساب کاربران در اینترنت منتشر شد و با قیمت ۰.۳۳۳ بیت‌کوین به فروش گذاشته شد. این اطلاعات در رابطه با دیتابیس هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانک ملت بوده است.

هک راه‌آهن و وزارت راه ایران

تیر ۱۴۰۰ سیستم‌های اداری وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن مورد حملات سایبری قرار گرفت و به موجب این اتفاق بسیاری از فعالیت‌های این وزارتخانه متوقف شد. به دنبال این اتفاق، آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات ایران، اعلام کرد: «تحرکات جدیدی توسط مهاجمان سایبری برای طراحی حملات سایبری با استفاده از این نقص، رصد و گزارش شده است.» او یک اطلاعیه سال ۱۳۹۷ را دوباره منتشر کرد و گفت: «مجددا هشدار اردیبهشت ۹۷ در مورد حملات باج‌افزاری با سو استفاده از درگاه مدیریتی ILO سرورهای HP را یادآوری می‌کنیم.» این پورت، یک فناوری مدیریت سرورها است که عملیات از راه دور روی سرور را امکان پذیر می‌کند.

هک شدن دوربین‌های زندان اوین توسط گروه «عدالت علی»

مرداد۱۴۰۰، یک گروه سایبری، به نام «عدالت علی» با انتشار تصاویری، از هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین خبر داد. در ویدیوهایی که توسط این گروه منتشر شد، تصاویری از اتاق کنترل زندان اوین و تصاویری از بدرفتاری مسئولان با زندانیان مشاهده می‌شود.

هک اطلاعات شرکت هواپیمایی ماهان

در آبان ۱۴۰۰ بعد از آنکه برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از دریافت پیامکی مبنی بر حمله سایبری به هواپیمایی ماهان خبر دادند، مدیر روابط عمومی ماهان اعلام کرد که حمله یک گروه هکری به زیرساخت‌های شرکت ماهان دفع شده است. همچنین گروهی با نام «هشیاران وطن» مسئولیت این حمله سایبری را برعهده گرفت و اطلاعاتی را درباره «همکاری نزدیک این هواپیمایی با نیروی قدس سپاه» منتشر کرد. وبسایت ماهان نیز برای مدتی از دسترس خارج شد.

هک سراسری سامانه کارت سوخت

چند روز مانده به دومین سالگرد اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ سامانه سوخت کشور هک و از دسترس خارج شد. به دنبال این حمله سایبری بسیاری از پمپ بنزین‌های کشور برای چند روز از مدار خارج شدند. طرفداران طرح صیانت بعد از این اتفاق بر لزوم اجرای این طرح پافشاری کردند و ادعا داشتند که اگر طرح صیانت اجرا شده بود، این اتفاق رخ نمی‌داد و خواستار بومی شدن شبکه اطلاعات در کشور هستند. روزنامه کیهان نیز با اشاره به هک شدن سیستم توزیع بنزین نوشت:«از اظهارات اهل فن همین‌قدر می‌توان فهمید که اگر آن بخش از شبکه سوخت‌رسانی کشور که بومی ‌و داخلی شده، بومی‌سازی نشده بود، میزان خسارت می‌توانست خیلی بیش از اینها شود.»

هک شدن شبکه‌های صداوسیما

در بهمن ۱۴۰۰ پخش برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دچار اختلال شد و برای لحظاتی تصاویر رهبر سازمان مجاهدین خلق و رهبر جمهوری اسلامی با شعار «مرگ بر خامنه‌ای، درود بر رجوی» پخش شد. معاون فنی صداوسیما این هک را اتفاقی بسیار پیچیده خواند. در سال ۱۴۰۰ این برای چندمین بار بود که سیستم‌هایی که حتی از شبکه‌های داخلی استفاده می‌کنند، هک شدند. دلیل اصلی این اتفاقات را می‌توان عدم توجه کافی به امنیت شبکه و به روز نبودن ابزارهای امنیتی دانست که موجب افزایش آسیب پذیری شبکه شده‌اند. در بهمن ماه همچنین بلندگوهای چند بازار در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج و مشهد هک شد و شعارهایی در مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی از بلندگوها پخش شد.

هک شدن وب‌سایت وزارت ارشاد و تعدادی از وب‌سایت‌های زیرمجموعه آن

در اسفند ۱۴۰۰ شماری از سایت‌های اینترنتی و وب‌سایت وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی با حمله سایبری مواجه شدند. در این سایت‌ها، تصاویری از رهبران سازمان مجاهدین خلق به همراه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» منتشر شد، سازمان مجاهدین خلق در این زمینه گزارش داد که ۷۷ سرور و بیش از ۲۸۰ کامپیوتر وزارت ارشاد از دور خارج شده است.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا