پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن Ryn VPN؛ سرویسی عجیب و غریب با ابهامات فراوان!

فیلترشکن Ryn VPN با بیش از یک میلیون بار دانلود، چند هفته در لیست اپ‌های پرطرفدار کاربران ایرانی قرار گرفته و به عنوان ابزاری برای دور زدن فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی معرفی شده است. اما ابهامات زیادی در مورد این سرویس و شرکت سازنده آن وجود دارد.

ارزیابی پس‌کوچه

  • سند حریم خصوصی: دارد

  • کد منبع : باز نیست

  • وب‌سایت رسمی: دارد

  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۴ ژانویه ۲۰۲۳

سطح دسترسی

  • دسترسی به موقعیت مکانی تقریبی (براساس شبکه)

  • دسترسی به موقعیت مکانی دقیق

  • خواندن وضعیت و هویت تلفن

  • امکان تغییر یا حذف محتوای حافظه USB

  • مشاهده اتصالات وای‌فای

  • دریافت داده از اینترنت

  • دسترسی کامل به شبکه

  • مشاهده و دسترسی کامل به اتصالات

  • اجرا در هنگام روشن شدن دستگاه

  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

  • خواندن وضعیت و هویت تلفن

فیلترشکن Ryn VPN با بیش از یک میلیون بار دانلود، چند هفته در لیست اپ‌های پرطرفدار کاربران ایرانی قرار گرفته و به عنوان ابزاری برای دور زدن فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی معرفی شده است. اما ابهامات زیادی در مورد این سرویس و شرکت سازنده آن وجود دارد. در ابتدای سند حریم خصوصی نوشته شده که اگر با شرایط استفاده از سرویس موافق نیستید، باید فورا استفاده از پلتفرم را متوقف کنید. در صفحه گوگل‌پلی این سرویس به صراحت ذکر شده که «سازندگان این سرویس با درخواست کاربر داده‌های دریافتی از او را حذف نمی‌کنند» و این داده‌ها برای همیشه حفظ خواهد شد.

در مورد شرکت سازنده این سرویس نیز اطلاعات متناقضی وجود دارد. در صفحه گوگل‌پلی این سرویس شرکت HUMAN DATA SG PTE مستقر در سنگاپور به عنوان سازنده این فیلترشکن منتشر شده است. اما در وب‌سایت این فیلترشکن (که در گوگل‌پلی ثبت نشده) شرکت Future Encrypt Pvt مالک این سرویس عنوان شده است.

این شرکت زیر مجموعه KALA GATO است که یک مجموعه آنالیز داده است. لازم به ذکر است که سند حریم خصوصی این سرویس نیز توسط KALA GATO منتشر شده است. این سرویس اطلاعات مرتبط با موقعیت جغرافیایی کاربران را ثبت می‌کند. در سند حریم خصوصی این سرویس چنین عنوان شده است: «اطلاعات مرتبط با جغرافیای شما عمدتا برای تجزیه و تحلیل توزیع و برنامه ریزی محصول استفاده می شود.» در ویدیوی تبلیغاتی این فیلترشکن از شهروندان امارات، ترکیه و ایران دعوت شده که برای دسترسی به واتس‌اپ، فیسبوک و اینستاگرام که در این کشورها مسدود می‌باشند، از Ryn VPN استفاده کنند.

نحوه ارائه و عملکرد این فیلترشکن در کشورهای مختلف نیز در نوبه خود جالب است. اولین بار که این فیلترشکن را راه‌اندازی می‌کنید به جز گزینه خرید سرویس ویژه، گزینه ۳۰ دقیقه استفاده رایگان با مشاهده تبلیغات نمایش داده می‌شود. بعد از وارد شدن به این بخش، گزینه «Extend time» مشاهده می‌شود. با لمس این گزینه، پیامی مبنی بر مشاهده تبلیغ و تمدید مجدد مشاهده می‌شود. این روند محدودیتی ندارد و بارها می‌توان زمان استفاده را افزایش داد. اما بررسی پس‌کوچه نشان می‌دهد که حداقل با آی‌پی دو کشور دیگر استفاده رایگان اولیه ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به کاربران داده می‌شود.

از طرفی این سرویس می‌گوید که بدون رضایت کاربر، هیچ اطلاعاتی را که منجر به شناسایی کاربر شود، در اختیار نهادهای ثالث قرار نمی‌دهد. از طرف دیگر می‌گوید که بسیاری از خدمات توسط نهادهای طرف سوم انجام می‌شود و بنابر قوانین آن شرکت‌ها با داده‌های افراد برخورد خواهد شد.

رویکرد این سرویس در قبال داده‌های دریافتی از کاربران و مدت زمان حفظ آن مبهم است. سازندگان این فیلترشکن می‌گویند: تا زمانی که مبنای قانونی داریم، اطلاعات کاربران را حفظ می‌کنیم. اما برای رعایت تعهدات قانونی ممکن است داده‌های شخصی را مدت بیشتری حفظ کنیم. این سرویس «به عنوان یک اقدام احتیاطی!» یک کپی از اطلاعات کاربران تهیه و در یک سیستم ثانویه برای مدت زمان نامعلوم ذخیره می‌کند. همچنین در سند حریم خصوصی Ryn VPN نوشته شده که آن‌ها قول نمی‌دهند که اقدامات امنیتی که انجام می دهند مناسب یا کافی باشد!

با توجه به ابهامات در مورد شرکت سازنده، رویکرد متناقض این سرویس در قبال داده‌های کاربران و مدت زمان ثبت آنها، پس‌کوچه این فیلترشکن را در لیست خود قرار نمی‌دهد و استفاده از سرویس را نیز به کاربران توصیه نمی‌کند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا