پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن Lite VPN؛ فیلترشکنی که هیچ چیز بر آن پوشیده نیست!

فیلترشکن Lite VPN تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار از گوگل‌پلی دانلود شده است. این فیلترشکن توسط شرکت OZZMO YAZILIM که در استانبول مستقر است، راه اندازی شده. سازندگان این فیلترشکن با صراحت اعلام کرده‌اند که «چندین نوع مختلف اطلاعات را برای اهداف مختلف جمع آوری می کنند.»

ارزیابی پس‌کوچه

سطح دسترسی

  • مشاهده اتصالات وای‌فای

  • دسترسی کامل به شبکه

  • اجرا هنگام راه‌اندازی دستگاه

  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

  • دسترسی به تنظیمات در دستگاه‌های HTC, oppo, huawei

فیلترشکن Lite VPN تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار بار از گوگل‌پلی دانلود شده است. این فیلترشکن توسط شرکت OZZMO YAZILIM که در استانبول مستقر است، راه اندازی شده. سازندگان این فیلترشکن با صراحت اعلام کرده‌اند که «چندین نوع مختلف اطلاعات را برای اهداف مختلف جمع آوری می کنند.» لازم به ذکر است که از ۱۲ ردیاب برای برای دریافت داده و نمایش تبلیغ در این فیلترشکن استفاده می‌شود. نکته جالب توجه آن است که میزان دسترسی‌های این اپ بسیار بیشتر از آن چیزی است که در صفحه گوگل‌پلی این فیلترشکن ذکر شده است. در تصاویر مجوزهای ذکر شده در گوگل‌پلی و مجوزهای کشف شده در ویروس توتال را می‌توانید ببینید.

برای نمونه مجوز C2D_MESSAGE که مربوط به سرویس Firebase Cloud Messaging است و معمولا برای ارسال «پوش نوتیفیکیشن» استفاده می‌شود، در گوگل‌پلی ذکر نشده است. توجه به این نکته مهم است که اعطای این مجوز به یک اپ به طور بالقوه امکان دسترسی به اطلاعات حساس مانند اطلاعات دستگاه و امکان ارسال پیام به سرورهای خارج از دستگاه را فراهم می‌کند.

در سند حریم خصوصی این سرویس ذکر شده که در حین استفاده از آن ممکن است از کاربر خواسته شود که اطلاعات شناسایی خاصی را ارائه دهد. اطلاعات قابل شناسایی شخصی ممکن است شامل این موارد باشد: آدرس ایمیل، نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس سکونت و کدپستی. همچنین در سند حریم خصوصی این سرویس نوشته شده که هنگام استفاده از خدمات این سرویس، ممکن است این اطلاعات نیز جمع آوری شوند: جنسیت، سن، تاریخ تولد، محل تولد، مشخصات گذرنامه، تابعیت، محل سکونت، شماره تلفن، جزئیات مدارک در مورد تحصیلات، قراردادهای استخدام، اطلاعات در مورد وضعیت تاهل، اعضای خانواده و چندین مورد دیگر.

مشخص نیست که یک وی‌پی‌ان چگونه می‌تواند به چنین اطلاعاتی دست یابد و چه دلیلی برای دریافت این اطلاعات شخصی وجود دارد! سازندگان این فیلترشکن در مورد مدت زمان حفظ داده‌های کاربران اظهار داشتند که داده‌های شخصی افراد فقط تا زمانی که برای اهداف تعیین شده ضروری باشد، حفظ خواهیم شد. در مورد مدت زمان لازم، توضیح دقیقی داده نشده است.

همانطور که در ابتدا گفته شد شرکت سازنده این فیلترشکن در ترکیه مستقر است. اما سازندگان این سرویس ادعا کرده‌اند تمام داده‌ها را به ایالات متحده منتقل کرده و داده‌ها مطابق قوانین آمریکا پردازش می‌شود. همچنین سازندگان این وی‌پی‌ان اعلام کرده‌اند که کاربران می‌توانند درخواست کنند که اطلاعات شخصی که در ۱۲ ماه گذشته از آن‌ها جمع آوری شده، مطلع شوند و درخواست حذف اطلاعات کنند.

نتیجه‌گیری:

گستردگی اطلاعات دریافتی از کاربران، تناقض در اظهارات شرکت سازنده فیلترشکن و دسترسی‌های گسترده این وی‌پی‌ان موجب شده که پس‌کوچه این سرویس را در رده فیلترشکن‌های امن قرار ندهد.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا