پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

پیام‌رسان NewNode، امکان برقراری ارتباط حتی در زمان قطعی اینترنت

در کشورهایی مثل ایران که راه‌های ارتباطی بر بستر اینترنت روز به روز محدودتر می‌شود و قطع اینترنت به ابزاری برای سرکوب اعتراضات تبدیل شده، استفاده از سرویس‌های همتابه‌همتا راهی کارآمد برای دور زدن محدودیت‌ها و برقراری ارتباط است. پیام‌رسان NewNode ابزاری است که در روزهای سخت و زمان خاموشی اینترنت نیز به کار می‌آید.

در کشورهایی مثل ایران که راه‌های ارتباطی بر بستر اینترنت روز به روز محدودتر می‌شود و قطع اینترنت به ابزاری برای سرکوب اعتراضات تبدیل شده، استفاده از سرویس‌های همتابه‌همتا راهی کارآمد برای دور زدن محدودیت‌ها و برقراری ارتباط است. پیام‌رسان NewNode ابزاری است که در روزهای سخت و زمان خاموشی اینترنت نیز به کار می‌آید.

ارزیابی پس‌کوچه

  • سندحریم خصوصی: دارد

  • کد منبع : باز است

  • وب‌سایت رسمی: دارد

  • 30.10.2022 :تاریخ آخرین به‌روزرسانی

  • تست شده توسط کاربران ایرانی

سطح دسترسی

  • خواندن رویدادهای تقویم و اطلاعات محرمانه

  • اضافه کردن یا تغییر دادن رویدادهای تقویم و ارسال ایمیل به مهمانان بدون اطلاع میزبان

  • دسترسی به موقعیت جغرافیایی

  • خواندن کارت تماس و یافتن حساب‌های موجود در دستگاه

  • خواندن پیامک‌ها

  • امکان خواندن و تغییر دادن محتوای حافظه USB

  • دسترسی به دوربین و ثبت عکس و ویدیو

  • همگام سازی با دستگاه‌های بلوتوث

  • دسترسی به تنظیمات بلوتوث

  • دسترسی کامل به شبکه

  • مشاهده و دسترسی کامل به اتصالات

  • مشاهده اتصالات وای‌فای

پیام‌رسان همتابه‌همتای NEWNODE چگونه کار می‌کند؟

پیام رسان‌های همتا‌به‌همتا در مقایسه با سایر پیام‌رسان‌ها به نوع متفاوتی از پروتکل شبکه متکی هستند. این سرویس‌ها به جای ارتباط از طریق زیرساخت‌های معمول شبکه (روترها، سرورها و غیره)، هر پیام را از طریق یک سری "پرش" بین تلفن‌های همراه تحویل می‌دهند و به این شکل شبکه‌ای برای خود ایجاد می‌کنند.

روش‌های انتقال پیام در شبکه همتا‌به‌همتا

۱- از طریق وای‌فای

در این روش زمانی که شما با تلفن خود پیامی برای دوست‌تان ارسال می‌کنید، به مرکز مخابراتی رفته و سپس به وای‌فای دوست شما و در نهایت به تلفن دوست شما می‌رسد. در حالی که در این مدل پیام‌ها تا حدی از طریق زیرساخت شبکه معمولی ارسال می‌شوند، اما آنها سرورها را دور می‌زنند و برای ذخیره و ارسال پیام‌ها به دستگاه‌های همتا در شبکه متکی‌اند.

اگر دوست شما به هر دلیلی در دسترس نباشد (یعنی آفلاین یا دسترسی او به شبکه محدود باشد)، پیام‌رسان همتای دیگری را که به دوست شما نزدیکتر است انتخاب می‌کند و پیام را به آنجا ارسال می‌کند. سپس این فرآیند تکرار می شود یا با روش شماره ۲ ترکیب می شود) و تا زمانی که پیام به مقصد برسد ادامه دارد.

۲- تلفن‌های در مجاورت یکدیگر

تلفن‌های همراه نزدیک به یکدیگر تا فاصله ۱۰۰ متر می‌توانند با استفاده از بلوتوث و وای‌فای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با شرکت کردن تعداد زیادی تلفن همراه در این شبکه و ارتباط زنجیره‌ای در فواصل کوتاه، پیام رسان‌های P2P می‌توانند شبکه‌های P2P در مقیاس بزرگ را تشکیل دهند که مستقل از زیرساخت شبکه معمولی هستند.

۳- ترکیب ارتباط وای‌فای و تلفن‌های در مجاورت یکدیگر

این روش ترکیب دو مورد قبل است. یک پیام‌رسان همتابه‌همتا می‌تواند بررسی کند که آیا زیرساخت شبکه در دسترس است یا خیر. اگر در دسترس باشد، پیام را از روش ۱ (از طریق وای‌فای) منتقل می‌کند. در غیر این صورت، پیام رسان به رادیو محلی (تلفن‌های در مجاورت یکدیگر) باز می گردد. در شرایط قطعی اینترنت اگر از میان تمام دستگاه‌های حاضر در شبکه، یک تلفن بتواند برای چند ثانیه به زیرساخت‌های شبکه دسترسی پیدا کند، می‌تواند پیام‌های همه افراد را دریافت کند (با روش شماره ۱) و آن‌ها را به سایر دستگاه‌های ارسال کند (با روش شماره ۲). از این رو هر چه کاربران این پیام‌رسان افزایش یابد، قدرت شبکه و سرعت رد و بدل شدن پیام‌ها نیز بیشتر می‌شود.

بررسی سند حریم خصوصی پیام‌رسان NewNode

در سند حریم خصوصی NewNode ذکر شده است که این سرویس هرگز اطلاعات حساس کاربران را جمع آوری یا ذخیره نمی‌کند و پیام‌ها و تماس‌ها به صورت سرتاسری رمزنگاری می‌شوند؛ این موجب می‌شود که سازندگان و سایر اشخاص طرف سوم نتوانند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند. وقتی کاربران از خدمات شخص ثالث استفاده می‌کنند، شرایط و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خدمات شخص ثالث بر استفاده از آن خدمات حاکم است.

همچنین در سند حریم خصوصی این سرویس نوشته شده که NewNode داده‌های موقعیت مکانی را جمع آوری نمی‌کند. ویژگی "موقعیت مکانی فعلی" که در برنامه تعبیه شده، فقط برای کشف و اتصال به دستگاه های اطراف استفاده می شود.

NewNode پیام‌های رمزنگاری‌شده سرتاسری را به منظور تحویل دادن به دستگاه‌هایی که آفلاین هستند، در سرورهای خود در صف قرار می‌دهد. اما سابقه پیام کاربران فقط در دستگاه های آن‌ها ذخیره می شود.

از آنجایی که NewNode سرور مرکزی و دسترسی به پیام های کاربران را ندارد. هر کاربر مسئول حفظ اطلاعات خود می‌باشد. وقتی با یک دستگاه جدید در پیام‌رسان NewNode ثبت‌نام می‌کنید، دستگاه قدیمی شما دیگر پیام‌ها و تماس‌ها را دریافت نمی‌کند.

براساس سند حریم خصوصی NewNode، این سرویس برخی اطلاعات فنی اضافی را در سرورها ذخیره می‌کند. این اطلاعات عبارتند از توکن‌های احراز هویت که به‌طور تصادفی تولید می‌شوند، کلیدها و سایر مطالبی که برای برقراری تماس و ارسال پیام‌ها ضروری است.

به گفته سازندگان این پیام‌رسان، NewNode با استفاده از سرویسی که برای محافظت از حریم خصوصی طراحی کرده، می‌تواند کشف کند که کدام مخاطبان در دفترچه تلفن شما از کاربران NewNode هستند. اطلاعات مخاطبان به صورت رمزنگاری هش شده و به سرور منتقل شود تا مشخص شود کدام یک از مخاطبان ثبت شده‌اند. هش رمزنگاری برگشت ناپذیر است. به این معنی که نمی توان اطلاعات تماس را از روی آن هش‌ها بازسازی کرد.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا