پس‌کوچه
All platforms
برو به محتوای اصلی
Category: آموزش

عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۳ - روتر و مودم

تیم پس‌کوچه در نظر دارد تا به منظور آشنایی شما با عواملِ تاثیرگذار در سرعت دانلود چندین مقاله منتشر کند. آنچه در ادامه می‌خوانید سومین نوشته‌ی پس‌کوچه در این باره است.

این مطلب، سومین نوشته درباره‌ی عوامل موثر در سرعت اینترنت است. در نوشته‌ی اول درباره‌ی نقش رایانه‌ی کاربر و در نوشته‌ی دوم درباره‌ی تاثیر نوع اتصال و محیط ارتباطی (تداخل سیگنال) بر سرعت دانلود در اینترنت توضیح دادیم. در این نوشته به دو عامل تأثیر‌گذار دیگر اشاره می‌کنیم:

  • روتر (Router)

  • مودم (Modem)

۴. روتر (Router)

روترهای جدید معمولا سرعت اینترنت شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. اما باید در هنگام خریدِ روتر به مشخصات آن نیز توجه کرد. روترها معمولا چندین مشخصه دارند که بعضی از آن‌ها به طور بارز روی جعبه‌ی دستگاه مشخص شده و بعضی دیگر اصلا جایی ذکر نمی‌شود. در ادامه به چندین عامل که تاثیر مهمی در سرعت وب‌گردی شما دارند، می‌پردازیم.

معمولا دستگاه شما به دو صورت می‌تواند به روتر وصل شود:

  • ارتباط از طریق سیم

  • ارتباط از طریق وای‌فای

نوع روتر شما بسته به این ارتباط متفاوت خواهد بود. توضیح مشخصات مربوط به هر کدام از آن‌ها در ادامه می‌آید:

روترهای سیم‌دار:

سرعت درگاه (پورت) در روترهای سیم‌دار یکی از مشخصاتِ مهم و تاثیرگذار در سرعت اینترنت به شمار می‌آید. سرعت پورت‌ها در روترهای قدیمی (۱۰Mbps (Classic Ethernet بود که از سرعت بیشتر بسته‌های اینترنتی موجود کمتر است. سطحِ بعدی سرعت پورت (Fast Ethernet)، معادلِ ۱۰۰Mbps هم کماکان سرعت کمتری از عموم سرعت بسته‌های اینترنتی موجود دارد. بنابراین احتمالِ کم شدن سرعت اینترنت شما وجود دارد. بعد از این سرعتِ پورت، ۱Gbps و بیشتر را شامل می‌شود که بیش‌تر بسته‌های اینترنتی در حال حاضر سرعت کمتری از آن دارند و این موضوع حداقل تا آینده‌ی نزدیک تغییری نخواهد کرد.

روترهای وای‌فای:

استاندارد داده در روترهای وای‌فای را می‌توان نظیر مشخصه‌ی پورت در روترهای سیم‌دار دانست. این مشخصه یکی از ویژگی‌های بارز ذکر شده روی جعبه‌ی روتر شما خواهد بود و سرعت انتقال داده بین دستگاه شما و روتر را معین می‌کند. سرعتِ استاندارد داده در صورتی که روتر شما جدید باشد، معمولا از سرعتِ ارائه شده توسط سرویس‌دهنده‌ی اینترنت شما بالاتر است. این استانداردها به چند دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  • استاندارد 802.11: نسخه‌ی اصلی این سری از استانداردها است با سرعت حداکثر ۲Mbps و با سرعت‌های کنونی اینترنت قابل مقایسه نیست. روترهای با این استاندارد دیگر تولید نمی‌شوند و این استاندارد با نسخه‌های بهینه شده‌ای جایگزین شده است.

  • استاندارد 802.11b: روترهایی با این استاندارد نیز از رده‌ی تولید خارج شده‌اند ولی همچنان روترهای جدید این استاندارد را پشتیبانی می‌کنند. این ارتقا استاندارد با سرعت ۱۱Mbps و دامنه‌ی برد سیگنال ۵۰ متر همچنان سرعت کمی نسبت به سرعت اکثر بسته‌های اینترنتی دارد. یکی از مشکلات آن، فرکانس سیگنالی است که روی فرکانس نظارت نشده ۲.۴GHz تنظیم شده و اکثر لوازم خانگی از این فرکانس استفاده می‌کنند. این مسئله موجب اختلال در سیگنال خواهد شد. ( به مطالعه‌ی بیشتر به نوشته‌ی قبلی در اینجا مراجعه کنید

  • استاندارد 802.11g این استاندارد تنها سرعتِ استاندارد 802.11b را به ۵۴Mbps ارتقا داده است. این سرعت همچنان از سرعت بسیاری از بسته‌های اینترنتی پایین‌تر است. برد و فرکانس سیگنال در این استاندارد مشابه 802.11b و مشکلات مشابهی را به همراه دارد.

  • استاندارد 802.11n: این استاندارد سرعت انتقال را به بیشتر از ۱۵۰Mbps ارتقا داده و همین‌طور قابلیتِ افزایش سرعت با آنتن‌های بیشتر را اضافه کرده است. به عنوان مثال سرعت ۳۰۰Mbps با ۲ آنتن و ۴۵۰Mbps با ۳ آنتن از جمله سرعت‌ها و روترهایی هستند که در بازار وجود دارند. این سرعت معمولا از سرعتِ بسته‌های اینترنتی موجود بالاتر بوده و مشکلی در سرعت اینترنت شما به وجود نمی‌آورد. این استاندارد هم‌چنین برد و قدرت سیگنال را افزایش داده و فرکانس نظارت شده ۵Ghz را اضافه کرده است. البته باید توجه کرد که سرعت‌های نام برده شده در بالا بدون تنظیماتِ خاص، قابل دسترسی نیستند و معمولا سرعت متوسط ۱۳۰Mbps برای روترهای این استاندارد قابل دستیابی خواهد بود.

  • استاندارد 802.11ac: این استاندارد که در سال ۲۰۱۳ تصویب شد به استاندارد وای‌فای گیگابیت معروف است و سرعت انتقال داده را به ۱Gbps و برد و قدرت سیگنال را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. روترهای جدید معمولا با این استاندارد ساخته می‌شوند

  • استاندارد 802.11ad این استاندارد سرعت را به ۷Gbps افزایش داد. البته سرعتِ ۷Gbps در این استاندارد فقط در فرکانس ۶۰Ghz کار می‌کند و فقط قابلیت پشتیبانی در بردهای پایین را دارد. این استاندارد در بردهای بالاتر همانند 802.11ac عمل می‌کند.

  • استانداردها و ضمیمه‌های جدیدتری با مشخصات بهتری برای استاندارد 802.11 تصویب شده که به دلیل تاثیر نداشتن روی سرعت وب‌گردی (به دلیل سرعت بالاتر آن‌ها نسبت به سرعت بسته‌های اینترنتی کنونی) در این مقاله به آن‌ها اشاره‌ای نمی‌کنیم.

۵. مودم (Modem)

مودم‌هایی که شرکت‌های سرویس‌دهنده‌ي اینترنت به شما می‌دهند یا آن‌هایی که در لیست مودم‌های سازگار با سیستم و بسته اینترنتی ارائه شده به شما ذکر می‌کنند، معمولا قابلیت پشتیبانی از سرعت بسته اطلاعاتی را دارند. ولی به طور کلی اگر مودم قدیمی‌تری استفاده کنید ممکن است قابلیت پشتیبانی از کل پهنای باند ارائه شده توسط بسته اینترنتی‌ای که برای آن هزینه کرده‌اید را نداشته باشد.

بخش اول این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۱ - رایانه‌ی کاربر» را در اینجا بخوانید.

بخش دوم این مجموعه نوشته با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۲ - نوع اتصال و محیط ارتباطی (تداخل سیگنال)» را در اینجا بخوانید.

بخش چهارم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۴ - سرویس‌دهنده‌ی اینترنت» را در اینجا بخوانید.

بخش پنجم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۵- سِرورها و روترهای مابین» را در اینجا بخوانید.

بخش ششم این مجموعه با عنوان «عوامل موثر در سرعت اینترنت - بخش ۶- سِرور پس‌کوچه» را در اینجا بخوانید.

پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی پس‌کوچه با ما در میان بگذارید.

❤️ تیم پس‌کوچه

اپ اندروید پس‌کوچه را دانلود کنید

دانلود
بازگشت به بالا