پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی

استفاده امن از برنامه‌های دوست‌‌یابی آنلاین

با گسترش فناوری و ارائه برنامه های دوست یابی اینترنتی متعدد از سوی شرکت‌های مختلف، بسیاری از افراد به دلایلی ترجیح می‌دهند تا از این برنامه‌ها برای پیدا کردن یک رابطه دوستی ،عاطفی و یا جنسی استفاده کنند. برنامه‌های دوست یابی؛ نوعی تشکیلات ارتباط اجتماعی هستند که به فرد این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت با سایر افراد دارای سلایق و ویژگی‌های مشترک ارتباط برقرار کند.

با گسترش فناوری و ارائه برنامه های دوست یابی اینترنتی متعدد از سوی شرکت‌های مختلف، بسیاری از افراد به دلایلی ترجیح می‌دهند تا از این برنامه‌ها برای پیدا کردن یک رابطه دوستی ،عاطفی و یا جنسی استفاده کنند. برنامه‌های دوست یابی؛ نوعی تشکیلات ارتباط اجتماعی هستند که به فرد این امکان را می‌دهد تا از طریق اینترنت با سایر افراد دارای سلایق و ویژگی‌های مشترک ارتباط برقرار کند.

در این اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها امکان چت، ارتباط ویدئویی و صوتی بین افراد عضو میسر شده است و کاربران باید ابتدا با ایجاد پروفایل شخصی، اطلاعاتی همچون سن، وضعیت فیزیکی، ظاهری، شغل و علاقه مندی‌های خود را بیان کنند. در کشورهایی چون ایران که امکان دوست یابی و آشنایی افراد «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو» در فضای عمومی، کافه و بارها وجود ندارد، این اپلیکیشن‌های دوست یابی می توانند فضای هرچند نامطمئن اما راحت در دسترسی کاربران قرار دهند.

شمار بالایی از افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو ایرانی از برنامه‌های چون تیندر، گرایندر، هورنت یا اپ‌های دیگر برای آشنایی و یافتن رابطه با سایر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها به همان میزان که فضایی برای ایجاد ارتباط در اختیار افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو قرار می‌دهد، می‌تواند به بستری برای تجربه همجنسگراستیزی، دوجنسگرا ستیزی و یا ترنس ستیزی تبدیل شود. در این نقطه است که نقش کلیدی حفاظت از اطلاعات شخصی در فضای مجازی پر رنگ‌تر می‌شود. هر چند که برخی از شرکت‌های سازنده این برنامه‌ها بیشترین تلاش خود را در جهت حفظ اطلاعات شخصی کاربران انجام می‌دهند اما با رعایت چندین نکته ساده اما مهم می توانیم یک قرار آرام و بدون دردسر داشته باشیم.

بحث حریم خصوصی و حفاظت از محرمانگی اطلاعات کاربران در اینترنت، مدت‌هاست که به چالشی حقوقی در دنیا تبدیل شده و قوانین مختلفی درباره آن وضع شده است اما زمانی این بحث مهم‌تر می‌شود که کاربران ترس رصد شدن از خود سیستم قضایی کشور را داشته باشند .

با توجه به اینکه رابطه با همجنس در قوانین در ایران جرم انگاری شده است، بازداشت و دستگیری توسط نهادهای انتظامی و امنیتی می تواند تبعاتی همچون زندان، شکنجه و حتی اعدام به همراه داشته باشد. پس بسیار مهم است تا شبکه‌های دوست یابی اینترنتی به گونه‌ای فعالیت کنیم تا کسی نتواند مدرکی علیه ما به دست بیاورد.

نمونه هایی از دستگیری افرادی با اتهام ترویج روابط همجنس‌گرایانه در فضای مجازی وجود دارد. در آخرین نمونه، اردیبهشت ماه امسال رئیس پلیس فتا شرق استان تهران ضمن نامشروع خواندن رابطه با همجنس از شناسایی بازداشت یک شهروند به اتهام افساد فی الارض خبر داد. او مدعی شده بود که مدیر یک کانال تلگرامی که اقدام به انتشار عکس و فیلم های غیراخلاقی و تشویش به روابط نامشروع با همجنس در فضای مجازی می‌کرد، شناسایی و بازداشت شده است.

از این رو فراموش نکنیم همانقدر که شبکه‌های دوست‌یابی هیجان انگیز و جذاب هستند به همان میزان نیز می‌توانند بستری را فراهم کنند که امنیت افراد کوئیر را به خطر بیاندازند و آسیب‌های منفی و مخربی بر روی زندگی آنان داشته باشند.

1. برای باز کردن یک حساب شخصی در برنامه‌های دوست یابی از ایمیل شخصی تان استفاده نکنید و یک ایمیل جدید با نام مستعار و رمز عبور سخت فقط برای این برنامه‌ها اختصاص دهید.
2. نام کاربری شما ترجیحا نباید اسم واقعی‌تان باشد. همچنین رمز عبور تلفن همراه یا برنامه باید قوی و طولانی باشد. به علاوه از نوشتن اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن یا آدرس در قسمت معرفی حساب‌تان جدا خودداری کنید.
3. بسیاری از این برنامه‌ها به نحوی طراحی شده‌اند تا موقعیت جغرافیایی دقیق کاربر را شناسایی کنند و از آن برای یافتن نزدیک‌ترین کاربر استفاده کنند. از این روز سعی کنید تا موقعیت یاب تلفن همراه خود را خاموش کنید و یا دسترسی برنامه را تنها در زمان استفاده از اپلیکیشن محدود کنید.
4. پیش از شروع به گفتگو مطمئن شوید تا سن فرد مقابل، زیر سن قانونی نباشد.
5. هیچگاه اطلاعات پاتوق، مهمانی و یا دورهمی افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو را با کسی که با تازگی آشنا شده‌اید، در میان نگذارید.
6. در صورت امکان عکس‌ واضح از چهره خود را برای کسی نفرستید.
7. در صورتی که تصمیم به ملاقات حضوری گرفتید حتما محل قرار را از پیش بررسی کنید. همچنین محل قرار را در خارج از شهر و یا مکان‌های پرت و بسیار خلوت تعیین نکنید.
8. اگر به هر دلیلی از حساب خود در تلفن همراه دیگری و یا یک‌ سیستم عمومی استفاده کردید، حتما بعد از اتمام کار، مطمئن شوید که کاملا از برنامه خارج شده‌اید و فرد دیگری نمی‌تواند از اطلاعات شخصی شما برای ورود به حساب استفاده کند.
9. همواره سعی کنید نسخه بروز و اصلی این برنامه‌ها را از درگاه‌های مطمئن، همچون گوگل پلی، اپ استور یا سایت پس کوچه تهیه کنید .
10. از قبل خود را برای مواجه شدن در برابر مشکلات احتمالی آماده کنید و استراتژی کمک کننده‌ای برای مواقعی که حساب شما به دست کسی افتاده یا زمانی که فردی شما را تهدید و آزار و اذیت می‌کند، تعیین کنید. در مقالات بعدی در خصوص چگونگی آمادگی با این تهدیدها و همچنین استراتژی‌های کمک کننده بیشتر خواهید خواند.

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا