پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

نگاهی به پیام‌رسان‌های مفید در زمان قطعی اینترنت

در طی اعتراضات اخیر در ایران، مسئولان و مقامات دولتی ایران از ظرفیت خود برای جداسازی اینترنت داخلی و اینترنت بین‌المللی استفاده کردند و شرایطی را برای کاربران ایرانی به وجود آورند تا امکان دسترسی به دنیای مجازی خارج از محدوده‌ی مرزی ایران وجود نداشته باشد. در این شرایط پیام‌رسان‌های آفلاین مثل Briar و Bridgefy و هم‌چنین Jami می‌توانند در شکستن سد سانسور و دور زدن محدودیت‌ها بسیار پرکاربرد و موثر باشند. پس‌کوچه سعی دارد تا با نگاهی به این سه پیام‌رسان، پس از معرفی آن‌ها نکات مهمی که می‌تواند شما را در استفاده از آن‌‌ها کمک کند به صورت ساده و کاربردی توضیح دهد.

هنگامی که دسترسی به اینترنت جهانی ممکن نیست، کاربران قادر به دریافت اخبار و اطلاعات نیستند، نمی‌توانند با عزیزان خود از راه دور و نزدیک صحبت کنند و هم‌چنین هرگونه به‌روزرسانی اطلاعات در مورد آن‌چه در کشور اتفاق می‌افتد، امکان‌پذیر نیست.

در طی اعتراضات اخیر در ایران، مسئولان و مقامات دولتی ایران از ظرفیت خود برای جداسازی اینترنت داخلی و اینترنت بین‌المللی استفاده کردند و شرایطی را برای کاربران ایرانی به وجود آورند تا امکان دسترسی به دنیای مجازی خارج از محدوده‌ی مرزی ایران وجود نداشته باشد.

گزارش کامل پس‌کوچه از «قطع اینترنت در ایران» را می‌توانید از لینک زیر بخوانید: https://paskoocheh.com/blog/posts/2019-11-27-iran-internet-shutdown.html

در این شرایط پیام‌رسان‌های آفلاین مثل Briar و Bridgefy و هم‌چنین Jami می‌توانند در شکستن سد سانسور و دور زدن محدودیت‌ها بسیار پرکاربرد و موثر باشند.

پس‌کوچه سعی دارد تا با نگاهی به این سه پیام‌رسان، پس از معرفی آن‌ها نکات مهمی که می‌تواند شما را در استفاده از آن‌‌ها کمک کند به صورت ساده و کاربردی توضیح دهد.

پیام‌رسان Briar

اپلیکیشنِ Briar در شرایط خاص و بحرانی (مانند قطعی اینترنت) می‌تواند کمک حال فعالان حوزه‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی و به اشتراک گذاشتن اخبار و اطلاعات باشد. این پیام‌رسان هم‌چنین می‌تواند از طریقِ بلوتوث و یا وای‌فای همگام‌سازی شده و به جریانِ آزاد اطلاعات در این شرایط کمک کند.

فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران با توجه به محدودیت‌ها و سانسورهای گوناگون نیاز به راهی دارند که بتوانند به صورت کاربردی و امن اطلاع رسانی کنند. اپلیکیشن پیام‌رسان Briar یک راه امن، آسان و قوی طراحی کرده تا این دسته از افراد به خصوص در شرایط خاص بتوانند با امنیت با دیگران ارتباط برقرار کنند.

برخلاف اپلیکیشن‌های پیام‌رسان سنتی، Briar به یک سِرور مرکزی تکیه نمی‌کند و پیام‌ها به طورمستقیم بین دستگاه‌های کاربران هماهنگ می‌شوند. این اپلیکیشن می‌تواند با شبکه‌ی تور (Tor) همگام‌ساز شود و در نتیجه از کاربران و روابط آن‌ها در مقابل نظارت، محافظت کند.

پیام‌رسانِ Briar برای دستگا‌ه‌های دارای سیستم‌عامل اندروید در دسترس است.

راهنمای کامل استفاده از این پیام‌رسان را به زبان فارسی از لینک زیر بخوانید: https://paskoocheh.com/blog/posts/2019-11-20-briar-user-manual.html

پیام‌رسان Bridgefy

اپلیکیشنِ Bridgefy یک نرم‌افزار پیام‌رسانِ آفلاین است. این اپ به شما این امکان را می‌دهد تا در شرایط قطع اینترنت و محدودیت‌های شدید بتوانید با روشن کردن بلوتوث موبایل خود با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید.

در شرایط خاص مثل وضعیتی که در آبان ماه ۱۳۹۸ در ایران اتفاق افتاد، اینترنت به طور کلی از دسترس خارج شد و امکان تماس از طریق اینترنت وجود نداشت، این پیام‌رسان می‌تواند گزینه‌ی امن و مناسبی برای برقراری ارتباط باشد.

در شرایطی که قابلیت اتصال به شبکه‌های جهانی از مردم گرفته می‌شود و بسیاری از نرم‌افزارها فیلتر شده‌اند، Bridgefy پلی است قدرتمند برای متصل کردن افراد به یکدیگر.

توجه داشته باشید که اپلیکیشنِ Bridgefy، یک اپلیکیشن "متن‌باز" نیست و تا کنون هیچ گزارشی از آزمایش‌های ممیزی امنیتی به صورت عمومی در دسترس دیگران قرار نداده است. در زمان استفاده از ویژگی Broadcast در این اپلیکیشن،‌ پیام‌هایی که از طریق بلوتوث و یا شبکه وای‌فای ارسال می‌کنید رمزگذاری شده نخواهد بود. علاوه بر این در این اپلیکیشن، شما از شماره تلفن خود برای تایید هویت استفاده می‌کنید که با این کار امکانِ دسترسی فرد دیگری برای دزدیدن اطلاعات سیم‌کارت‌ و جعل هویت شما وجود خواهد داشت.

اپلیکیشن Bridgefy اپی کاربر پسند ولی در عین حال از لحاظ امنیتی تا حدودی ناامن است. این اپ برای ارسال پیغام‌های ساده و غیرحساس می‌تواند مفید باشد و به نوعی برای افرادی طراحی شده که اطلاعات زیادی از فناوری ندارند و فعالیت‌های حساسی را انجام نمی‌دهند.

اپلیکیشنِ Bridgefy برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس (آیفون و آیپد) در دسترس است و به حالت‌های مشخص زیر کار می‌کند:

فرد به فرد

بلوتوث دستگاه خود را روشن کنید و با دوستان‌تان که در محدوده‌ی ۱۰۰ متری شما هستند، به صورت خصوصی صحبت کنید.

شبکه‌ای

برای ارتباط با افرادی که خارج از محدوده‌ی ۱۰۰ متری قرار دارند، شما می‌بایستی از امکانِ دیگر کاربران این پیام‌رسان که در «میانه» مسیر قرار دارند، استفاده کنید. به عنوان مثال اگر فرد شماره ۱ بخواهد با فرد شماره ۳ ارتباط برقرار کند، در میان این دو نفر یک فرد شماره ۲ لازم است که از این پیام‌رسان استفاده کند و این در واقع محدوده را به ۲۰۰ متر گسترش دهد. همین مورد می‌تواند برای تعداد نامحدودی از افراد و به صورت زنجیره‌ای پیش رود. البته نگران باشید، چرا که پیام‌های رد و بدل شده شما و فرد مورد نظرتان کاملا امن هستند و افراد «میانی» امکان دسترسی و خواندن آن‌ها را ندارند.

پخش عمومی

شما با وارد شدن به بخش Broadcast می‌توانید به طور هم‌زمان پیام‌های خود را برای تمامی کاربران Bridgefy در اطراف خود بفرستید، حتی اگر آن‌ها در لیست مخاطبین شما نباشند!

حالت آنلاین

شما می‌توانید از طریق اتصال به اینترنت با دوستان خود به صورت آنلاین در هر کجای دنیا که هستند، صحبت کنید. هم‌چنین اگر توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس هستید، کاربران اپِ شما حتی اگر ارتباط اینترنتی ندارند، می‌توانند با استفاده از Bridgefy SDK از برنامه‌های شما استفاده کنند.

پیام‌رسان Jami

نرم‌افزار Jami (بسته‌ی GNU) امکان برقراری تماس صوتی یا تصویری رایگان و امن، ارسال تصاویر و پیام‌های مختلف در سراسر جهان را بدون اتکا به یک سرویس متمرکز فراهم می‌کند. اپلیکیشنِ Jami یک نرم‌افزار رایگان و متن‌باز است که از ساختار شبکه‌ی غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

★ با اپلیکیشنِ Jami آزادانه و آسان ارتباط برقرار کنید:

  • پیام ارسال کنید.
  • تماس صوتی برقرار کنید.
  • تماس ویدیویی برقرار کنید.
  • تصاویر و مدارک خود را به اشتراک بگذارید.

★ با دوستان خود از طریق شبکه‌ی همتا-به-همتا به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید.

★ از حساب کاربری Jami خود در چندین دستگاه مختلف استفاده کنید!

اپلیکیشنِ Jami بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، آی‌او‌اس، مک، اندروید، اندروید تی‌وی (Android TV) در دسترس است.

ویژگی‌ها:

توزیع‌شده

این اپلیکیشن برای برقراری ارتباطات از جدول‌های hash توزیع‌شده (DHT) استفاده می‌کند. این فناوری استفاده از رِجیسترهای متمرکز (سِرورها) و نگهداری اطلاعات شخصی را به نوعی حذف می‌کند. Jami مبتنی بر فناوری شبکه‌ی توزیع شده است و نیازِ به سِرورها را از بین می‌برد.

مطمئن

اپلیکیشنِ Jami یک هویتِ دیجیتالی با حساب‌های کاربری ارائه می‌دهد، به طوری که نیازی به افشای هویت شخصی صاحبان حساب نیست. تمام ارتباطات بدون استثنا با پیشرفته‌ترین فنون فعلی و پیشرفته، رمزگذاری می‌شوند.

نرم‌افزار رایگان

Jami مفتخر است که فقط از نرم‌افزار رایگان استفاده می‌کند. Jami دارای مجوز GPLv3 + است.

سازگار

اپلیکیشنِ Jami کاربردهای زیادی دارد. این اپلیکیشن ارتباطات و تبادل داده‌های باکیفیتی را از ارسال پیام‌های متنی گرفته تا برقراری تماس صوتی و تصویری امن، قابل اعتماد و یا به اشتراک‌گذاری مدارک و نوشته‌ها فراهم می‌کند.

اپلیکیشنِ Jami طیف کاملی از امکانات را برای نیازهای ارتباطی شما،‌ از تعامل با خانواده خود در آن طرف جهان گرفته و یا به اشتراک گذاشتنِ اسناد به طور امن با همکاران خود، ارائه می‌دهد.

قدرتمند

همه باید بتوانند بدون اینکه متخصص باشند از فناوری‌های نوین ارتباطی استفاده کنند. اپلیکیشنِ Jami برای ساخت این فناوری‌های قابل فهم و در دسترس علاقه‌مند است، اما در عین حال آن‌ها را برای تنظیمات از طرفِ متخصصان باز نگه می‌دارد. مدلِ توسعه‌ی ۱۰۰٪ آزاد و متن‌باز، استانداردهای با کیفیت بالا را تضمین می‌کند.

اپلیکیشن‌های Briar و Bridgefy و هم‌چنین Jami را می‌توانید با رفتن به پروفایل آن‌ها در پایین این نوشته دانلود کنید.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا