پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

رسوایی پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت، فروش علاقه‌مندی‌های کاربران!

وب‌سایت The Markup پایگاه داده ای از ۶۵۰ هزار مورد از علاقه‌مندی‌های مخاطبان را که به تازگی در پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت Xandr کشف شده است، تجزیه و تحلیل کرده است. مجموعه داده‌ها نشان می‌دهد که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند افراد را بر اساس اطلاعات حساسی مانند خریداران کیت‌های تست بارداری، مستعد ابتلا به افسردگی، بازدید از مکان‌های عبادتی و غیره دسته‌بندی کنند.

وب‌سایت The Markupپایگاه داده‌ای از ۶۵۰ هزار مورد از علاقه‌مندی‌های مخاطبان را که به تازگی در پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت Xandr کشف شده است، تجزیه و تحلیل کرده است. مجموعه داده‌ها نشان می‌دهد که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند افراد را بر اساس اطلاعات حساسی مانند خریداران کیت‌های تست بارداری، مستعد ابتلا به افسردگی، بازدید از مکان‌های عبادتی و غیره دسته‌بندی کنند.

اما Xandr چیست؟ یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که مایکروسافت آن را از AT&T در سال 2021 خریداری کرد. هر دو طرف اکوسیستم تبلیغاتی را به هم متصل می‌کند و به آن‌ها خدمات می‌دهد.

از آن‌جایی که این بخش‌ها شامل نام شرکت‌هایی است که در ایجاد آن‌ها مشارکت دارند، می‌توان دریافت که مجموعه‌های متفاوتی از داده‌های شخصی که با ردیابی فعالیت آنلاین جمع‌آوری شده‌اند، در گروه‌های ویژه بینندگان بالقوه تبلیغات ترکیب و سپس برای تبلیغ کنندگان بازاریابی می‌شوند.

ولفی کریستل، محقق حریم خصوصی که فایل را کشف کرده، می‌گوید: من فکر می کنم این بزرگترین مدرکی است که تا به حال دیده‌ام که اطلاعاتی را در مورد آنچه من «اقتصاد نظارت توزیع شده» می‌نامم، ارائه می‌دهد. کریستل خاطرنشان کرد که بخش‌های Xandr موضوعات بسیار حساس را لمس کردند. یکی از مدافعان آزادی‌های مدنی این نوع هدف قرار دادن را "یکی از بزرگترین تهدیدها برای حریم خصوصی داده‌ها" خواند و گفت که او نگران برخی از دسته‌بندی‌های موجود به‌ویژه در مورد بخش باروری است.

کریستل همچنین یافته های خود را با وب‌سایت خبری netzpolitik به اشتراک گذاشت. این نشریه مشارکت شرکت‌های اروپایی دلالان داده مانند Adsquare را در پلتفرم Xandr فاش کرد و بررسی کرد که آیا آن‌ها با قوانین حفاظت از داده اتحادیه اروپا مطابقت دارند یا خیر. مایکروسافت پس از ارسال ایمیل و پاسخ ندادن‌های مکرر، فایل را از وب‌سایت خود حذف کرد. فایل کشف شده در وب‌سایت Xandr، حاوی ۶۵۰ هزار ردیف داده است که هر ردیف حاوی نام بخش مخاطب، نام تأمین‌کننده داده‌های پشت آن بخش، شماره شناسه تأمین‌کننده و یک بخش شماره شناسایی است.

در پلتفرم Xandr، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند برای هدف‌گیری افراد از طریق بخش‌ها، هزینه پرداخت کنند. ۹۳ تامین‌کننده داده در این فایل فهرست شده‌اند. از جمله برخی از شرکت‌های معروف مانند اوراکل و کارگزار داده موقعیت مکانی Foursquare. پروفایل‌های مربوط به احساسات و روان‌شناسی متعددی هم یافت شده و فهرست مصرف‌کنندگان را به تبلیغ‌کنندگان ارائه می‌داد که بر اساس احساسات و سلامت روان گروه‌بندی می‌شدند. دسته‌بندی شدن افراد با توجه به تاریخچه و جابجایی آن‌ها امکان هدف‌گیری دقیق را به نمایش‌دهندگان تبلیغ می‌دهد.

نکته جالب این است که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از برخی مباحث دوری کنند. مثلا یک نفر نمی‌خواهد تبلیغ هواپیمای او در کنار مقاله ای درباره سقوط هواپیما اجرا شود. سرویس شناخته شده اوراکل بخش‌هایی را برای اجتناب تبلیغ خود از آن‌‌ها ارائه داده است.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا