پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن Hook VPN، معامله داده‌های کاربران برای اهداف تجاری!

فیلترشکن Hook VPN که با استقبال کاربران ایرانی همراه بود و بیش از یک‌میلیون بار از گوگل‌پلی دانلود شده بود، بنابر دلایل نامشخص از گوگل‌پلی حذف شد و در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۲۳ مجددا در گوگل‌پلی بارگذاری شد. اگرچه در مجوزهای این فیلترشکن، درخواست غیر ضروری دیده نمی‌شود، اظهارات سازندگان و سند حریم خصوصی بیانگر آن است که کسب‌وکار این سرویس بر پایه معامله داده‌های شخصی کاربران می‌چرخد!

ارزیابی پس‌کوچه

  • سند حریم خصوصی: دارد

  • محل فعالیت: مشخص نیست

  • کد منبع: باز نیست

  • وب‌سایت رسمی: ندارد

  • آدرس ایمیل: headkevinchare@outlook.com

  • آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ مه ۲۰۲۳

سطح دسترسی

  • مشاهده اتصالات وای‌فای

  • دسترسی کامل به شبکه و امکان تغییر اتصالات شبکه

  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

فیلترشکن Hook VPN که با استقبال کاربران ایرانی همراه بود و بیش از یک‌میلیون بار از گوگل‌پلی دانلود شده بود، بنابر دلایل نامشخص از گوگل‌پلی حذف شد و در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۲۳ مجددا در گوگل‌پلی بارگذاری شد. اگرچه در مجوزهای این فیلترشکن، درخواست غیر ضروری دیده نمی‌شود، اظهارات سازندگان و سند حریم خصوصی بیانگر آن است که کسب‌وکار این سرویس بر پایه معامله داده‌های شخصی کاربران می‌چرخد! براساس سند حریم خصوصی این فیلترشکن نام، آدرس ایمیل، اطلاعات پرداخت، داده‌های استفاده، سابقه خرید و شناسه کاربری به‌طور مستقیم توسط اپلیکیشن یا از طریق اشخاص ثالث جمع آوری می‌شوند. تمام داده‌های درخواست شده اجباری است و ارائه ندادن این داده‌ها ممکن است موجب عدم ارائه خدمات شود.

سازندگان این سرویس آشکارا اعلام کرده‌اند که ممکن است داده‌های شخصی کاربران را با دیگران به اشتراک بگذارند. براساس اظهارات سازندگان Hook VPN، داده‌ها ممکن است برای برخی افراد مسئول مرتبط با برنامه (بخش اجرا، فروش، بازاریابی، حقوقی، مدیریت سیستم) یا اشخاص خارجی قابل دسترسی باشد.

همچنین در قوانین این سرویس آمده است که سازنده سرویس مجاز است تا زمانی که کاربر با پردازش اطلاعات مخالفت نکند و درخواست توقف پردازش داده‌ها را ارسال نکند، اطلاعات شخصی را پردازش کند. اما این به معنای لغو پردازش و حذف داده‌های ثبت شده در صورت مخالفت کاربران نیست.

سازندگان این فیلترشکن در تبصره‌ای ذکر کرده‌اند که سرویس ممکن است موظف باشد داده‌های شخصی را برای مدت طولانی‌تری برای اجرای یک تعهد قانونی یا به دستور یک مقام حفظ کند. از این رو مدت زمان حفظ و پردازش داده توسط این سرویس مشخص نیست و به طور واضح در این باره توضیحی داده نشده است.

سازندگان این سرویس حقوقی نیز برای کاربران در نظر گرفته‌اند! بر اساس سند حریم خصوصی این فیلترشکن، کاربران حق دارند بدانند که چه داده‌هایی توسط شرکت سازنده پردازش می‌شود. همچنین حق دارند صحت داده های خود را تایید کنند و درخواست تصحیح آن ها را داشته باشند. جالب آن است که در سند حریم خصوصی این سرویس ذکر شده که «ما ممکن است اطلاعات شخصی جمع آوری شده را برای اهداف تجاری در اختیار اشخاص ثالث بگذاریم. ما با چنین اشخاصی قرارداد کتبی منعقد می‌کنیم که از اطلاعات شخصی محرمانه نگهداری کنند و از آن برای اهدافی غیر از موارد ضروری استفاده نکنند.»

نتیجه‌گیری:

با توجه به اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی کاربران با اشخاص طرف سوم برای اهداف تجاری و پردازش داده‌ها برای مدت زمان نامعلوم و همچنین عدم شفافیت کافی در سرویس‌دهی به کاربران، استفاده از این فیلترشکن توصیه نمی‌شود.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا