پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

اپلیکیشن «Who Viewed My Profile»؛ ادعای دروغ نمایش بازدید پروفایل، خطری برای امنیت و حریم خصوصی!

اپلیکیشن Who Viewed My Profile به‌تازگی در لیست اپ‌های پرطرفدار کاربران ایرانی قرار گرفته است. این اپلیکیشن ادعا می‌کند افرادی که پروفایل واتس‌اپ شما را دیده‌اند یا از عکس شما بازدید کرده‌اند را نمایش می‌دهد و لیست افرادی که شما را مسدود کرده‌اند، در اختیارتان می‌گذارد. اما بسیاری از کاربران این اپ در بخش نظرات صفحه گوگل‌پلی نوشته‌اند که برخلاف اطلاعات نوشته شده در صفحه، این اپ فقط بازدیدهای پروفایل واتس اپ را نشان می‌دهد که آن هم غیرواقعی است!

ارزیابی پس‌کوچه

  • سند حریم خصوصی: دارد

  • محل فعالیت: دقیق مشخص نیست

  • کد منبع: باز نیست

  • وب‌سایت رسمی: ندارد

  • آدرس ایمیل: wprofilesupp@gmail.com

  • آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ آگوست ۲۰۲۱

سطح دسترسی

  • دسترسی به مخاطبان و اصلاح آن

  • مشاهده اتصالات وای‌فای

  • دسترسی کامل به شبکه و امکان تغییر اتصالات

  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

  • کنترل حالت لرزش دستگاه

  • اجرا در هنگام راه اندازی دستگاه

اپلیکیشن Who Viewed My Profile به‌تازگی در لیست اپ‌های پرطرفدار کاربران ایرانی قرار گرفته است. این اپلیکیشن ادعا می‌کند افرادی که پروفایل واتس‌اپ شما را دیده‌اند یا از عکس شما بازدید کرده‌اند را نمایش می‌دهد و لیست افرادی که شما را مسدود کرده‌اند، در اختیارتان می‌گذارد.

در صفحه گوگل‌پلی این سرویس، شرکت WProfile Inc مستقر در اوکراین به عنوان سازنده این اپلیکیشن ثبت شده است. اما اثری از چنین شرکتی وجود ندارد و از سازندگان آن اطلاعاتی در دست نیست. بسیاری از کاربران این اپ در بخش نظرات صفحه گوگل‌پلی نوشته‌اند که برخلاف اطلاعات نوشته شده در صفحه، این اپ فقط بازدیدهای پروفایل واتس اپ را نشان می‌دهد که آن هم غیرواقعی است!

این اپلیکیشن برای فعالیت درخواست دسترسی به لیست مخاطبان و اصلاح آن را دارد. علاوه بر اینکه این موضوع ناقض حریم خصوصی کاربران است و اعطای این مجوز می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد، به نظر می‌رسد که کل فعالیت این اپ بر پایه همین دسترسی است و به صورت تصادفی از بین مخاطبان، افرادی را به عنوان بازدید‌کننده پروفایل نشان می‌دهد. بدون اعطای مجوز دسترسی به مخاطبان این اپلیکیشن امکان فعالیت ندارد.

باید توجه داشت که هر برنامه‌ای که ادعای نمایش بازدید از پروفایل و چیزهایی از این دست را دارد، از سیاست‌های واتس‌اپ یا دیگر سرویس‌های شناخته شده پیروی نمی‌کند. ارتباطات و فعالیت‌های کاربران در واتس‌اپ رمزنگاری شده است و هیچ سرویسی امکان نمایش بازدید از پروفایل و مواردی از این دست را ندارد. همچنین تنها سه بازدید در این اپلیکیشن قابل مشاهده است و برای دیدن بازدیدهای بعدی نیاز به خرید سکه است. خرید سکه برای نمایش بازدیدهای دروغین!

مورد جالب دیگر این است که این اپلیکیشن که تاکنون بیش از یک میلیون بار از گوگل‌پلی دانلود شده، در آگوست ۲۰۲۱ منتشر شده و از آن موقع تا به حال به‌روزرسانی نشده است. اگر یک سرویس ادعا می‌کند که توانایی نمایش اطلاعاتی درباره یک اپلیکیشن دیگر دارد، لازم است همگام با آن اپلیکیشن به‌روز شود و تغییرات لازم را اعمال کند!

در سند حریم خصوصی این سرویس نوشته شده که «برنامه ما هیچ اطلاعات شناسایی منحصربه‌فردی درباره شما یا دستگاهتان را جمع‌آوری نمی‌کند. اما در برخی موارد از طریق سرویس‌های شخص ثالث انجام می‌شود!» همچنین سازندگان این اپ ادعا کردند که هیچ داده‌ حساسی را جمع‌آوری و به سرورهای خود منتقل نمی‌کنند، این در حالی است که این اپلیکیشن برای فعالیت درخواست دسترسی به لیست مخاطبان را دارد.

علاوه بر آن در سند حریم خصوصی نوشته شده که هنگام استفاده از اپ، به‌طور خودکار شناسه دستگاه (UDI) ، آدرس IP، مرورگر، سیستم عامل و تاریخ و زمان‌های استفاده کاربر جمع‌آوری می‌شود. و در آخر نکته جالب این است که این اپلیکیشن در سال ۲۰۲۱ منتشر شده، اما تاریخ تنظیم سند حریم خصوصی آن مربوط به سال ۲۰۱۹ است! مشخص نیست که چگونه دو سال قبل از انتشار یک اپلیکیشن، خط و مشی و شرایط استفاده از آن تعیین شده است!

نتیجه‌گیری:

فارغ از ماهیت دروغین این دست اپلیکیشن‌ها که ادعای نمایش بازدیدکنندگان پروفایل را دارند، به‌روزرسانی نشدن و تضادهای چشمگیر در سند حریم خصوصی این سرویس، کارآمد نبودن و ناامن بودن آن را تایید می‌کند. پس‌کوچه به کاربران توصیه می‌کند که به تبلیغات اپ‌هایی از این دست توجه نکنند و امنیت و حریم خصوصی خود را با استفاده از اپلیکیشن‌های ناشناخته به خطر نیندازند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا