پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن NotVPN؛ سرویسی با هویت مبهم و دسترسی‌های غیرمعمول

فیلترشکن NotVPN سرویسی است که در چند هفته اخیر با استقبال کاربران مواجه شده است. اما هزارتوی عجیب این سرویس، ابهام در مورد شرکت سازنده، در کنار دسترسی‌های غیر معمول، این سرویس را به یک وی‌پی‌ان مشکوک تبدیل کرده است.

ارزیابی پس‌کوچه

سطح دسترسی

  • خواندن، حذف یا تغییر محتوای حافظه

  • مشاهده اتصالات وای‌فای

  • ارتباطات بی سیم برد نزدیک

  • مشاهده و دسترسی کامل به شبکه

  • تغییر اتصالات شبکه

  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

فیلترشکن NotVPN سرویسی است که در چند هفته اخیر با استقبال کاربران مواجه شده است. اما هزارتوی عجیب این سرویس، ابهام در مورد شرکت سازنده، در کنار دسترسی‌های غیر معمول، این سرویس را به یک وی‌پی‌ان مشکوک تبدیل کرده است.

این سرویس برای فعالیت درخواست مدیریت و حذف محتوای حافظه و تغییر اتصالات شبکه را دارد. در این سرویس قابلیتی مشاهده نمی‌شود که نیازی به دسترسی به محتوای حافظه داشته باشد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این سرویس امکان تفکیک ترافیک و رمزنگاری نکردن ترافیک عبوری است. اما برای این ویژگی هم نیازی به مجوز دسترسی به حافظه نیست و راه‌های متعدد دیگری برای پیاده سازی این ویژگی وجود دارد. در بخش ایمنی داده‌ها در صفحه گوگل‌پلی این فیلترشکن نوشته شده که این سرویس داده‌‌ها را با اشخاص یا شرکت‌های دیگر به اشتراک نمی‌گذارد، اما سند حریم خصوصی این سرویس چیز دیگری می‌گوید.

همچنین سازندگان این فیلترشکن می‌گویند که داده‌های شخصی افراد را ثبت نمی‌کنند و تعریفی که از داده‌های شخصی ارایه می‌کنند، بدین صورت است: اطلاعاتی که در ارتباط با هویت فرد است و به یک شخص حقیقی قابل شناسایی مربوط می‌شود. اما اطلاعات دستگاه مانند شناسه دستگاه، مرورگر، سیستم عامل، اطلاعات شبکه و موقعیت مکانی از جمله داده‌هایی است که این فیلترشکن از کاربران دریافت می‌کند و آنها را در دسته اطلاعات غیر شخصی قرار داده‌اند! بدیهی است که این اطلاعات دریافتی چندان هم غیر شخصی نیست و به سادگی می‌توان از آنها برای ارتباطات دادن و شناسایی هویت کاربر استفاده کرد.

برخلاف آنچه در صفحه گوگل‌پلی این وی‌پی‌ان نوشته شده، برخی اطلاعات کاربران توسط شرکت‌های طرف سوم دریافت یا با آنها به اشتراک گذاشته می‌شود. به گفته سازندگان این سرویس، این اطلاعات برای خدمات، جلوگیری از آسیب و اقدامات قانونی دریافت می‌شوند. در مورد شرکت سازنده هم لازم به ذکر است که در صفحه گوگل‌پلی این سرویس، AppWizard LLC به عنوان شرکت سازنده معرفی شده است.اما در صفحه وب‌سایت و اپ‌استور این سرویس FUM Company Ltd به عنوان سازنده نوشته شده است.

نتیجه‌گیری

با توجه به ابهام‌های موجود در فعالیت‌های این سرویس و مجوزهای دسترسی که دلیل آنها مشخص نیست، استفاده از این فیلترشکن توصیه نمی‌شود.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا