پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن Star VPN؛ سرویسی که امنیت خودش را قبول ندارد!

فیلترشکن Star VPN با بیش از یک‌میلیون بار دانلود از گوگل‌پلی، با استقبال کاربران ایرانی مواجه شده است. سازندگان این سرویس می‌گویند: ما همیشه حریم خصوصی شما را به عنوان اولویت در نظر می‌گیریم. اما نحوه فعالیت این سرویس خلاف ادعای آن‌هاست.

ارزیابی پس‌کوچه

  • سند حریم خصوصی: دارد

  • کد منبع : باز نیست

  • وب‌سایت رسمی: ندارد

  • تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲

سطح دسترسی

  • دریافت داده از اینترنت

  • دسترسی کامل به شبکه

  • مشاهده و دسترسی کامل به اتصالات

  • اجرا هنگام روشن شدن دستگاه

  • اجرا در پیش زمینه (حتی زمانی که کاربر متصل به وی‌پی‌ان نیست، نرم افزار همچنان اجرا می‌شود.)

  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

فیلترشکن Star VPN با بیش از یک‌میلیون بار دانلود از گوگل‌پلی، با استقبال کاربران ایرانی مواجه شده است. سازندگان این سرویس می‌گویند: ما همیشه حریم خصوصی شما را به عنوان اولویت در نظر می‌گیریم. اما نحوه فعالیت این سرویس خلاف ادعای آن‌هاست. آن‌ها می‌گویند هنگامی که محتوا را با ما به اشتراک می‌گذارید، ما به‌طور خودکار اطلاعات مربوط به اتصال وای‌فای، اطلاعات تماس و لیست برنامه‌های نصب شده شما را جمع‌آوری می‌کنیم تا خطرات امنیتی احتمالی را کشف و از امنیت دستگاه شما بهتر محافظت کنیم.

منظور سازندگان سرویس از «هنگامی که محتوا را با ما به اشتراک بگذارید» مشخص نیست. آیا استفاده از این فیلترشکن را به معنای اشتراک‌گذاری محتوا در نظر گرفته‌اند؟ همچنین این سرویس با ادعای کشف خطرات امنیتی حجم زیادی از داده‌های شخصی را دریافت می‌کند؛ حال آنکه وظیفه آن‌ها چیز دیگری است!

طبق سند حریم خصوصی این سرویس، اگر با یک حساب شبکه اجتماعی در این سرویس ثبت‌نام کنید، اطلاعاتی مانند ایمیل، تاریخ تولد و لیست دوستان ذخیره می‌شود. این سرویس عنوان کرده که فقط به آدرس ایمیل مرتبط با حساب شبکه اجتماعی کاربر نیاز دارد و اطلاعات دیگر توسط کاربر و داوطلبانه ارایه می‌شود!

این فیلترشکن نیاز به ثبت‌نام ندارد و گزینه ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز در آن یافت نمی‌شود و دلیل ذکر این مورد در سند حریم خصوصی آن مشخص نیست. براساس اظهارات سازندگان این سرویس هنگامی که با تلفن همراه از این فیلترشکن استفاده می‌کنید، مکان کلی دستگاه تلفن همراه (نه داده‌های موقعیت جغرافیایی دقیق)، مدل، سیستم عامل، وضوح و اندازه صفحه نمایش تلفن کاربر ثبت می‌شود. همچنین تنظیمات بلوتوث، اطلاعات حافظه RAM، برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌کنید و سایر اطلاعات مربوط به تنظیمات دستگاه نیز ثبت می‌شود.

جالب است بدانید که سازندگان این اپ اعلام کرده‌اند که موقعیت دقیق کاربر ثبت نمی‌شود و فقط اطلاعات مکان کلی ذخیره می‌شود. اما در دسترسی‌های این اپ علاوه بر approximate location ، دسترسی به precise location هم دیده می‌شود. این به این معناست که موقعیت مکانی دقیق کاربر ثبت می‌شود. طبق قوانین این سرویس، اطلاعاتی که کاربر از طریق این اپلیکیشن منتقل می‌کند، ممکن است توسط سرویس‌های ثالث رهگیری، جمع آوری، استفاده و افشا شود. سازندگان این فیلترشکن به صراحت گفته‌اند که مسئولیتی در قبال هرگونه جمع‌آوری، استفاده و افشای اطلاعات کاربران توسط اشخاص ثالث ندارند.

در سند حریم خصوصی نوشته‌اند که اگر شرایط امنیتی دارید، راه‌های دیگری را برای انتقال و اشتراک‌گذاری انتخاب کنید! اطلاعات کاربران ممکن است در هر کشوری ذخیره و پردازش شود. استفاده از این سرویس بدین معناست که با انتقال اطلاعات به کشورهای دیگر موافقت می کنید. سازندگان این سرویس می‌گویند «اگر مخالف انتقال یا استفاده از اطلاعات هستید، لطفاً از برنامه، خدمات یا سایت آن‌ها استفاده نکنید و بلافاصله همه برنامه‌ها را از دستگاههای کاربری خود حذف کنید.»

با توجه به تناقض‌هایی که در فعالیت این سرویس دیده می‌شود و عدم توجه به حریم خصوصی کاربران و همچنین دسترسی‌های گسترده و دریافت داده‌هایی که برای فعالیت یک فیلترشکن معمول نیست، پس‌کوچه این فیلترشکن را در زمره سرویس‌های ناامن قرار می‌دهد و استفاده از این فیلترشکن را توصیه نمی‌کند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا