پس‌کوچه
اپ‌های اندروید
برو به محتوای اصلی

فیلترشکن KLID SABZ VPN؛ خطر در کمین است، مراقب باشید!

گوگل‌پلی به عنوان فروشگاه اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های کاربران ایرانی برای دانلود فیلترشکن است اما باید توجه کرد تمامی ابزارهای موجود در این فروشگاه امن نیستند. یکی از ابزارهایی که این روزها کاربران ایرانی از آن استقبال کرده‌اند، فیلترشکنی به نام KLID SABZ VPN است که بیش از ۵۰۰ هزار دانلود داشته است. در این نوشتار پس‌کوچه سعی خواهد کرد با نگاهی به ابعاد مختلف این وی‌پی‌ان به‌ویژه به لحاظ امنیت و حفظ حریم خصوصی، کاربران را از خطرات این‌گونه ابزارها مطلع سازد و هشدارهای لازم در قبال استفاده از آن را با زبانی ساده توضیح دهد.

ارزیابی پس‌کوچه

  • سند حریم خصوصی: ابتدایی و ناقص
  • محل فعالیت: نامعلوم
  • کد منبع: باز نیست
  • وب‌سایت رسمی: ندارد
  • آدرس ایمیل: ندارد
  • آخرین به‌روزرسانی: شش مارس ۲۰۲۴

سطح دسترسی

  • تصاویر، ویدیوها و فایل‌های داخل دستگاه
  • وضعیت و هویت تلفن
  • محتوای حافظه و امکان ایجاد تغییرات در آن
  • مکان تقریبی کاربر
  • دریافت اطلاعات از اینترنت
  • دسترسی کامل به شبکه و امکان تغییر اتصالات شبکه
  • مشاهده اتصالات شبکه
  • کنترل حالت لرزشی
  • جلوگیری از حالت استراحت دستگاه

برای کاربران ایرانی که همواره از سانسور و محدودیت‌های اینترنت رنج می‌برند، انتخاب یک سرویس وی‌پی‌ان امن و مطمئن که کارایی مناسبی داشته باشد، چالشی بزرگ تلقی می‌شود.

گوگل‌پلی به عنوان فروشگاه اپلیکیشن یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های کاربران ایرانی برای دانلود فیلترشکن است اما باید توجه کرد تمامی ابزارهای موجود در این فروشگاه امن نیستند.

یکی از ابزارهایی که این روزها کاربران ایرانی از آن استقبال کرده‌اند، فیلترشکنی به نام KLID SABZ VPN است که بیش از ۵۰۰ هزار دانلود داشته است.

در این نوشتار پس‌کوچه سعی خواهد کرد با نگاهی به ابعاد مختلف این وی‌پی‌ان به‌ویژه به لحاظ امنیت و حفظ حریم خصوصی، کاربران را از خطرات این‌گونه ابزارها مطلع سازد و هشدارهای لازم در قبال استفاده از آن را با زبانی ساده توضیح دهد.

این اپلیکیشن توسط Turbo Fast App توسعه یافته که در کارنامه آن دو فیلترشکن دیگر با خصوصیات مشابه دیده می‌شود. تاریخ انتشار اولیه ان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ است.

در ارتباط با این شرکت و محل فعالیت آن هیچ اطلاعات موثق و قابل ملاحظه‌ای در دسترس نیست و با توجه به این‌که وب‌سایت رسمی و حتی یک ایمیل مشخص برای ارتباط وجود ندارد، نگرانی‌های عمده‌ و سوالات متعددی در جهت حفظ امنیت کاربران پیش چشم قرار می‌گیرد.

هرچند سند حریم خصوصی این فیلترشکن یک متن ابتدایی، ناقص و احتمالا کپی شده از متن‌های مشابه است ولی بررسی همین سند و جزییات آن نکات مبهم فراوانی را نشان می‌دهد.

این برنامه از خدمات شخص ثالثی استفاده می‌کند و ممکن است اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌شود، بتواند کاربران را شناسایی کند. جزئیات خاص این خدمات شخص ثالث و ماهیت دقیق داده‌های جمع آوری شده شفاف نیست.

اطلاعات شخصی را نیز به گفته خود آن‌ها به جهت بهبود کیفیت خدمات، جمع‌آوری می‌کند که با توجه به عدم شفافیت لازم، مشخص نیست این داده‌ها چگونه رمزنگاری و استفاده خواهند شد.

با استفاده از سرویس exodus متوجه خواهید شد که سطح استفاده این فیلترشکن از کاربرانش بسیار بیشتر از آن‌چیزی است که در صفحات رسمی بیان شده است.

استفاده از ۲۱ ردیاب که بخش قابل‌توجه‌ای از آن‌ها علاوه بر تبلیغات هدفمند بر اساس رفتار و ترجیحات کاربر، برای تجزیه و تحلیل، پروفایل و شناسایی نیز به کار می‌روند، زنگ خطر بزرگتری برای استفاده از این ابزار است.

این ردیاب‌های گسترده برای کاربرانی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت می‌دهند، می‌تواند یک مسئله مهم باشد، به‌ویژه آن‌هایی که درگیر تجزیه و تحلیل دقیق، پروفایل‌سازی و شناسایی کاربر هستند.

این برنامه همچنین از کد شخص ثالثی استفاده می‌کند که ممکن است از کوکی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند و به‌طور بالقوه فعالیت‌های کاربر را بدون رضایت صریح کاربر ردیابی کند.

سطح دسترسی گسترده این فیلترشکن نیز یکی از مهم‌ترین دلایل ناامن شمردن آن توسط پس‌کوچه است. دسترسی به موقعیت مکانی تقریبی به ویژه در مناطق حساس می‌تواند یک خطر مهم حفظ حریم خصوصی باشد و دسترسی به وضعیت و هویت تلفن می‌تواند به برنامه اجازه دهد اطلاعات شخصی دستگاه را جمع آوری کند.

همچنین مجوز خواندن و تغییر یا حذف محتویات حافظه می تواند خطراتی را برای محرمانه بودن داده‌های کاربر ایجاد کند. دسترسی کامل به شبکه و توانایی تغییر اتصال شبکه به‌طور بالقوه می‌تواند برای رهگیری یا تغییر ارتباطات شبکه مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

این مجوزها به خصوص مکان تقریبی، وضعیت و هویت تلفن و دسترسی به فایل‌های کاربر، برای یک فیلترشکن غیرضروری و غیرمعمول است.

نتیجه‌گیری:

استفاده از KLID SABZ VPN به‌ویژه برای کاربران ایرانی می‌تواند خطرات قابل توجهی را به همراه داشته باشد. مشخص نبودن هویت سازنده و مکان فعالیت آن، سند حریم خصوصی مبهم، همراه با مجوزهای گسترده‌ای که می‌تواند دسترسی به اطلاعات کاربر را تسهیل کند و کاربران را به‌طور بالقوه در معرض ردیابی و سرقت داده‌ها قرار دهد، زنگ خطرهای اصلی هستند.

به کاربران ایرانی توصیه می‌شود این نکات را به‌طور ویژه‌ای در نظر بگیرند و گزینه‌های شفاف‌ و امن‌ را برای دانلود و نصب انتخاب کنند. به‌ خصوص آن‌هایی که سازنده مشخص و با سابقه خوبی دارند، محل فعالیت آن‌ها و نحوه رمزنگاری ارتباطات روشن و واضح باشد، کد منبع آن‌ها باز است و توسط نهادهای معتبر برای تضمین امنیت و حفظ حریم خصوصی ممیزی امنیتی شده‌ باشند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا