پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

ماستودون؛ نگاهی به ویژگی‌های حریم خصوصی و تدابیر امنیتی

بسیاری از افرادی که سال‌ها کاربران در شبکه‌ اجتماعی «توییتر» که پلتفرم مهم و تاثیرگذاری به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و روزنامه‌نگاری است، فعال بوده‌اند نسبت به تغییرات عمدتا تجاری انجام شده توسط ایلان ماسک واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند. بسیاری از این افراد قصد مهاجرت به پلتفرم‌های جدید مشابه مثل Mastodon «ماستادون» را دارند. ماستادون یک شبکه اجتماعی با کد منبع باز و غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد.

بسیاری از افرادی که سال‌ها کاربران در شبکه‌ اجتماعی «توییتر» که پلتفرم مهم و تاثیرگذاری به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و روزنامه‌نگاری است، فعال بوده‌اند نسبت به تغییرات عمدتا تجاری انجام شده توسط ایلان ماسک واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند.

بسیاری از این افراد قصد مهاجرت به پلتفرم‌های جدید مشابه مثل Mastodon «ماستادون» را دارند. ماستادون یک شبکه اجتماعی با کد منبع باز و غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد.

ماستادون پلتفرمی است که در آن کاربران هنگام راه‌اندازی یک حساب کاربری، تعداد زیادی گره مستقل که با عنوان «نمونه» (instances) شناخته می‌شوند، مشابه انتخاب ارائه‌دهنده ایمیل (مانند yourname@gmail.com) را انتخاب می‌کنند. این انتخاب مستقیماً بر حریم خصوصی شما، قوانینی که به آن‌ها پایبند هستید و حتی ظاهر نام کاربری شما تأثیر می گذارد.

نکات کلیدی:

انتخاب نمونه (instance): ماستادون به کاربران اجازه می‌دهد تا میان نمونه‌های موجود جابجا شوند و فالوورهای خود را حفظ کنند. با این حال، یک نام کاربری خاص ممکن است در نمونه دیگری در دسترس نباشد. بنابراین، تحقیق قبل از انتخاب یک نمونه بسیار مهم است.

انعطاف‌پذیری میزبانی: برخلاف پلتفرم‌های معمولی، طراحی ماستادون به هر کسی که دانش فنی متوسطی دارد اجازه می‌دهد تا نمونه خود را ایجاد و مدیریت کند.

کد منبع باز: نرم افزار پشت سرورهای ماستادون منبع باز است.

قوانین انجمن: خود ماستادون قوانین کلی را در سراسر پلتفرم خود تنظیم نمی‌کند. با این حال، یک "پیمان سرور ماستادون" وجود دارد - مجموعه ای استاندارد از سیاست‌ها که بر ترویج یک محیط محترمانه متمرکز شده است، رفتارهایی مانند نژادپرستی یا تبعیض جنسی در این پلتفرم جایی ندارند.

قوانین خاص «نمونه‌ها»: هر نمونه قوانین منحصر به فردی دارد که جامعه حول محور آن را شکل می‌دهد، که می تواند زبان و موارد دیگر را پوشش دهد. ادمین‌های یک نمونه کنترل قابل توجهی بر محتوا و حساب‌های کاربری دارند که بر اهمیت انتخاب نمونه تاکید می‌کند.

تنظیمات حریم خصوصی: کاربران این قدرت را دارند که سطح حریم خصوصی پست‌های خود را تنظیم کنند. هنگامی که یک پست عمومی می شود، نمی‌توان آن را به صورت سابق خصوصی کرد، اگرچه حذف همچنان یک گزینه است.

کنترل مدیریت: حتی اگر حساب شما روی "قفل" تنظیم شده باشد، پست‌های عمومی قابل مشاهده باقی می‌مانند. مدیران نمونه همچنین می‌توانند قوانین تعامل با سرورهای دیگر را با هدف محدود کردن هرزنامه یا آزار و اذیت‌ها اعمال کنند.

اعتماد به ادمین ها: در ماستادون، کاربران اساساً به مدیران نمونه اعتماد می‌کنند. این پویایی اعتماد در سراسر نمونه‌ها سازگار است. بسیار مهم است که بدانیم هیچ حریم خصوصی تضمین شده‌ای از طرف مدیران وجود ندارد - آن‌ها دسترسی بالقوه به حساب های کاربر و کنترل آن‌ها دارند.

پیام‌های خصوصی در ماستادون:

در ماستادون، پیام های مستقیم (DM) مانند پیام‌های موجود در ساختارهای سنتی نیستند. در اینجا، در واقع پست‌های خصوصی هستند که فقط برای فرستنده و هر کاربری که ذکر می کنند، قابل مشاهده هستند. اگر فردی را در پیام مستقیم نام ببرید، به آن مکالمه اضافه می شود و به محتوای آن دسترسی خواهد داشت.

برخلاف پلتفرم هایی مانند توییتر، ماستادون صندوق ورودی اختصاصی برای پیام خصوصی ندارد. این بدان معناست که پیام‌های مستقیم شما در جدول زمانی شما ظاهر می‌شوند، اما مطمئن باشید فقط کسانی که نام بردید می‌توانند آن‌ها را ببینند.

در ماستادون به راحتی می‌توانید بین پیام مستقیم و یک پست عمومی تمایز قائل شوید. پیامی با نماد "@" در زیر آن نشان‌دهنده مکالمه بین کاربران خاص است.

پیام‌های بین سروری و حریم خصوصی: هنگام ارسال پیام به شخصی در سرور یا «نمونه» دیگر، محتاط باشید. ممکن است مدیر آن سرور توانایی مشاهده پیام شما را داشته باشد. سیاست حفظ حریم خصوصی Friend.camp به‌طور خاص در این مورد هشدار می دهد.

هشدار رمزنگاری: در ماستادون به‌طور پیش فرض رمزنگاری سرتاسری انجام نمی‌شود. کاربران نباید اطلاعات حساس را از طریق پیام مستقیم خود به اشتراک بگذارند.

امنیت:

ماستادون احراز هویت دو‌مرحله‌ای را ارائه می‌دهد و شما بهتر است آن را فعال کنید. برای فعال‌کردن آن به بخش Preferences > Account > Two-Factor Auth بروید. سپس می‌توانید با استفاده از یک برنامه احراز هویت، مانند Google Authenticator، یک کد QR را برای تکمیل تنظیمات اسکن کنید.

همچنین می‌توانید از مرورگرهای وب مختلف استفاده کنید، به همین ترتیب می توانید یک صفحه وب خاص را از طریق مرورگر کروم، سافاری یا فایرفاکس مشاهده کنید.

برنامه های شخص ثالث خط مشی‌های حفظ حریم خصوصی خود را دارند و می توانند داده‌های شما را برای مقاصد مختلف (از جمله ارائه تبلیغات هدفمند به شما) جمع‌آوری کنند. خط مشی رازداری هر برنامه را به دقت بخوانید.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا