پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

عراق اینترنت ماهواره‌ای می‌خواهد؛ جمهوری اسلامی به دنبال زیرساخت‌های بومی است!

در این برهه زمانی که دولت‌ها برای عقب نماندن از پیشرفت‌های فناوری و بهره بردن از ثمرات آن به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های روز هستند، جمهوری اسلامی می‌خواهد همه چیز را خودش از نو بسازد. وزارت ارتباطات عراق اعلام کرده به دنبال ارائه بهترین خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مردم عراق است. اما وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی، تجهیزاتی خریداری می‌کند که بتواند کاربران اینترنت ماهواره‌ای را شناسایی کند! و توسعه زیرساخت‌های بومی را در اولویت قرار داده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور از محصولات فناوری بومی استفاده می‌کند. او از سایر اپراتورهای مخابراتی هم خواسته که به سمت استفاده از محصولات ایرانی بروند.

جعفرپور گفته محصولی که استانداردهای شرکت ارتباطات زیرساخت را تامین می‌کند، قطعا پاسخگوی نیاز سایر اپراتورهای مخابراتی کشور هم خواهد بود. استفاده از محصولات داخلی ناکارآمد، تنها با ادعای حمایت از سرویس‌های بومی، معضلی است که امنیت بسیاری از سامانه‌ها را به خطر انداخته است.

در نمونه هک سیستم‌های فولاد خوزستان، گفته می‌شد که دسترسی اولیه هکرها به از طریق نقص‌های امنیتی موجود در نرم افزار «ایریسا» انجام شده است. شرکت ایریسا در زمینه ارائه خدمات اتوماسیون صنعتی و سيستم‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند.

گفته می‌شد که این شرکت از ابزارهایی استفاده می‌کند که برخی از آن‌ها چندین سال به‌روز‌رسانی نشده‌اند. حتی جستجوها بیانگر آن است که این شرکت از ابزارهای اصل استفاده نمی‌کند و از نسخه‌های «کرک شده» بهره می‌برد.

همزمان با هک سیستم‌های فولاد خوزستان، پایگاه «سرتفا» در مورد نرم افزار کنترل کننده صنعتی VMware Horizon که این شرکت استفاده می‌کند، عنوان کرده که «به احتمال بسیار زیاد شرکت ایریسا از نسخه کرک شده که در وب‌سایت‌های ایرانی منتشر می‌شه، استفاده می‌کرده.»

شورای‌ عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات را موظف به بومی‌سازی و حمایت از زیرساخت‌های ارتباطی کرده است. ماموریتی که لازمه آن فعالیت و تجربه چندین ساله است، به دستور شورای عالی فضای مجازی بدون توجه به عواقب آن به عرصه اجرا گذاشته است.

در این برهه زمانی که دولت‌ها برای عقب نماندن از پیشرفت‌های فناوری و بهره بردن از ثمرات آن به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های روز هستند، جمهوری اسلامی می‌خواهد همه چیز را خودش از نو بسازد. وزارت ارتباطات عراق اعلام کرده به دنبال ارائه بهترین خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مردم عراق است.

طبق بیانیه، از آنجایی که در پروژه‌های ارائه اینترنت از طریق کابل‌های فیبر نوری کشیدن کابل به تمام مناطق وقت‌گیر است و هزینه‌بر است، وزارت ارتباطات عراق در حال مذاکره با شرکت‌های‌ بین‌المللی است تا هر چه زودتر اینترنت ماهواره‌ای را به دست مردم برساند.

اما وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی، تجهیزاتی خریداری می‌کند که بتواند کاربران اینترنت ماهواره‌ای را شناسایی کند! و توسعه زیرساخت‌های بومی را در اولویت قرار داده است. با توجه به این‌که در برنامه هفتم توسعه کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند که مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا کنند، این شورا به سیاست‌گذار اصلی اینترنت تبدیل شده و به هیچ جایی هم جواب پس نخواهد داد. طبق طرح صیانت کمیسیون عالی تنظیم مقررات، مسئول اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی است و بدین صورت شورای عالی فضای مجازی به سیاست‌گذار اصلی حوزه اینترنت تبدیل می‌شود.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا