پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

با استفاده از پیام‌رسان «بیپ»، حریم خصوصی معنایی ندارد!

پس از مسدود شدن پیام‌رسان‌های پرمخاطب در ایران، پیام‌رسان «بیپ» با استقبال کاربران مواجه شده است. بیپ محصول اپراتور ترکسل در ترکیه است. در این مطلب با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شوید.

پس از مسدود شدن پیام‌رسان‌های پرمخاطب در ایران، پیام‌رسان «بیپ» با استقبال کاربران مواجه شده است. بیپ محصول اپراتور ترکسل در ترکیه است. در این مطلب با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شوید.

اپلیکیشن بیپ دارای قابلیت ترجمه نیز می باشد. کاربران می‌توانند هنگام انتقال پیام با شخصی به زبان دیگر، پیام‌ها را ترجمه کنند. اگرچه که این قابلیت نیز بحث برانگیز است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت. براساس سند حریم خصوصی بیپ، داده‌های شخصی که پردازش می‌شوند، بدین شکل است:

هویت و اطلاعات تماس: شماره تلفن، نام کاربری، نام اپراتور و رمزهای عبور استفاده‌شده حساب. اطلاعات کاربری: داده‌های فنی جمع‌آوری‌شده از دستگاه توسط تجهیزات فنی، نوع پیام‌های ارسال‌شده (پیام متنی، ویدیو، تصویر، شکلک)، زمان‌های استفاده فعال، عادت‌های استفاده، تاریخ آخرین ورود به برنامه، نوع ارتباط (تماس‌های BiP، پیام‌های فوری)، مدت زمان، تاریخ و زمان ارتباط. اطلاعات شخصی‌سازی: نام مستعار، عکس نمایه، اطلاعات وضعیت، شماره‌های مسدود شده.

اطلاعات موقعیت مکانی: اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی (تقریبی) کاربر براساس تنظیمات دستگاه آن‌ها در صورت استفاده از خدمات مبتنی بر مکان.

اطلاعات دستگاه: مدل دستگاه، سیستم عامل، زبان تلفن ، اطلاعات مربوط به اپراتور مورد استفاده.

اطلاعات پشتیبان: اطلاعات تماس که در صورت درخواست توسط کاربران پشتیبان‌گیری می شود.

اطلاعات دفترچه مخاطبان: لیست تماس و شماره تلفن‌های ذخیره شده در دستگاه کاربر.

طبق گفته سازندگان این اپلیکیشن دارای رمزنگاری سرتاسری است. اگر ویژگی پشتیبان‌گیری از پیام در سرورهای برنامه فعال باشد، پیام‌های کاربران به صورت رمزنگاری‌شده ذخیره می‌شوند. اما برای کاربرانی که گزینه پشتیبان‌گیری را خاموش کرده‌اند، پیام ها در سرور بیپ بدون رمزنگاری ذخیره می‌شوند و فقط در انتقال رمزنگاری می‌شوند. ارتباطات بین دستگاه تلفن همراه و سرورها از طریق SSL به صورت رمزنگاری‌شده انجام می شود. تمام اطلاعات و داده‌ها در سرورهای بیپ در ترکیه ذخیره می‌شود.

براساس اظهارات سازندگان این سرویس داده‌های شخصی ممکن است براساس دلایل قانونی و اهداف ذکر شده با استفاده از روش‌های خودکار یا نیمه خودکار پردازش شوند. طبق گفته‌های این سرویس، پردازش داده‌های شخصی برای محافظت از منافع قانونی بیپ لازم است.

در سند حریم خصوصی این سرویس به صراحت نوشته شده که فعال‌کردن برخی قابلیت‌ها به معنای موافقت با پردازش اطلاعات مرتبط با آن قابلیت است. به عنوان مثال « اگر رضایت صریح خود را برای به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی خود با یک مخاطب بدهید، اطلاعات مکان دستگاه شما پردازش می شود.»

این سرویس اشتراک گذاری موقعیت مکانی با یک مخاطب را به معنای رضایت برای پردازش اطلاعات موقعیت مکانی تلقی می‌کند! همچنین این سرویس قابلیتی با نام «کشف کن» دارد، استفاده از این قابلیت نیز به منزله قبول پردازش اطلاعات موقعیت مکانی توسط بیپ است.

نکته جالب دیگر قابلیت ترجمه خودکار این سرویس است. به گفته سازندگان بیپ، اگر استفاده از قابلیت ترجمه خودکار را انتخاب کنید، کلماتی که برای ترجمه ارسال می کنید توسط یک ارائه دهنده خدمات شخص ثالث پردازش می شود.

با استفاده از این ویژگی، مشمول شرایط و سیاست های حفظ حریم خصوصی این ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث خواهید بود؛ ارائه دهندگانی که نه هویت آنها مشخص است و نه سیاست‌های حفظ حریم خصوصی آنها. براساس قوانین بیپ، در چارچوب همکاری با اپراتورهای خارج از ترکیه، داده‌های مربوط به کاربران در این کشور ممکن است به سرورهای اپراتور مربوطه منتقل و ذخیره شود. این بدان معنی است که مثلا اگر کاربر ایرانسل هستید، با درخواست ایرانسل، اطلاعات شما برای ایرانسل ارسال خواهد شد.

در سند حریم خصوصی این شرکت ذکر شده که بیپ ممکن است داده‌های کاربر را با مقامات ذیصلاحی که برای رعایت تعهدات قانونی و حفاظت از حقوق و ایمنی خود و همچنین حقوق و ایمنی اشخاص ثالث ملزم به ارائه داده‌های شخصی به آن‌ها است، به اشتراک بگذارد.

کاربر البته می‌تواند درخواست کند که به اطلاعات مربوط به داده‌های شخصی خود که پردازش شده‌اند دسترسی داشته باشد. همچنین کاربر میتواند با ارسال درخواست از اشخاص طرف سومی که داده‌های شخصی او را برای پردازش در اختیار دارند، مطلع شود.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا